Ook even voorstellen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
woodpecker

Ook even voorstellen

Bericht door woodpecker »

Ik zal mezelf hier ook maar even voorstellen.
Ik ben Mattias, 25jaar, en woon in het Belgische Zulte en werk in een meubelbedrijfje waar we sofa's en banken maken en herstofferen. Daar bedien ik een cnc-machine om de vormen voor de rompen en armen van de sofa's uit te frezen. In m'n vrije tijd maak ik voor kennissen en vrienden kasten en tafels (vele tafels met inlegwerk met bv. een figuur of naam in een ander kleur in de tafel ingewerkt), deze werden vroeger met de hamer en beitel uitgekapt of met de bovenfrees uitgefreesd.
Na wat rond te neuzen op het internet en op een amerikaanse site terecht gekomen te zijn waar men mooi beschreef dat men eigenlijk zelf een kleine-cnc kan maken, is het in mijn hoofd geraakt (en het geraakt er niet meer uit :lol: ) om zelf één te vervaardigen om dit freeswerk door een machine te laten doen.
Nu zijn mijn eisen qua afmetingen vrij groot, ik zou een tafel willen maken van 200cm op 100cm . Dit omdat een tafelblad gemakkelijk 85cm breed op 180cm lang is, en ik deze gewoon op z'n geheel op de cnc zou willen leggen.
Mijn eisen qua nauwkeurigheid zijn dan weer minder groot. Een nauwkeurigheid tot op 0.5 à 1mm is voor mij al meer dan voldoende, massief hout leeft dus tot op 0.01mm nauwkeurig werken heeft toch geen zin.
Het is ook de bedoeling om naar de (verre) toekomst toe rijboringen te kunnen boren om bv. een kast te maken.
Ik ken totaal niets van electronica, maar we vinden wel iemand die mij eventueel zou willen helpen op dat gebied.
Ik heb nog honderden vragen, maar de rest van m'n vragen ga ik wel in de desbetreffende topic's plaatsen om het een beetje overzichtelijk te houden.

Ik hoop hier vooral veel bij te leren.
Groeten,
Mattias.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door create »

Welkom Mattias,

Je bent hier op het goeie adres voor je vragen. TIP eerst een beetje lezen ;-)

En als ik je verhaal lees kan je zelf ook mensen helpen met vragen omtrent frezen en cnc-techniek.

Dus succes en veel plezier hier

gr Create
Plaats reactie