grote contouren taster macro ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

grote contouren taster macro ?

Bericht door keesfrees »

uit een ander draadje hier op dit forum begrijp ik dat het bouwen van een taster nog niet zo eenvoudig is :-)
voor het archief hier de link :http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=11074
dus heb ik er maar voor gekozen om een taster te kopen bij een vd sponsors van dit forum
ziet er goed uit maar nu nog werkend krijgen

ik wil er grote vormen mee gaan aftasten, glooiende lijnen
het zal er op neer komen dat ik op de output een aantal punten zal kiezen waar ik weer een spline door heen teken
het te tasten materiaal is gedecoupeerd multiplex, maw daar zal wel eens een haakje aan zitten oid
het tasterkopje wat ik nu heb is 3mm, als het nodig blijkt kan ik die nog wat groter maken

hoe zo iets aan te pakken ?
heeft iemand daar al een macro voor ?

JA, ik heb gezocht op dit forum met "taster" en "probe", veel te vinden, 'keb niet alles gelezen :->
als iemand me in de juiste richting kan sturen dan graag, BVD
Laatst gewijzigd door keesfrees op 29 jun 2016 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op zich.. is het bouwen van een taster schijtsimpel.. het topic wat jij aanhaalt.. is een heel andere benadering..

Of die benadering goed gaat werken?.. dat is af te wachten.. maar Dabit kennende geeft ie het niet op voor ie het werkend heeft..

op zich is een taster dus gewoon een set van 3 in serie geschakdelde NC schakelaars.. EdingCNC kan verschillende dingen registreren.. :
Of de taster na een G38.2 beweging getast heeft ( zo ja, dan worden de coordinaten opgeslagen in de Digitize-file
en of de taster getriggerd IS.. of niet.. als je in een programma van punt naar punt wil gaan tasten.. dan wil je weten of de taster vrij staat of niet..



Ik heb dat in dit macrootje ook gebruikt.. ik tast om de mm, maar verplaats met 0.1 mm om dicht bij mijn werk te blijven.. na elk stapje kijk ik of de taster wat raakt..

Da's eigenlijk de basis algoritme die je moet schrijven.. en dan kun je door het opslaan van punten in een reeks variabelen kijken of opeenvolgende punten op een cirkelboog of op een rechte lijn staan.. ( eventueel met een vormtolerantie in de functie )..

als het niet heel precies komt.. kun je de G38.2 bewegingen ook weglaten en met 0.1 mm stapjes je werk aflopen.. kans dat je 0.09 mm naast een punt zit, als ie na 0.01mm al triggerd, maar pas 0.09mm later stopt.. , maak je de vormtolerantie dan ±0.1 mm, dan maakt ie er alsnog een vloeiende cirkelboog of rechte lijn van
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door keesfrees »

Arie bedankt voor je typerij
het filmpje kende ik al
mijn situatie vraagt om een andere aanpak
"alleen" 2D contour volgen, maar hoe ?
laten stuiteren tegen de zijkant met bepaalde intervallen ?
dan moet de macro toch enigszins kunnen voorspellen waar de contour naar toe gaat om zo veel mogelijk haaks tegen de contour te "botsen"
ik heb er nog wel meer ideeën over, maar eerst vraag ik me af of er al een macro hiervoor gemaakt is door iemand
aan Bert heb ik het nog niet gevraagd
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je zoveel mogelijk haaks tegen de contour wilt lopen, dan bereken je de loodlijn op 2 gemeten punten voor de volgende G38.2.. da's alles.. alleen.. als je rare binnenhoeken hebt.. dan kan dat lastig uitpakken.. moet je wel even op letten met de "veiligheidsafstand, of de "aanlooplengte" van je tastbewegingen..

Ik heb wel zitten denken aan een dergelijke macro.. maar daar ga ik niet eerder aan verder dan als ik een manier gevonden heb om (direct vanuit EdingCNC) een DXF file te exporteren.. al is het maar een file met punten.. dan kun je die al simpelweg met lijntjes verbinden..

een DXF maken is namelijk wel zo handig als je het gemeten onderdeel wilt reproduceren..
en.. dat filmpje van mij.. dat is niet meer of minder hetgene wat jij wilt, alleen dan 90° gekanteld, op meerdere "hoogten".. alleen.. heb ik mijn code niet zo gemaakt dat ie doorzoekt om een hoek, omdat de tastnaald dat niet kan bereiken..

dat "om een hoek meten" kun je al vrij eenvoudig doen als je loodrecht op je oppervlak wilt blijven lopen.. al is dat natuurlijk maar beperkt te realiseren.. en .. nodig is het niet.. want je taster schakelt toch wel, ongeacht de richting.. Ik heb zelfs metingen gedaan waarbij de naald omhoog loopt.. onder een randje..
een "simpele" manier is, stel, je begint met meten in de X+ richting.. met een interval van laten we zeggen 5 mm.. zodra het volgende punt meer dan 5 mm verder ligt, weet je dat dat deel van de omtrek een hoek maakt van groter dan 45 graden.. in dat geval ga je in de Y+ of Y- richting meten.. dat wil zeggen.. ga je na je eerste meting opzij in de Y+ richting, en je meet na 5 mm nog niets.. dan ga je meten naar Y-.. en dan in de X+ verplaatsen naar de volgende meting.. 't algoritme is niet zo ingewikkeld.. meet je X+ met stappen in Y+, dan pak je flauwe hoeken met Y-, en ga je op X+ verplaatsen.. als je dan aan de "andere kant" van je onderdeel komt.. dan ga je meten in X- met Y- verplaatsingen.. enzovoorts..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door keesfrees »

dxf van punten maken zou ik doen door van de punten (met een rekenblad-programma) een Gcode te maken
en dan van de gcode een dxf maken
rechtstreeks een dxf maken van punten kan ook wel, dxf is best leesbaar, open het maar eens met een tekst-programma

gezien het aantal reageerders op deze vraag ben ik bang dat dit nog een redelijk onontgonnen gebied is . .
toch zijn er al vele gebruikers die ws hier ook al tegen aangelopen zijn
toch Bert maar eens vragen (?)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bert heeft daar nog niets mee gedaan.. hij heeft er voor gezorgd dat je een taster kan gebruiken..

Vraagje : "Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk een taster op hun machine?.. "..
ik kan ze allemaal aanwijzen als ik voor de spiegel sta..

een DXF is inderdaad "redelijk leesbaar.. alleen zijn er getallen waarvan ik niet weet hoe ze die genereren.. dat deel is weer moeilijk te achterhalen.. 't is opgedeeld in een Header en een Bulk met Elements.. in de Header staan de layers en lijntypes.. in de Elements staan dan de lijnen en bogen.. meer dan dat is er eigenlijk niet.. in elk geval niet iets waar een CNC machine iets mee kan.. want voor Splines is er geen G-Code..

ik denk niet dat het een redelijk onontgonnen gebied is.. maar eerder een totaal onontgonnen gebied
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Floppy »

Arie Kabaalstra schreef: ik denk niet dat het een redelijk onontgonnen gebied is.. maar eerder een totaal onontgonnen gebied
Ik geloof dat dat wel meevalt binnen 5 minuten had ik 2 programma's gevonden die zeggen dat ze een pointlist naar DXF kunnen omzetten.
Freeware: https://www.bricsys.com/common/applicat ... sp?app=716
of voor $70/$100: http://www.ransen.com/pointor/Order.htm
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. die progjes heb ik ook wel gezien.. maar het daadwerkelijk gebruiken van een taster om contouren in te "scannen" dat is iets waar veel hobbyisten het over hebben.. maar er is eigenlijk nog geen hond die het voor elkaar heeft..

en bij mij is dat een kwestie van er geen tijd voor hebben.. omdat ik 't gelukkig druk heb met andere dingen.. :lol:

Eigenlijk is het "lastige" de opbouw van de "Elements" sectie van de DXF File.. als je een Lege DXF neemt, en die met LOGMSG in een File laat schrijven.. dan heb je al een beginnetje..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door DaBit »

Ik ben niet zo 'into eding', maar tasterroutines zijn er opzich genoeg te vinden voor Mach3, LinuxCNC, etc. Het verschil met Eding is dan voornamelijk het dialect en verwerking van de gescande punten.

Heel erlijk gezegd snap ik niet wat je nu exact wil. Stel dat je de multiplex strook als plaat op je frees hebt liggen: wil je de stroken multiplex van bovenaf scannen, dus zeg 'als de motorkap van een auto'? Of wil je juist de gezaagde 'zijkant' scannen?

In beide gevallen hoef je trouwens niet onder een hoek van 90 graden je materiaal te raken, mits je taster van voldoende kwaliteit is. Idealiter reageren die dingen overal hetzelfde, ongeacht vanaf welke kant de naald geraakt word. In de praktijk niet, maar die afwijking lijkt me met gedecoupeerzaagd hout totaal insignificant.

Dan nog: Moet je 100x per dag de hele contour van een plank (en dus eigenlijk volautomatisch), of is het 1x per week een paar zijkanten? In het ene geval kun je wat meer handwerk tolereren dan in het andere geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door keesfrees »

met "onontgonnen gebied" doelde ik op het tasten, het dxf gebeuren kwam er later pas bij

overigens is er wel een gcode voor spline maar niet echt gangbaar
als ik de punten tot een lijn kan maken dan kan ik die weer omzetten naar wat voor lijn dan ook
de scan zal hoe dan ook bewerking nodig hebben

maar eerst maar eens zien om de punten binnen te krijgen
met de hand kan het natuurlijk ook, als de taster schakelt dan wordt dat punt opgeslagen
en stopt de machine, even, want daarna moet je weer joggen naar het volgend punt
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door DaBit »

Wat ik destijds deed toen ik een tastertje had van POM en nog Solidworks gebruikte was een aantal kritische punten aftasten, die punten in de Sketch omgeving plaatsen en de coordinaten handmatig intikken. Vervolgens met de Spline tool er een lijn door tekenen met de vorm die ik hebben wilde. Met het USB-cameraatje idem; joggen naar de plek die ik hebben wil en de coordinaten even in een textbestandje tikken, en in een tekenprogramma verwerken. Voor 2x per jaar 20 punten ging dat prima.

De spline-mogelijkheden van de sturing heb je niks aan voor dat soort werk; tastbewegingen zijn altijd rechtlijnig en het verwerken van een verzameling punten tot iets bruikbaars zul je eigenlijk altijd in je tekensoftware moeten doen.

Maar wat je nu exact wil scannen en hoe geautomatiseerd je het nodig hebt is me nog niet duidelijk.
Een programmaatje dat in de basis dit doet:

Code: Selecteer alles

voor elke Y vanaf 0 tot 1000mm, stap 1mm:
   tastbeweging in positieve X richting
   spuug getast punt naar een textfile
is natuurlijk makkelijk te maken. Varianten als 'loop in X-richting, tast in Z- richting' ook. Als je daarmee geholpen bent kan Bert of Arie best een voorzet doen. Ik ook, maar dan moet je zelf het LinuxCNC dialect ombouwen naar Eding.

Eentje die geheel automatisch een contour afloopt, ook de contour van een puzzelstukje zou kunnen tasten, het aantal gescande punten per uur zo hoog mogelijk maakt en een polyline in DXF aflevert is 'wat' meer werk.

