instellingen voor grote portaalfrees

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

ik probeer Eding-CNC te fijntunen, dat wil me nog niet erg lukken
er zijn veel instellingen, daar mee testen kost veel tijd
ik blijf problemen houden met te plotselinge bewegingen die de machine te snel wil doen waardoor er stappenverlies optreed
de motoren zijn 7A, de leadshine drives staan op 7,4A
hetzelfde mechaniek werkt op de oorspronkelijke besturing perfect
zo heb ik een mooie referentie waar ik naar toe wil werken
hoeken afsnijden is voor mij geen optie in de meeste gevallen, bij een kastplank bv
voor ander werk zou dat weer wel kunnen, maar ik wil iig een goed werkende instelling hebben als uitgangspunt

is er hier iemand met een grote portaalfrees waarvan ik de instellingen in zou mogen zien
bvd !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door Zee&Zee »

Wat zijn de maten en de specs van je machine (ik heb 2x3 meter zelfbouw, rack and pinion drive 4:1 staan).

Geenzins expert (begin zelf pas net) maar mijn settings werken aardig tot op heden. Echter misschien compleet irrelevant als je machines andere specs hardware heeft.
CNC you later
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

Zee&Zee schreef:Wat zijn de maten en de specs van je machine (ik heb 2x3 meter zelfbouw, rack and pinion drive 4:1 staan).
koop machine 3100 x 1700
lomp staal
inmiddels ook een 2e, die wil ik breder gaan maken
Zee&Zee schreef:Geenzins expert (begin zelf pas net) maar mijn settings werken aardig tot op heden. Echter misschien compleet irrelevant als je machines andere specs hardware heeft.
dat maakt niet zo veel uit nmi, maarrrr
ik ben er na veel experimenteren nu achter dat ik een bug heb ontdekt, Bert weet er van, ik heb de verschijnselen op zijn aanwijzingen afgevangen en naar hem gestuurd
maar is lastig probleem hij heeft nog geen (priori-)tijd ervoor
voorlopig de feedoverride niet gebruiken dan heb je er geen last van
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:hoeken afsnijden is voor mij geen optie in de meeste gevallen, bij een kastplank bv
voor ander werk zou dat weer wel kunnen
Dat is anders typisch iets wat met path control mode opgelost zou moeten worden. ( G61..G64)
En als je een kastplank met radiuscompensatie freest, komen er 1/4 cirkels op de scherpe hoeken buitenom, en mag je van inlopen niets merken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door DaBit »

G64 zonder begrenzing van vrijheid (vaak de Pxx parameter) vind ik meestal maar een Slecht Idee. Daarmee zeg je in feite 'joh, al trek je die frees dwars door m'n werkstuk heen, dat boeit niet' tegen de machine. Eigenlijk helemaal nooit wat je nou echt bedoelt. Zelfde heb ik een beetje met G61; ik maak nooit wat met tolerantie 0 en je ontneemt de trajectplanner een vrijheid die die eigenlijk nodig heeft. Met G61 zijn 2 lijnstukken in elkaars verlengde met een hele kleine afrondingsfout op de coordinaten al goed voor snelheidsreductie naar 0 bij de overgang, want hoe klein de richtingswijziging ook is, je kunt met eindige acceleratie geen abrupte stap maken zonder de snelheid te laten zakken naar 0 op de stap. Als ik 'tolerantie 0' wil zet ik 5-10 micron tolerantie op m'n freespad: G64 P0.005 ofzo. Heeft de besturing nog steeds de mogelijkheid om tangente circeldelen tussen lijnstukken te proppen wat helpt met vooruit kijken.

Zoals destijds in de PM-wisseling aangegeven vermoed ik dat de betere vooruitziende blik en trajectplanning van EdingCNC er (tenminste deels) voor zorgt dat je niet dezelfde motorparameters aan kunt houden. Vergelijk het met een auto met krap bemeten versnellingsbak. Zet een bejaarde vrouw erin, en het werkt allemaal prima. Nu een coureur; die kan langduriger op vol vermogen rijden en krak zegt de bak. De trajectplanning van die coureur is gewoon beter.

Toch ben ik wel benieuwd wat het gevonden bugje nou is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

het stukje wat Hugo aanhaalt is achterhaalt, ik probeerde het "op te lossen" door te spelen met path control mode, maar dat was niet de manier (natuurlijk)
radiuscompensatie gebruik ik nooit

het blijkt dus dat de output bij feed > 100% niet goed is
ik was best "blij" toen ik dat met een simpele test onomstotelijk kon aantonen, maar het heeft me wel VEEEEL tijd gekost om er achter te komen ! ! !
terwijl het achteraf heel simpel aan te tonen was, maar ik was steeds tussendoor bezig met het experimenteren met de instellingen en niet bedacht op een oorzaak als deze
en (Dabit) dat zou best eens kunnen dat dit verschijnsel bij mijn configuratie (eerder) aan het licht komt
aan de andere kant, misschien maakt mijn grote machine over het hele bereik wel net zo veel stappen als een kleine nauwkeurige metaal machine, dus dan zou het verschijnsel zich daar ook voor doen

de test :
een programma met F6000 loopt goed
zet ik die op 200% dan ga-tie "bokken"
hetzelfde programma maak ik F12000 (2x dus) en draai het programma op 100%
perfect !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door Zee&Zee »

Ha, die feed overide issues had ik ook al eens rare problemen mee idd, goed om te weten.
Zoals wel vaker met dingen in Eding/andere software....als je het eenmaal weet....
Bert kennende zal hij het uiteindelijk wel oplossen, maar met een one men team kan het soms ff duren.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, wat heet achterhaalt. :mrgreen:
Als het een bug is, doe je er niet veel aan, anders dan je voeding gewoon een beetje aan de hoge kant programmeren, en niet boven de 100% te komen. (smiley voor hoofdschuddend)

En misschien toch es kijken wat je mist met radiuscompensatie, bij tangente overgangen gaat er niet zo snel iets mis, en die heb je in principe wanneer je radiusconpensatie gebruikt.
( ook uit je CAM pakket als je die instelt dat ie cirkels toevoegd bij hoekpunten )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door hilberth »

hugo stoutjesdijk schreef:(smiley voor hoofdschuddend)
Je bedoelt zoiets? 10148 of 10149
Think it, draw it, make it.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

Bert stuurt me zojuist een test versie
morgen testen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: . . . je voeding gewoon een beetje aan de hoge kant programmeren . . .
bij m'n oude besturing kan ik alleen van 100% naar beneden, dus een beetje te snel programmeren idd, maar dat ver . . ding start wel op 100% na herstart :-<
ik was aangenaam verrast dat E-cnc wel > 100% kan
maar ik ga Bert nog wel voorstellen om dat (optioneel) weer automatisch terug te laten gaan naar 100 %, bij laden nieuw programma bv
kan sinds kort al wel met ctrl-alt-F
hugo stoutjesdijk schreef:En misschien toch es kijken wat je mist met radiuscompensatie, bij tangente overgangen gaat er niet zo snel iets mis
als de controller zich aan de maxima houd dan kan er nooit iets mis gaan . . :-/
hugo stoutjesdijk schreef: die heb je in principe wanneer je radiusconpensatie gebruikt.
( ook uit je CAM pakket als je die instelt dat ie cirkels toevoegd bij hoekpunten )
zo doe ik dat dus, maar voor het resultaat maakt dat zelden iets uit, in mijn geval
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: instellingen voor grote portaalfrees

Bericht door keesfrees »

het probleem bij feed-override > 100% is opgelost
Bert komt met een nieuwe versie
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie