Even mopperen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Even mopperen

Bericht door Erik »

Wat kan alles toch vreselijk tegenzitten....

Op de meeting in Hooglanderveen heb ik USBCNC aangeschaft, ik was toch wel onder de indruk daarvan. Thuis aangekomen natuurlijk meteen proberen aan te sluiten maar dat lukt niet op de bestaande drivers van nc-step :evil: (gekocht bij Damen). Na wat heen-en-weer gemail bleek ik ook een pulsverlengerprint, extra kabels en een break-outprint nodig te hebben (kosten een paar tientjes). Al met al 3 weken :evil: verder voordat er getest kon worden. Het eerdere testen op de PC boven verliep goed. Op de PC bij de freesmachine problemen met de connectie tussen USBCNC-software en de USBCNC-print. Na wat heen-en-weer gemail met Bert bleek USBCNC niet overweg te kunnen met USB1.0 :evil: , minimaal USB2.0 is vereist. Inmiddels staat het duidelijker op de website. Al met al weer 2 weken verder :evil: Ik moet nog steeds een oplossing vinden in de vorm van een andere PC of een USB2.0 insteekkaart, als dat tenminste nog past op dat oude kreng.

De plannen waren wat verder gegroeit, er moesten dus sterkere motoren (2,5Nm) en een andere besturingskast komen.
[682

Via dit forum aan een mooie voedingstrafo gekomen, zelf de voedingsprint gebakken en alle onderdelen netjes in een oude PC-kast gemonteerd. Een klusje waar ik ongeveer 2-3 weken mee bezig ben geweest. Het gaat allemaal niet zo snel omdat er vaak (over)werk :evil: , andere hobby's, kids, verjaardagen etc. tussendoor komen. Op de nieuwe besturingskast voor de eerste maal spanning aansluiten, he ik zie rook uit een ledje komen :roll: he op de andere driver komt ook rook uit een ledje :roll: , he de derde driver rookt ook :evil: Om een lang verhaal kort te maken; de 3 :evil: ! drivers per ongeluk aangesloten op 12V i.p.v. 5V. Niet alleen de leds waren kapot, maar ook een deel van de IC's. Naar de elektronicawinkel om IC's te halen, een paar waren er niet voorradig. Op hoop van zegen de IC's gestoken, maar het mocht niet baten. Via NC-Step de specifiekere IC's besteld (kosten € 40,-). Hoe luidde het gezegde? Waar rook is kost het geld? Na het rook-incident was ik weer een paar weken :evil: verder voordat ik weer terug bij af was.

Tussen de bedrijven door gezocht naar flexibele askoppelingen die ik nog had liggen om alvast tekeningen te kunnen maken voor de nieuwe montageplaten van de motoren. Tot op de dag van vandaag zijn die dingen spoorloos verdwenen :evil:. Nog steeds geen tekeningen kunnen maken :evil:

Het lichtpuntje :idea: is dat vanavond de besturingskast af is gekomen en werkt!;
681

Morgen verder de kast aansluiten op de oude motoren zodat ik binnenkort de montageplaten voor de nieuwe motoren kan gaan frezen.
Gr.

Erik
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Even mopperen

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Erik,

Je bent niet de enige hoor die wel eens een beetje leergeld investeert! ;-)

Gr. KvG
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door create »

Gelukkig heeft dit verhaal ook een goed einde!

Jammer dat het zo moest gaan, maar ja dat is het leven van een hobbyist. Mensen met veel geld kopen gewoon een geteste kant en klaar product. Maar wij doen het met minder en toch een mooi resultaat ;-)

laat je frees werkstukjes maar zien :lol:

gr Create
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door ludo »

met de usb cnc heb ik ook enige problemen gehad,eveneens een wat oudere 1GHz PC, heb dan een usb2 kaart gekocht,maar dit bleek ook niet te werken.Heb uiteindelijk dan maar een modern moederbord gekocht .
Verder had ik ook problemen met de usb kabel.Ik had de usb cnc ingebouwd in de kast met de stappenmotersturingen ,maar ik had dan weer problemen doordat de communicatie met de controller regelmatig verloren ging en dan moet het program terug worden opgestart.Nu heb ik de controller in een apart kastje vlak bij de pc gezet en heb nu geen problemen meer.
Voor mijn tweede machine heb ik ook een pulsverlenger moeten maken en dit werkt nu ook perfect.(schema bijgevoegd ,maar waar het ergens op het forum staat weet ik niet)
Al bij al moet ik zeggen dat de usbcnc fantastisch werkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou zeggen " adem in, ...... adem uit...."

