Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Bericht door Barcosmurf »

Ik heb een kleine metaallintzaag bij HBM gekocht en wil nu smering op de lintzaag bouwen.
Kan ik voor ijzer, messing en Alu de zelfde koel/smeer vloeistof gebruiken bij het zagen, voor ijzer dacht ik aan boorolie?

Daar ik bezig ben met het kastje te bedenken welke ik onder de metaallintzaag wil hangen, is het handing om te weten met hoeveel resevoirs ik rekening moet houden.
Het kost nauwelijks meer moeite of ik 1 of 4 toevoerleidingen erop zet en wisselen tussen vloeistof is ook niet meer dan 10 sec. daar ik een regelbaar slangenpompje wil gebruiken.



Ik zal me dan ook gelijk maar even voorstellen, ik ben Wil, 45 jaar en werk in de Chemie op een laboratorium.
Ik heb dus in het geheel beroepsmatig niets met elektronica of metaalbewerking, alles is hobby.

Enige maanden terug wilde ik een aantal setjes adapters opmaat hebben om verschillende projectie buizen in mijn Barco's (Barco is een merk CRT projectors, 3 modelen, 2 types, 2 sets, een set zijn 6 adapters) te kunnen plaatsen i.v.m. een ombouw, toen liep ik tegen het feit aan dat met de hand vijlen/slijpen van Alu niet voor mij is weggelegd en een adresje vinden was ook niet zo eenvoudig.
Ik heb de vraagprijs en de kosten van een ander projectje met kleine serie kastjes opmaat voor mijn elektronica onderdelen/ boutjes moertjes bij elkaar geschoven en voor die prijs wil ik me nu een kleine portaalfrees bouwen (ik heb wel een maand lopen afwegen wel of niet).

Deze kleine portaalfrees waar ik nu mee bezig ben, lijkt in grote lijnen op de "Portaal CNC 2007" van Blerbaby en is om ervaring mee op te doen, dit is mijn eerste kennismaking met cnc frezen, tot nu toe alleen handgereedschap gebruikt als ik iets wilde maken.
Als basismateriaal gebruik ik Trespa 16 mm met lineaire geleiders van Rexroth maat 25 voor X en Z as en als uitwijk 15 voor de Y as omdat ik de eigenlijke X-as 132cm voor mijn uiteindelijke ontwerp achterhoud. Hierdoor is het werkbereik beperkt tot 430x470x230 mm.

Die hoogte van 230 mm is wat meer dan ik nodig heb, zodat mijn Taig minidraaibankje er onder past, die ik wat wil aanpassen zodat die ook geschikt is als A-as. (Tandwiel met 400 (full) stappenmotor

Voor deze heb ik voor M12 draadstangen kozen om dat het goedkoop is en met de spoed van 1,75 mm kan ik in eerste instantie uitkomen met halfstap drivers en met lichtere stappenmotoren.
De lagering van de draadstangen is toch lastiger dan voor de wat dikkere kogelomloopspindels (maar die wil ik niet voor deze gebruiken), omdat ik geen kleinere contacthoeklagers ben tegengekomen dan de 7200 met asgat van 10 mm die ik als paar kan gebruiken, wat net te groot is voor M12, derhalve ben ik uitgeweken naar axiaal lagers (51101) en UFL201. Die UFL201 flenslagers lopen nog wel soepel, maar die axiaal lagers lopen onbelast beduidend minder soepel dan contacthoeklagers, vandaar alleen in de z-as.

Edit: Done (Ik zal proberen van het weekend een paar foto's te uploaden)

Tot zover ben ik gekomen tot nu 645.
En voordat iemand mij voor is, de Z-as bevestingsplaat krijgt ook nog verstevingsribben, want nu is de spelling
dik 2 mm bij 20 Kg kracht.

En voordat ik hier aan begon heb ik eerst mijn adapters proberen te maken met dit 646
maar met zo'n Kruisklem is niet veel te beginnen, back-slash is meer dan 90 gradenslag, is iets voor onder kolomboor.

En hier nog een foto hoe gemakkelijk de Taig minidraadbankje onder de portaal past. 647


Wil

edit: foto's gelink zoals externe, geen idee hoe dat moet BBcode 647
Laatst gewijzigd door Barcosmurf op 05 mei 2008 00:43, 2 keer totaal gewijzigd.
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Bericht door Mcgyver »

hoi wil

allereerst wekom op het forum.

Ik ben benieuwd naar je cnc machine.

Ik zou de smering gewoon simpel houden en het inderdaad gewoon houden bij "boorolie"

Het gaat er gewoon om dat de zaag en het materiaal netjes wegspoelen en niet teveel wrijving ondervinden.

Een straaltje boorolie met de juiste mengverhouding zal gewoon voldoen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Bericht door Lude »

In principe is de basisvloeistof voor de meeste metalen hetzelfde, wat verschillend is is mate waarin het verdund is.

Zelf hou ik hier geen rekening mee per metaalsoort, wat in het resevoir zit gebruik ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lude schreef:In principe is de basisvloeistof voor de meeste metalen hetzelfde, wat verschillend is is mate waarin het verdund is.

Zelf hou ik hier geen rekening mee per metaalsoort, wat in het resevoir zit gebruik ik.
en zo is het bij de meeste bedrijven.. bij mijn vorige werkgever hadden we een beugel- en een lintzaag, beiden gebruikten dezelfde koel-emulsie, sterker nog.. we gebruikten dezelfde emulsie in ALLE machines.. in de productie stond een meng-en reconditioneer unit, met een haspel om de machines daar te vullen.
aan het reservoir zat een tapkraan, waarmee we vaatjes vulden om de machines elders in het bedrijf mee te vullen.. de draaibanken, freesbanken, zaagmachines en forceerbanken..
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Is één soort zaagvloeistof voldoende met metaallintzaag

Bericht door Barcosmurf »

Ik heb een foto naar de Gallery geupload en toegevoegd aan de oorspronkelijke tekst.

Wil

Edit: Dank je voor de antwoorden, slangenpomp met 10-20 ml/min kan er weeraf, moet toch iets beters op met een fatsoenlijke lekbak eronder, want de zaag loop met Alu volledig vol.
EMC2 gebruiker
Plaats reactie