Tool diameter compensatie

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Tool diameter compensatie

Bericht door jeroentje »

Hoi Allen,

Ik ben met een werkstuk bezig op de freesbank waar ik d.m.v. radius compensatie van de frees een radius groter wil maken om een onderdeel wat er in moet passen meer ruimte te geven.

In de manual van Eding betreft G43 gelezen en zo uitgevoerd. De diameter compensatie lijkt niet te werken, de lengte compensatie werkt wel blijkt na testen.
Eding software versie is 4.0.78 wat gereleased is na een bericht van Arie kabaalstra in thread "net nie aan de maat" betreft een werkende tooldiameter compensatie in Edingcnc.

Iemand een idee wat er mis gaat?

B.v.d.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Radius compensatie doe je met G41 bij meelopend frezen of G42 bij tegenlopend frezen.
G43 is voor de lengte compensatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie dat m'n verhaaltje G-code voor dummy 's niet meer te vinden is.
Bij deze maar even opnieuw, ergens vanaf blz 15 staat een stukje radius compensatie.

Hmm :evil: groter dan 1.1Mb krijg het pdf bestand niet in de bijlage.
Stuur anders je email maar even in een pb, dan mail ik het wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door Breaker »

Radiuscompensatie onder EdingCNC heeft mij eerder problemen opgeleverd, als de mogelijkheid er is laat je het beter over aan het CAM programma:

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=12132&p=128182
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door jeroentje »

Hoi Breaker, ik had je post gevonden maar in een recenter antwoord in een andere thread las ik dat het ok moest werken. Ik heb het voor deze keer idd met CAM opgelost. Desondanks toch handig om te hebben als je midden in het werk zit. Hugo ik pb je zo.

Bedankt!
Gr Jeroen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: 12 aug 2018 11:43 Radiuscompensatie onder EdingCNC heeft mij eerder problemen opgeleverd, als de mogelijkheid er is laat je het beter over aan het CAM programma:

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=12132&p=128182
Het klopt dat de Radiuscompensatie nog niet volledig werkt, maar bij "rechttoe-rechtaan" contouren werkt het op zich goed.. 'k heb al eens wat onderdelen aan de machine staan programmeren, inclusief schuine kanten en (Tangentiale) radii, die leveren geen problemen op..

in je Tooltabel kun je de diameter van je gereedschap ingeven.. zet je die groter, dan frees je overmaats.. zet je em kleiner dan wordt je werk ondermaats..

je kunt, naar ik me meen te herrineren ook een overmaat of ondermaat ingeven in de regel waar je je Compensatie aanzet.

even gelezen.. Ja.. inderdaad.. Blz 136.. G41.1 of G42.1.. daar kun je de diameter van je tool ingeven, dus... als je werkt met G41 (Radiuscompensatie links), en je hebt een tool van 6 mm, kun je 0.1 mm overmaat op de diameter toepassen door G42.1 D6.1 te programmeren.. (in Heidenhain Klartekst kon je de overmaat in een Toolcall regel ingeven)

Overigens.. "ezelsbruggetje" .. als je Meelopend Freest, gebruik je G41, als je tegenlopend freest G42
Toen ik als Gereedschapmaker werkte en regelmatig zowel achter een CNC Freesbank stond als achter een Draadvonkmachine programmeerde ik de draadvonkmachine in tegenstelling tot mijn collega's altijd met G41, omdat ik dat ook op de freesbank gebruikte, buitencontouren liep ik altijd "clockwise" af ongeacht de machine
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 aug 2018 10:51Ik zie dat m'n verhaaltje G-code voor dummy 's niet meer te vinden is.
Ik weet niet precies wat je zoekt maar als ik dit in een een www-zoekapparaat zet : [dummy "hugo stoutjesdijk" site:cnczone.nl]
(zonder de [ ] haken) dan zie ik oa iets uit 2013 van jou.
hugo stoutjesdijk schreef: 12 aug 2018 10:51Hmm :evil: groter dan 1.1Mb krijg het pdf bestand niet in de bijlage.
Even inpakken ? Zippen of rarren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 12 aug 2018 23:12
hugo stoutjesdijk schreef: 12 aug 2018 10:51Ik zie dat m'n verhaaltje G-code voor dummy 's niet meer te vinden is.
Ik weet niet precies wat je zoekt maar als ik dit in een een www-zoekapparaat zet : [dummy "hugo stoutjesdijk" site:cnczone.nl]
(zonder de [ ] haken) dan zie ik oa iets uit 2013 van jou.
hugo stoutjesdijk schreef: 12 aug 2018 10:51Hmm :evil: groter dan 1.1Mb krijg het pdf bestand niet in de bijlage.
Even inpakken ? Zippen of rarren.
http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=80 (dit werkt dus niet)
klopt, maar als je dan de link volgt kan die niets vinden. daar stond een pdf bestand van m'n verhaaltje wat ik op de cnc-zone dag 2013 gehouden heb. (er zal wel wat verloren zijn gegaan met de overgang naar nieuwe phpBB)
En een pdf zippen, levert dat veel op ? Denk het niet, gaat van 1.1MB naar 1 MB.

Maar ik heb inmiddels het betreffende document via mail verstuurd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie