Alweer een nieuwe

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurgen N
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:54

Alweer een nieuwe

Bericht door Jurgen N »

Tja ik heb me ook aangemeld en zal me even voor stellen,

Ik ben Jurgen 33 jaar werk bij een elektrotechnisch installatie bedrijf als planner. Heb als hobby het ouwen van Radiografisch vrachtwagens en grondverzet machines.

En ik ben dit forum ook aan het door spitten om een beetje meer inzicht te krijgen in het cnc gebeuren. Ik heb een HBM draaibankje en een Optimum BF20L vario frees bankje.

Voor de Bf20 zit ik te overwegen om deze om te gaan bouwen naar cnc. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met cnc. Het conventioneel frezen wat ik nu doe heb ik me grotendeels zelf geleerd. Wel heb ik dit jaar een cursus draaien en frezen voor de modelbouwer gevolgd welke door de Nederlandse vereniging van modelbouwers (NVM) was georganiseerd. Daar best het een en ander opgestoken.

Nu verder met cnc. Ik ben al een beetje aan het mailen geweest met Kevin Damen over het hoe en wat en wat ik nodig heb.

En ik verwacht als ik vast loop op bepaalde problemen ik hier wel mag mee genieten van de grote ervaring die hier gedeelt wordt.

Groeten

Jurgen
Te veel ideen en te weinig tijd
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Alweer een nieuwe

Bericht door Erik »

Hallo Jurgen,

Welkom op dit forum. Als je specifieke vragen hebt open dan een draadje in het juiste subforum, ervaring genoeg hier met de BF20. Ook de meeting i.s.m. met HCC Robotica is misschien iets voor je.
Gr.

Erik
DeltaMike1200
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 feb 2008 11:50
Contacteer:

Re: Alweer een nieuwe

Bericht door DeltaMike1200 »

Welkom Jurgen,

Ik ben ook aan de ombouw van mijn BF20 begonnen zonder ervaring in cnc.
Heb het dan maar op veilig gespeeld door een aantal onderdelen bij Optimum zelf te bestellen.
De motoren + montagekit en de nieuwe spindels heb ik standard bij hun besteld.
Dan was ik zeker dat alles mechanisch in elkaar past.
De sturing & software heb ik niet bij Optimum gekocht (wegens veel te duur).
Als software gebruik ik Mach3 en cut2D (zeer handig als beginner) en de sturing heb ik zelf
in elkaar geknutseld.

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=918

Hier staan een paar foto's van mijn ombouw.
Nixieclock
Because light is a matter of good taste
http://www.nixieclock.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Alweer een nieuwe

Bericht door Testa-Rossa »

DeltaMike1200 schreef: Heb het dan maar op veilig gespeeld door een aantal onderdelen bij Optimum zelf te bestellen.
De motoren + montagekit en de nieuwe spindels heb ik standard bij hun besteld.
Dan was ik zeker dat alles mechanisch in elkaar past.
DeltaMike1200 schreef: Hier zie je wat er overblijft na de-montage kruistafel en motorgedeelte.
De oude spindels verwijderen ging vanzelf, maar de montage van de nieuwe kogelomloop spindels was een heel ander verhaal.
Om dat dit mijn eerste stappen in de cnc wereld zijn had ik gekozen voor de spindels van Optimum
zelf. (die zullen wel passen dacht ik) Er was mij ook verzekerd dat er een handleiding bij was voor de montage
van de spindels. De handleiding was er inderdaad bij, in het Duits en gemaakt voor de eerste versie en ondertussen
zijn ze al een aantal versies verder. Niks bleek dus te kloppen met de hanleiding. Weg met het papier en het verstand maar aan het werk gezet.
:mrgreen:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Plaats reactie