Stromingsleer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Stromingsleer

Bericht door Roetsj »

DAZ schreef:Raar. Ik heb er altijd mee gerekend bedrijfsmatig.
Kees
Hallo Kees,
Wat je zegt. Het is al lang geleden dat ik aerodynamica op school had. De boeken heb ik bewaard dus het naslagwerk ligt onder handbereik, dat wel!
DAZ schreef: Formules voor gas en vloeistof zijn de zelfde. Leiding 2x zolang = dubbele weerstand.
Wil je de flow verdubbelen, dan moet de druk verviervoudigd worden en moet je pomp, ventilator of compressor 8x zoveel vermogen leveren.

Maar met dit korte leidingetje zou ik uitgaan van 340 mtr/min door het gaatje. Choked flow.

Kees
Ja, hij wil het aantal liters te berekenen en later bepalen hoeveel capaciteit hij nodig heeft. Tenminste, als ik het goed snap. Mijn idee is om het aantal liters helemaal te vergeten en in de plaats daarvan de druk te meten. Dus de tijd en de druk als variabelen nemen en daarmee verder rekenen, of eigenlijk alleen metingen doen.

Overigens, met (binnen)afmetingen van 0.5 of 1 mm denk je niet meer aan 'buis' , eerder aan 'capilaire buis'. Het lijkt om die zeer geringe afmetingen erg ongunstig om lucht te verplaatsen wanneer het doel juist dat is: hoe verplaatsen we veel lucht? Komt mijn verhaal overeen met jouw conclusie: choked flow?
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door joopbos »

Ik sta verbaasd over zoveel deskundige reacties. Ik heb vandaag niet meegelezen. Wat ik zonet even heb gezien moet ik eens rustig bekijken om er mogelijk iets van te snappen.

Ik heb de indruk dat ik nog niet genoeg gegevens heb vrijgegeven.
Het gaat om een instrumentatie van een wetenschappelijk experiment.
Een buisje, binnendiameter 0,5 -1mm staat op een lichaamsdeel gericht.
Uit dit buisje komt om de 20-30 sec en luchtpuls van 10 - 20 msec.
Het totaal aantal pulsen is maximaal 100.
Omdat de proefpersoon vrij rond moet kunnen lopen is het idee om een luchtvat aan een broekriem te hangen.
Via een microreduceer gaat een slang, maxiamaal 1 meter lang, naar een solenoidklep. Aan de uitgang van die klep zit dat buisje.
Om het luchtvat zo klein mogelijk te houden wil ik graag weten hoeveel lucht er per puls wordt verbruikt. Na deze 100 pulsen moet de druk in het vat nog hoog genoeg zijn om 4 bar aan de klep aan te bieden.

Het vinden van een voldoende snelle klep is nog een uitdaging. Ik heb wel een klep gevonden met een schakeltijd van een paar milliseconden maar die kan maar 1 bar hebben.

Joop
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vandaar m'n idee van een tussenbuffer, dan laat je dat gewoon leeglopen. Moet je alleen bepalen hoeveel volume je nodig hebt om dat pufje te geven. Het voordeel is dat je ook weet hoeveel je gebruikt.
Ik weet alleen niet of het 'leeg laten lopen' van die tussenbuffer een voldoende luchtstoot geeft wat je nodig hebt.
De timing van het ventiel is dan alleen voor openen een punt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door jimbo »

Hi,

nog een poging :
@Hugo : van mm > cm is /1000 wanneer we het over volume hebben, dus 0.078 l Juist !!! :oops:

jawadde, er vliegen hier termen door 't forum waar ik nog nooit van gehoord heb.

terug naar af, eerst de (deeltje nieuwe) gegevens
-drukvat is een vat met 6 bar druk, dat geregeld wordt naar 4 bar outflow.
-daar zit vanalles tussen, en het eindstadium is een klep en dat kortje buisje

vraag is : hoe lang gaat de "accu" mee a rato van 4 bar, dus hoeveel volume is er per puls van de klep verdwenen.

en het antwoord is.... ik ben nog aan 't rekenen :lol:

nee serieus.. als ik sebiet nog efkes tijd heb zet ik er mij eens aan, of morgen.

Groetjes,
Jim
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door joopbos »

Tof Jimbo, dank je wel
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door Linki »

Onderstaande video's geven enig inzicht in de complexiteit van de stromingsleer.

Het is tot nu toe nog niemand gelukt om stromingsgedrag met een formule te beschrijven.

Voor degene die het wel lukt ligt er een prijs van 1 miljoen dollar te wachten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Navier-Sto ... elijkingen

http://www.claymath.org/millenium-probl ... s-equation




Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door Damocles »

Nu je het meer uitgelegd heb zou ik het anders doen.

Ik zou het systeem met klep en buis bouwen en aansluiten op je gewone compressor.
Druk in compressor op 6 bar of zo. 1000 pulsen "afvuren" en terug de druk bekijken.

Je kent de inhoud van je compressor ketel (of je meet die). En je kent de druk voor en na.
Als je dan de ideale gaswet gebruikt kan je berekenen hoeveel lucht je kwijt bent met die 1000 pulsen.
Delen door het aantal pulsen, ... Eureka!