bij mijn machine ging de "migratie" naar USBCNC vlekkeloos, al heb ik wel een halve dag zitten zoeken naar de oorzaak van 't probleem dat de stappenmotor in mijn testopstelling niet wilde draaien.. kwestie van de flatcable in de juiste poort prikken.. LEZEN Kabaalstra.. LEZEN!!,, :oops:

Ik had dan ook al speciaal een 1.7 Ghz desktop pc gekocht die in een lade zou passen.. kwestie van je hardware "matchen"

't gedonder heb ik in het verleden al gehad met in eerste instantie instellen van TurboCNC, toen Zeus.. en toen ik dat zat was, USBCNC was wat dat betreft een verademing...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Even mopperen

Bericht door Floppy »

USBCNC draait bij mij probleemloos op een 1 Ghz pc met windows XP.
Ik had er eerst W 2000 op zitten maar dat gaf wel problemen.
modelhans
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jan 2007 19:19
Locatie: purmerend
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door modelhans »

Dat usb cnc problemen heeft met de puls lengte is een probleem dat ik ook had ondanks puls verlenger
Ik heb het uit eindelijk opgelost door PIC step drivers te bouwen
Als pc gebruik ik een P3 500Mhz laptop met usb 1 en dat gaat goed het gebeurd wel eens dat ik de communicatie
verlies als ik de voedings spanning van de drivers inschakel (ik gebruik USBCNC 1)
Maar toch petje af voor bert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Nieuwe USB print heeft veel minder last van te smalle pulsen.. ik heb wat dat betreft lang genoeg gewacht met de aanschaf.. :)

en de nieuwe interface vind ik gewoon lekker werken ( ok .daar hebben we ook aan gewerkt, en Bert heeft daar echt een prachtklus geklaard.. ik weet veel van besturingen ,en ik kan leuk programmeren.. maar niet in C++, Bert kan dat wel.. en goed ook.. :)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

And the story continues....

Gisteren pluggen aan de motorkabels gesoldeerd. Solderen kan ik als de beste, nameten van de (toch wel) kleine pluggen was dus niet nodig. Vanavond was het grote moment om de kast te testen. Na het aanzetten Weer rook :evil: :evil: Ditmaal de vermogens-IC's op 2 van de 3 drivers. Waarschijnlijk sluiting in de motorpluggen. Morgen weer een gang naar de lokale electronicawinkel, als L6203 IC's daar niet op voorraad zijn word het weer minimaal 1,5 week wachten op een internetbestelling :evil:

De overgebleven motor liep heel erg mooi op USBCNC, de snelheid was ongeveer 2x zo hoog als met KCam waar ik tot nu toe mee gewerkt heb.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Arie Kabaalstra »

aldus een oudhollands gezegde "Waar rook is, is Duur.. ".. sterkte..en.."Fluke... i'm your father... Use the Force.. :)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Opmerkingen van Bert en Joost zijn in een nieuw draadje geplaatst Cnc controllers > USBCNC
Arie Kabaalstra schreef:aldus een oudhollands gezegde "Waar rook is, is Duur.. "
€ 60,- om precies te zijn :cry: Gelukkig had Stuut & Bruin ze op voorraad. Morgen weer vrolijk verder prutsen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Joost »

(Offtopic) Kon dat niet beter hier geplaatst worden? De post van Bert gaat over de gehele vernieuwing, niet alleen over de pulsbreedte.
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Pffff, de drie motoren draaien :lol: . De vermogens-ic's waren op voorraad bij Stuut & Bruin. De oorzaak was dat een paar stuur-ic's waren opgeblazen door het 12V avontuurtje, de stuur-ic's kunnen maar 5V aan. De stuur-ic's hebben, doordat ze opgeblazen waren, de vermogen-ic's vol aangestuurd waardoor deze ook kapot gingen. Nu nog een paar zekeringen in de stuurkast monteren en klaar. Daarna montageplaten frezen voor de grotere motoren en de grotere motoren monteren.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door create »

Hoe gaat het Erik,

Ben je al zover met de montage platen??

Create
Plaats reactie