!@#$%$# telefoonfabrikanten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

!@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door DaBit »

Ik heb al 'eeuwen' een Sony Ericsson X10 slimme telefoon. Ding is een jaar of 4,5 oud en werd nog ooit geleverd met een antieke Android 1.6. Maar het werkt nog prima. En dingen die prima werken vervang ik niet graag, zeker niet als het alternatief eenpe wilde niet meer, hoop geld kost en eigenlijk alleen maar een tikje sneller is, tikje beter scherm, etc. Bovendien ben ik geen zware telefoongebruiker. Als 't muziek doet, kan laten zien wat het weer doet, een keer kan bellen enzo vind ik het wel best.

Om het ding wat levend te houden draaide ik al een tijdje door een hobbyist in elkaar gedraaide firmware. Met de originele firmware kun je niet veel meer. Die firmware kon nog werken met de door Sony op slot gezette bootloader, maar ook daar sloeg de tand des tijds wat toe. Maar weer een verse pakken dan; dat Android is net Windows; als het lang genoeg draait word het sloom en ik had alweer 11 versies overgeslagen. Maar die wilde niet met de gelockte bootloader; bleef herstarten.

Nouja, die bootloader maar zien te unlocken dan. Sony bied die mogelijkheid tegenwoordig. Dan vervalt je garantie enzo, dus je moet 300x op een OK knopje drukken, maar vervolgens heb je ook een unlock-code in de mailbox. Alleen werkt dat dus niet voor mijn 'stenen-tijdperk modelletje'. Stelletje #$$%^#% :evil:

Vervolgens kom je in een wereld van vage scripts en rare acties terecht om het ding toch maar te 'kraken'. Waarvan 90% van de downloads die je nodig hebt ook allang van het net verdwenen zijn wegens bejaard en op de resterende 10% reageert de virusscanner. Jeuj.
Nou, het kostte een volle avond prutsen en er zijn heel wat 'zerglings' over de lijn gereisd opdat de 'overseers' een pad konden vinden enzo (nee, ik heb niet gedronken), maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Alles doet het weer, het reageert vlot, het ding speelt zelfs zonder haperen HD video af (kon-ie eerder nog niet dus 't is inderdaad vlotter), en ziet het er kwa userinterface net uit als een harstikke modern toestelletje. Vers batterijtje erin, eens kijken of-ie nog 5 jaar extra meekan.

Maar het is toch van de zotte dat alles maar op slot moet zitten op een apparaat dat ik potverdorie zelf gekocht heb? Daar heb ik me vanavond knap zwaar aan geergerd.... Ongelofelijk waar die ratten van een elektronica/softwarefabrikanten mee weg kunnen komen. Waar zijn die politici als je ze nodig hebt?

Zo, frustratie kwijt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door Damic »

Er word veel te veel gelobbyed zodoende kan dat allemaal :( heb hier ook een gevalletje van er werkt geen enkel script op en als er iets op werkt doet android raar (v2.3.6 ofzoiets) heb de opvolger van mijn gehad (met android 4.x.x) en 4 dagen en ik was het beu, gsm heeft 3x de grond van dicht bij gezien en ligt nu ergens op een vuilnis belt/verbrand/...
Deze moet trouwens ook oppassen of hij volgt dezelfde weg. Heb me al terug de voorganger gekocht van al die slimme phones, gewoon omdat het ALTIJD werkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We’re making phones that are built to last using open, responsible design. We want consumers to have true ownership of their phones, including how they use and configure them.
Of samengevat: If you can't open it you dont't own it.

https://www.fairphone.com/

En je zet nog een statement neer . ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door Beun »

Ik begrijp je frustratie, been there.

Daarom heb ik nu al 5 jaar een LG (heb ook een iPhone), die doen niet zo moeilijk m.b.t. het unlocken van allerlei zaken. Zo hebben ze bijvoorbeeld de officiële procedure voor het unlocken van de bootloader online gezet, ik was binnen 30 seconde klaar. Ook zijn de IPS schermen van LG naar mijn mening de beste schermen op de markt, zelfs Apple gebruikt ze :lol:.

Mijn telefoon draait nu 4.4.3 (KitKat) van een HTC One, terwijl de originele firmware pas bij 4.1.2(JellyBean) is. Op dit gebied heb ik slechte ervaringen met bijvoorbeeld Samsung, waar naar mijn ervaring de stabiliteit nogal te lijden heeft onder custom firmware en kernels.

Gelukkig bestaat XDA developers, die hebben mij al heel wat keren geholpen, zij krijgen bijna alles wel voor elkaar. Ook als de fabrikant je tegenwerkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Of samengevat: If you can't open it you dont't own it.
https://www.fairphone.com/
En je zet nog een statement neer . ;-)
Tsja, dat statement neerzetten kan me gestolen worden, maar het telefoontje is wel een geinig ding! En komt inderdaad zoals het hoort met roottoegang en geunlockte bootloader.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door Roetsj »

DaBit schreef: Daar heb ik me vanavond knap zwaar aan geergerd.... Ongelofelijk waar die ratten van een elektronica/softwarefabrikanten mee weg kunnen komen. Waar zijn die politici als je ze nodig hebt?

Zo, frustratie kwijt.
De kans op een herhalingsaankoop is heel klein, denk ik zo. Telefoonfabrikanten moeten door concurrentie ook per seconde verdienen, en dat leidt tot spanningen als ze je voor garantie met de handel terug zien komen. Trouwens, ik neem even aan dat op grond van bovenstaande quote je vindt dat de overheid met regelgeving voor de dag moet komen, indien zich de gelegenheid voordoet. Daar denk ik heel anders over. Meer regelgeving helpt niets is mijn opvatting. Het laatste dat ik zou willen is politici die zich daarmee gaan bemoeien. Ter illustratie, een figuur uit de historie, Mussolini, vond dat wanneer de overheid en bedrijfsleven met elkaar samenwerken je fascisme krijgt. Zo nu en dan barst de discussie los en vindt men dat ik geen verstand van het onderwerp heb. Nou, Mussolini heeft geloofwaardigheid: hij heeft immers verstand van fascisme? DaBit..heb je wel de gebruiksaanwijzing gelezen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: !@#$%$# telefoonfabrikanten

Bericht door DaBit »

Roetsj schreef: De kans op een herhalingsaankoop is heel klein, denk ik zo.
Dat denk ik niet. De meeste mensen zijn heel merktrouw als ze eenmaal wat gevonden hebben waar ze zich prettig bij voelen. Metde opmerking dat vertrouwen te voet komt en te paard vertrekt.
Telefoonfabrikanten moeten door concurrentie ook per seconde verdienen, en dat leidt tot spanningen als ze je voor garantie met de handel terug zien komen.
Als ik het zelf stuk gemaakt heb sturen ze maar een rekening, die betaal ik dan zonder morren. Als het cameraatje oid stuk gaat is dat gewoon garantie. Dan heb je nog een grijs gebied, en daarin sturen ze ook maar een rekening voor de uren die ze nodig hadden om de boel terug in fabrieksstaat te krijgen. Simpel zat.
Trouwens, ik neem even aan dat op grond van bovenstaande quote je vindt dat de overheid met regelgeving voor de dag moet komen, indien zich de gelegenheid voordoet.
Nee, dank je feestelijk. Regels zijn er al genoeg, een heel oerwoud vol. Maar in plaats van mekkeren of zwarte piet nou wel of niet discriminatie is kunnen ze beter ergens anders over mekkeren....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie