Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Niels »

Het is enige jaren geleden dat ik met G code begon. Hartstikke leuk!
Maar het word steeds minder leuk als er complexe dingen bij komen en die steeds meer tijd kosten om iets heel simpels te frezen.
Neem bijvoorbeeld het vlakken van een werkstuk. Of een vierkante of ronde contour.
Kamers die rond of vierkant zijn. Of slobgaten waar je toch soms net even iets meer voor moet doen om je code op orde te krijgen omdat je G2 of G3 gebruikt voor een radius.

Omdat ik dit te vaak aan de machine in notepad stond te doen heb ik mezelf er toe gezet dat ik hier iets voor ben gaan maken want er is niks zo makkelijks als een maar klikken en cijfers intoetsen en peddelen maar!

Mijn interface wil ik beschikbaar stellen aan jullie zodat het leven een stuk makkelijker word :mrgreen:

Hij is te downloaden op: www.saarloos.net/shopfloorprogrammer

De interface kan vlakken, contour vierkant en rond, kamer vierkant en rond en slobgaten horizontaal of vertikaal.
Let op dat de tool bèta is en dus fouten kan bevatten. Pas dus op!

Houdt ook rekening met dat de interface geen compensatie toepast op de tooldiameter.
En de tool heeft ook geen lead in ofwel gaat recht toe recht aan zonder nette lead in het materiaal in.

In de zip file zit een pdf met uitleg hoe je de interface installeert.
Maak een copy van je eigen macro file want deze bevat alle code voor het frezen.


Screenshot van de interface:

9482

Op en aanmerkingen: graag! want het kan altijd beter!
Laatst gewijzigd door Niels op 19 jan 2015 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Macro's, wizards, maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door nolfke »

Mooi, ik ga dit zeker uittesten.
Was dit al lang van plan iets dergelijks te maken maar dit is er nooit van gekomen.
Bedankt
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Lude »

Top man, hier ga ik even mee klooien. Tnx!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb em even binnengehaald.. maak morgen wel een separate EdingCNC installatie om em eens te testen.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Rob65 »

Ik ga er oom eens mee spelen.
Altijd leuk om eens te zien hoe anderen het opgelost hebben.
Arie Kabaalstra schreef:maak morgen wel een separate EdingCNC installatie om em eens te testen.
Hé, dat is een goeie.
Ik wist al wel dat je verschillende .ini files kan gebruiken voor verschillende machines zodat je vanuit EdingCNC meerdere machines op 1 PC kan aansturen (nee, niet tegelijk natuurlijk...). Maar nooit gebruikt in combinatie met verschillende macro.ini files.
Er staat onder "[INTERPRETER]" ergens "macrofilename" en die kan je aanpassen, zo kan je ook veschillende macro.ini bestanden voor 1 machine maken om even wat te testen of om iets speciaals te doen.

Dus voor wie wil spelen, gewoon even een kopie van cnc.ini en macro.cnc maken en die hernoemen en daar dan naar hartelust mee spelen.
Met een aparte icoon op je desktop waabij je de nieuwe cnc.ini meegeeft kan je dan snel je testversie starten.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb momenteel 2 separate Installaties.. één voor de draaibank, en één voor de freesbank.. er zal in de toekomst nog minimaal één installatie bij komen.. voor de andere draaibank..

Ik heb ook meerdere macro's.. om te testen.. en dingen daadwerkelijk te programmeren..
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door frank »

Mooi. Ik ga er ook eens naar kijken en natuurlijk testen.
Een tweede edingcnc naast de eerste ga ik ook tevens uitvoeren. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit kon :oops:
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door didado »

vlakken-macro had ik zelf ook geschreven maar de andere functies lijken me handig. Ga hem zeker uitproberen
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door GvB »

waarom 2 separate installaties? Je kan toch gewoon de snelkoppeling op je buroblad kopieren en in de eigenschappen daarvan bij het DOEL achter "C:\Program Files\CNC4.01\cnc.exe" met een spatie ertussen (belangerijk, zonder doet ie het niet, heeft me een avond gekost om daar achter te komen..) de naam van de tweede ini.
Dus zo:
"C:\Program Files\CNC4.01\cnc.exe" skryf.ini

sorry, dat was off-topic... Toffe wizard! thanks Niels!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door andrefc101 »

Ik heb volgens de werkwijze van GvB de wizard geïnstalleerd en dit werkt uitstekend.
Wat ik (nog) mis in de macro is de mogelijkheid om de feed van de Z-as apart in te geven, nu neemt deze de feed van de x- en y-as aan en dat kan wel eens (veel) te snel zijn.
Verder de mogelijkheid om de spindelspeed in te geven, en de spindel op te starten en te stoppen met M3, M5.
Wie geeft een aanzet tot deze opties.....
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Rob65 »

GvB schreef: sorry, dat was off-topic... Toffe wizard! thanks Niels!
Nee joh, helemaal niet off-topic maar precies de oplossing die perfect is om eens met dit soort dingen te spelen.
Op de manier zoals jij beschrijft kan je meerdere snelkoppelingen op je bureaublad (shortcuts op je desktop voor wie een Engelstalige windows heeft ;-) ) plaatsen.
Door nu in die verschillende .ini files ook verschillende namen voor macro.cnc te zetten kan je naar hartelust experimenteren en zelfs verschillende machines met 1 PC aansturen.
Zo heb ik op mijn laptop 4 installaties staan: een voor mijn 3D printer, een voor die van Bert, een voor de freesmachine en eentje om met macro's te spelen.

Let wet op: je kan ook verschillende versies van EdingCNC naast elkaar op dezelfde computer installeren.
Dat is weer erg handig als je gaat knutselen met nieuwere software versies
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door andrefc101 »

Voor de liefhebbers van het Shopfloor programma van Niels.
Ik ben zo vrij geweest om hier een aantal aanpassingen aan toe te voegen:
Instellen feed voor de z-as, kan er een andere feed worden gebruikt dan die voor de x- en y-as.
Instellen van de spindelspeed.
Opstarten en weer stoppen van de spindel met M3 Fxxx/M5

Bestand marco2.cnc kan worden opgehaald met de onderstaande link:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/102 ... macro2.cnc

Uiteraard eerst proberen/testen in de simulatiemode!

Andre
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door Niels »

Mooi dat er al wat input ontstaat met verbeterpunten!

Spindelsnelheid was ik al mee bezig om daar iets voor te maken.
De reden dat deze er niet in zat is dat er relatief veel mensen zijn met een Kress of vergelijkbare freesspindel die niet automatisch start.

Aanpassingen/verbeteringen:
De parameters zijn persistent en bewust in verschillende groepen gekozen.
Zo kan je bij elke cyclus met weinig aanpassingen de parameters invoeren. (ze blijven bestaan zodra je uit een cyclus gaat en/of opnieuw opstart, je werkt meestal toch met hetzelfde materiaal)

@Andre, kan je deze parameters ook in dezelfde groepen zetten zoals ik gebouwd heb?
Of het uit komt met de nummering weet ik niet. Mogelijk dat je een overlap krijgt ergens bij langere parameterlijsten.
Er zit nog een optimalisatieslag in het concept. Deze zal ik verwerken in de opvolgende versies.

Features:
Toolcompensatie,
Teach-in volledige programmas,
Nieuwe cycli,
Meerdere cycli aaneengesloten frezen,
Feed/speed settings per cyclus,
Koeling/mist optie,
Logging

Verwacht: zodra mijn kostbare vrije tijd het toe laat.

Betatesters: die kies ik zelf aan de hand van de input resultaten uit de basic versie.

Voor wie: iedereen met EdingCNC die snel wil programmeren aan de machine en/of een volledige serie cycly in een file wil opslaan en zo een compleet freesprogramma wil bouwen.
Laatst gewijzigd door Niels op 23 okt 2014 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Macro's, wizards: Maak het jezelf makkelijk interface

Bericht door ruudpg »

Niels schreef:Mooi dat er al wat input ontstaat met verbeterpunten!

Shopfloor Programmer Pro
Op de achtergrond ben ik een Pro versie aan het ontwikkelen. Deze zal veel meer bevatten dan deze Basic interface.
Ik mag toch hopen dat deze "Pro" versie voor leden van het forum gratis is, er wordt tenslotte wel gebruik gemaakt van de kennis van de mede forumleden om de macro te verbeteren zoals de input van Andre.
Plaats reactie