Ik wil er uiteindelijk eentje die een STL aflevert van het gescande object. STL's kan ik verwerken in de tekensoftware, makkelijk bekijken, en mijn Z-hoogte correctie voor bijvoorbeeld graveren van een gekromd oppervlak gebruikt een STL oppervlak als brondata. Maar voordat ik me bezig ga houden met zoiets moet ik uiteraard eerst een taster hebben waar ik op kan vertrouwen. De huidige is bruikbaar, maar niet voor dit soort geintjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door audiomanics »

Als 't alleen om het contour van een plaat scannen gaat en je kunt globaal 4 hoekpunten herkennen, dan kun je de hele cyclus opbreken in 4 stukken.. Afhankelijk van de geschatte afwijking van de rechte lijn kun je meer of minder afstand nemen om die zijde te gaan proben..
Je krijgt dan per zijde een aantal x en y waarden, maar je programma zal die allemaal achter elkaar in de lijst zetten.. Vervolgens omtoveren naar DXF en je bent klaar..
Als je acceleratie/decelleratie hoog staat kun je met een redelijke snelheid proben zonder de boel krom te buigen.. Ik verwacht ook niet dat je die contour nu ook op 1/100 nauwkeurig hoeft te testen..
Als eerste stuur je de machine handmatig naar de hoekpunten, en slaat die punten op.. Vervolgens laat je het programma de vier kanten berekenen en je de geschatte afwijking in te geven en dan is het een kwestie van Backout -Y (afwijking) en dan met G38.2 de bijbehorende Y waarde voor die X waarde meten (#5062 en #5061)
Weer even terug naar Backout-Y, tellertje X en positie X verhogen tot het ingegeven hoekpunt en nog een keer...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ooit een STL gemaakt van een PointCloud... maar ik heb geen idee meer waarmee, en hoe ik dat ook al weer gedaan heb..

Afbeelding

de "rommel" op de voorruit da's de ruitenwisser.. je ziet ook dat de luchtuitlaat in de nesus er keurig recht in ligt.. ook de naden van de deuren en de luchtinlaten in de achterkant zijn zichtbaar.. en de Gurney Flaps achterop zijn ook kaarsrecht.. elk vierkantje is 1x1 mm.. vandaar dat die ruitenwisser niet zo mooi is.. :lol:

Kees.. Ik denk dat je veel te ingewikkeld denkt.. gewoon de hoek van 2 achtereen gemeten punten berekenen.. als deze hoek (uitgaande van 0° = X+ ) meer of minder dan een bepaalde hoek is.. of als je na een aantal milimeters nog geen punt gevonden hebt.. dan ga je in een andere richting werken..

Simpel gezegd.. je hebt 2 assen, en 2 richtingen.. X+, Y-, X-, Y+, als je ze in die volgorde doet, loop je vanaf de linkerkant, kloksgewijs om het object heen.. Dus.. en ook want:

je begint met je eerste meting.. op Y0, in X+richting.. dan op Y5, X+richting, enzovoorts.. zolang de hoek tussen de laatste 2 punten meer bedraagt dan 45°, blijf je dat zo doen.. wordt ie minder.. dan ga je in X+ richting je stappen doen, en Y-Meten.. (wel een controle dat je taster nog niets raakt bij elke beweging.. zodra ie WEL wat raakt.. ga je in een richting tegengesteld aan je tastrichting verplaatsen.. tot de taster weer vrij is.. )
is de hoek bij het Y-Tasten <315°, dan ga je over op verplaatsen Y- en tasten X-.. hoek <225°.. X-verplaatsen Y+tasten.. tot je hoek <135°.. en dan ben je bijna rond...
wat de "afstand voor omgooien van de richting betreft.. als je met stappen van 5 mm tast.. en je hebt na 5 mm nog niets geraakt.. dan is de hoek DUS < grenswaarde voor die richting.. kaassie..

't enige wat je dus moet doen.. is bovenstaand epistel in een paar mooie Subroutines gooien.. even wat plussen en minnen.. en dan moet het goed komen..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: grote contouren taster macro ?

Bericht door janplastiek »

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=4 ... oup#p94371

ik heb dit een jaartje geleden eens gepost.
Kan je hier niks mee?
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie