stof afzuiging

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door André »

Rene schreef:
Iemand suggesties welk soort filter eraan te maken?
Is zoiets wat? (willekeurig voorbeeldje van Google) Of zit zoiets heel erg snel verstopt.

Afbeelding
Die zijn geschikt voor auto's, en laten heel veel stof door.
Zelfs zandkorrels :x
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

De foto was alleen even om aan te geven wat ik bedoelde. Ik denk dat ik dan zo'n filter voor een metabo (misschien ook wel een Nilfisk) bestel. Die gaan volgens mij wel redelijk lang mee. Het lijkt mij dat die ook redelijk goed filteren.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Erik »

Nilfisk weet ik niks van. De Metabo filters gaan ongeveer 50-100 stofzuigerzakken probleemloos mee, daarna worden ze slechter. Geloof me dat die Metabostofzuiger het zwaar heeft gehad bij mij met het smerigste stof wat je kunt bedenken. Spanen van kunststof of metaal zal dat filter nauwelijks van lijden, met stof van bijv. MDF zal het filter sneller verstopt zitten. Inhoud van zo'n stofzuigerzak zou je na moeten zoeken, ongeveer 10 liter?? Na een aantal bouwstofzuigers versleten te hebben ben ik overgestapt op Festo, daarmee nooit meer problemen gehad. Ik praat hier niet over hobbymatig gebruik maar, professioneel krijgt het allemaal natuurlijk veel zwaarder te verduren.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

http://www.youtube.com/watch?v=hzEGyHoC ... re=related

er zijn er toch die het ook aan het werk krijgen.... dit vond ik op een duits forum.... oke, met maar 3 flessen, maar verder helemaal het zelfde.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo!.. die snuift even een Lijntje zeg... :lol: , Jij hebt er toch ook een gebouwd?..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

ja...deze zijn na gebouwd nadat ze mijn youtube filmpje hadden gezien....

ik was de eerste... althans... met flessen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

zo'n mooie doorzichtige cycloon begint toch wel weer aantrekkelijk te worden, maar dan zoals mijn huidige enkele cycloon van 16 cm diameter

als materiaal lijkt PET plastic nog steeds de beste oplossing, heeft iemand hier ervaring mee? kan ik een halve mal nemen, plaat erop leggen, en dan met de verfstripper hem in model dwingen? of moet dit met een vacuumvormmachine?


en is dit spul ook makkelijk te lijmen?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: stof afzuiging

Bericht door xander janssen »

Gezien alle voordelen (die jullie al kennen ;-) ) van een cycloon filter voor de stofzuiger heb ik besloten om ook zo'n filter te gaan maken. Bij het rondneuzen op internet voor bouwtekeningen en ervaringen van andere mensen kwam ik echter uit op het volgende:

http://www.karcher.nl/nl/startpage.htm? ... lter+Basic

Blijkbaar heeft Karcher een soort van voorfilter om voor een stofzuiger te plaatsen bij het stofzuigen van kachels en openhaarden. Omdat de rommel in kachels en openhaarden varieert van zeer fijne assen tot en met grotere stukken onverbrand hout, lijkt me dit wel een goed filter om zowel spanen als ook zaagsel en stof (MDF) op te zuigen. Ook de prijs is wel aardig (30 tot 40 euro) zeker omdat er al slangen bij zitten. Een beetje stofzuigerslang kost ook al snel 10 euro en dan moet er ook nog een emmer bij en nog wat onderdelen voor de cycloon.

Heeft iemand al eens overwogen om een dergelijk filter aan te schaffen of zelfs ervaringen hiermee?

Xander
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: stof afzuiging

Bericht door Lude »

Paar weken terug van buitelaar een 1pk afzuiging + microfilter gekocht. Uit plexiglas een schoen om de frees gemaakt met rubberen flapjes. Werkt echt geweldig! Had ik niet verwacht van (slechts) 1pk.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: stof afzuiging

Bericht door Johan Bos »

@ Xander Janssen

Er is ook nog een met een fijn filter. Jawel.... de Premium versie :lol:
http://www.karcher.nl/nl/startpage.htm? ... er+Premium
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: stof afzuiging

Bericht door salautom »

@Lude: wat heb je gekocht, zo'n hbm 100 met extra microfilter?
wat doet zo'n microfilter extra tov van een gewone zak? scheelt het veel in fijnstof misschien?
hoeveel lawaai maakt de motor eigenlijk?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: stof afzuiging

Bericht door Lude »

Ik heb de HBM 100 Profi gekocht.

Qua geluid is het echt minimaal, voorheen met een cycloon stofzuiger dikke herrie. Deze maakt volgens het etiketje 85dB, maar daar komt hij niet aan. (is prima zonder gehoorsbescherming bij te werken, en ik ben daar redelijk kien op).

Zo'n microfilter haalt nog wat meer fijnstof weg, ook deze laat wat door bij de naden waar het filter gesloten is, deze heb ik van binnenuit dicht gekit; nu is hij redelijk dicht.

Wat ik ook gedaan heb, onderaan waar de slang op de motor komt zit een roostertje. Sommige mensen halen dit rooster er uit ivm verstopping, lijkt me niet zo fijn om alles direct door de pomp te jagen. Ik heb er een T-Stuk onder gezet van pvc met onderop een schroefdop. Emmertje eronder, schroefdop los en alle rotzooi valt er zo onder uit zonder dat je de slang los hoeft te halen.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: stof afzuiging

Bericht door salautom »

Ik heb net de HBM100 stofafzuiging met een microfilter besteld, ben erg benieuwd.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Ik overweeg al een tijdje om de hbm 200 aan te schaffen. Ik had niet door dat de 100 ook met microfilter uit te voeren is. Dat gaat em dus ook worden.

Nou vraag ik mij af. Wat gebeurd er als je ook alu gaat frezen en de afzuiging staat gewoon lekker aan? Verknal je daar de microfilter mee, of valt dat wel mee.
Plaats reactie