Ik zeg nu trouwens 1000 maar misschien is 100 of zo ook al voldoende, hoe meer, hoe nauwkeuriger natuurlijk.
Zolang de ketel druk niet onder de gewenste 4 bar komt.

Wel ook even opletten wat de temperatuur doet, dus niet de compressor aan laten tijdens het uitvoeren van het experiment. Eerst de druk opvoeren, laten afkoelen zodat gas in vat en omgeving zelfde temperatuur hebben en dan pulsen schieten.

Zo zou ik het doen ... hopelijk heb je er iets aan!
Laatst gewijzigd door Damocles op 27 jun 2014 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door Linki »

Nog een vraagje, moet het perse lucht zijn?

Met een kleine CO2 capsule en 2 reduceer trappen ben je klaar.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door skillalot »

Kijk dat zijn nou eens mooie tips ;)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door joopbos »

Met een kleine CO2 capsule en 2 reduceer trappen ben je klaar
CO2 mag niet toegepast worden, ja dat is jammer
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door janplastiek »

er bestaan ook perslucht flessen voor luchtbuksen en kleine duikflessen van enkele liters inhoud met een druk klasse tot 300 Bar misschien is dit ook een mogelijkheid
enkele voorbeelden
http://www.techduikshop.nl/shop/index.php?cPath=108
http://www.noordhaghe.nl/wapenhandel-we ... htgeweren/

en een compressor tot 33 bar, zelfs draagbaar

http://www.hitachi-powertools.be/websit ... 282%29.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door jimbo »

Dag Joop en mede forumleden,

even gespeeld met de gegevens en tot een oplossing gekomen : de vraag was dus : hoe lang gaat dit systeem draaien a rato van 4 bar output.
De drukverminderingen, drukverlies dat optreed door de gecomprimeerde lucht door allerlei leidingen te laten vloeien heb ik hier niet in rekening gebracht aangezien dat geen beperkende factor is. De uitstroom is atmosferisch, de samengeperste lucht zal uitzetten eens het volledige circuit verlaten. Voor degene die willen heb ik het drukverlies opgezocht voor een aantal kanalen. Dit staat onderaan erbij.

Alle formules staan erin, dus je kan met de variabelen gaan spelen.
Nu, zoals aangegeven hierboven : een drukvat (duikfles of zo) van 300 bar zal nodig zijn denk ik.

Even een kort woordje uitleg bij mijn redenering (ter verificatie door de mede leden, meer mensen weten nu eenmaal meer dan 1 enkele)

het verbruikte volume is 0.0785 L per keer, de tijd daarvoor (ik heb gemiddelden genomen) is 45msec
het aantal liter in het rekenvoorbeeld is 5 (een vat van 10L a rato van 6 bar = 60 barliter, we gaan naar 40 barliter dus is er 20 barliter lucht te verbruiken aan 1 atmosfeer, 1 bar, maar de outflow is 4 bar, dus is dat maar 5 liter)
de klep kan 22,22 keer per seconde open en dicht

en dan de domper op het feest : dit zal 23.59 minuten duren met een drukvat van 10L
en nu gejuich voor de duikfles want dat was een goed :idea:
Met een luchtfles van een duiker aan 300 bar, en die flessen zijn 15L groot kan je 3,6 dagen onafgebroken draaien

Als er iemand mijn formules eens wil narekenen ? Just to be sure ;-)

Groetjes,
Jim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door Damocles »

Sorry maar ik denk niet dat je redenering correct is.

Je gaat er van uit dat per keer dat het ventiel geopend wordt er slechts 1 keer het volume van de buis naar buiten gaat. Maar ik denk niet dat dit oorspronkelijk het idee was, toch?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stromingsleer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu even goed rekenen:
1 liter= 1x1x1 decimeter.
Er gaan 100 mm-ers in een decimeter, dus 1000000 mm^3.
dat volume is dus 0.0000785 denk ik. :oops: Ik vond het al zo veel.
( maar dat volume van het pijpje is volgens mij helemaal niet het criterium)
Verder denk ik dat er een pufje lucht verlangt wordt, en dat daar verder niet zo veel eisen aan gesteld worden. ( Maar dat moet Joop maar beoordelen )
Wanneer ik dan uit een tank van 1 liter met 8 bar, een kamertje vul van 1cc ( 1/1000 liter), kan ik dat 1000 keer doen.
Als ik dat met 4 bar doe, kan ik dat 2000 keer doen.
Wanneer ik daarna dat kamertje 'ontlucht' zal er een pufje lucht uit het buisje komen, hopende dat Joop daar tevreden mee is. ( heb je wel 2 luchtklepjes nodig, maar snelheid is minder kritisch )
Ik vraag me eigenlijk af of het de moeite wel is, en je niet net zo goed dat pufje met een elektromagneet met cilinder, of motor met excenter-cilinder kunt maken. Misschien is het stroomverbruik bij lucht iets gunstiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie