Even mopperen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Pffff, ik dacht dat de oude drivers weer in orde waren, fikte er weer eentje uit :| Toen maar grof geschut ingezet en 3 nieuwe drivers besteld bij Stappenmotor Kost wat geld, maar dan heb je ook wat moois. Veel meer microstapjes dan USBCNC kan leveren en geen warmte in drivers of motoren. Dat grote aantal microstappen blijkt een groot voordeel te zijn met mijn z-as, bij de x-as en y-as maakt het weinig uit. Als gok de oude vertraging (1:4) omgewisseld naar 1:1,5 en het koppel op de assen blijkt nog steeds voldoende. Alles bij elkaar hebben USBCNC, 3 nieuwe motoren, 3 nieuwe drivers en overbodig gekochte elektronica een aardig centje gekost. Het belangrijkste is dat er nu iets goeds staat wat weer een aantal jaren mee kan gaan.

De z-as is helemaal af, inclusief gefreesde montageplaat. De montageplaten voor de x-as zijn af en zitten op de machine gebouwd. Vandaag 2 riempjes besteld. Als dat riempje erop zit kan ik een beschermkapje voor de x-as frezen en dan is dat ook af. Als de x-as klaar is begin ik met de montageplaat + beschermkap voor de y-as. Telkens laat ik de oude motoren zitten om montageplaten te kunnen frezen voor de nieuwe motoren. De machine freest onderdelen voor zichzelf :lol: Als dit af is plaats ik hier wel een fotootje.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Eindelijk draait 'ie zoals die draaien moet. Afgelopen week de laatste motor erop bouwen, bleek de motor rottig rond te draaien. Het werd keurig opgelost door Stappenmotor.nl. Die paar dagen maakten niet uit omdat het toch te druk was met andere zaken. Vanavond eventjes creatief met video geweest;

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door create »

Ziet er goed uit Erik,

De motoren draaien snel!!! En de Z-as gaat ook lekker! We zijn benieuwd naar de resultaten ;-)

gr Create
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Lex »

Beste Erik,

Hoe heb jij je motoren aangesloten.
Serieel, parallel of per enkele spoel.

Groeten,

Lex
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Afbeelding

Volgens schema 6, meeste koppel en hoogste toerental.
Gr.

Erik
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Lex »

Bedankt Erik,

Ik ga het ook zo proberen.
Je hoort er nog van. Ik hoop dat ik van de week mijn stappenmotoren binnen krijg.

groeten,

Lex
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Erik »

Neem niet klakkeloos de kleurcodering van bovenstaand tekeningetje over :!:
Gr.

Erik
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Even mopperen

Bericht door Lex »

Ik zal er op letten.

Bedankt.
Plaats reactie