Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Budgen30 »

Ik heb de CPU4 (5 assig)
Ik wil een homesenor op mijn 5e as zetten. (de tilttafel)
Dit wil ik met een microswitch doen.
De xyz heb ik met proximity sensoren, welke prima werken.

Eenvoudig dacht ik, maar er gaat iets niet goed.
Volgens mij brand ik de optocouplers door...

In de rtr handleiding staat:
13953

De aansluitingen heb ik gecontroleerd en komen overeen met de beschrijving.
4 = zwart
1 = bruin en 12v

Als ik 1 en 4 met elkaar verbind, geeft hij geen homesignaal.
De ingang werkt vervolgens ook niet meer, waar hij daarvoor met een proximity sensor wel werkte.
Het wisselen van de optocouplers is geen probleem voor mij, dus dat is niet erg.
Ik wil alleen eerst weten hoe ik die microswitch kan laten werken als homesensor.

Wat zou ik moeten doen?
Ik heb nog 2 uitgangen die staan te springen om proefkonijn te zijn.

Hieronder ook de CPU doc. mbt de homesensoren.
Er staat niets over 12v, wel 5v. wat mij doet vermoeden dat ik eigenlijk 5v zou moeten hebben?
Er komt alleen 12v uit de aansluiting en de RTR handleiding geeft aan dat 12 volt (1 met 4) verbinden mag..

13952
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het probleem is dat een proxy een zgn OpenCollector uitgang heeft en dus de uitgang naar nul toeschakelt.. De ingang van de controller wordt "hoog" gehouden op +5V door een trekweerstandje in de controller.
Nu zet je er een microswitch op die je mogelijk zo geschakeld hebt dat hij +12V op die ingang zet???
Als je dat gedaan hebt, dan blaas je de boel op..
Als je de microswitch met slechts 2 draden aansluit tussen de 0V en de ingang, dan kun je niets opblazen.. theoretisch..
Mocht hij dan nog niet reageren, dan moet je eens kijken of het signaal nog wel opgetrokken wordt tot 5V, zo niet, dan kun je extern nog een trekweerstandje plaatsen tussen de Ingang en de +5V (10 KiloOhm-1/8W zal prima werken..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga er even vanuit dat 't net zo werkt als de aansluiting van bijvoorbeeld de probe.. ik zie namelijk niet in waarom dat anders zou moeten zijn..

Volgens mij is het gewoon een kwestie van de Microswitch aansluiten tussen de poort en GND..that's all there is
Heb je dat al geprobeerd?..
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Budgen30 »

Een tijdje geleden de gehele machine verbouwd. Home sensoren erop en de probe was een van mijn laatste berichten hier. Dat is uiteindelijk goed gelukt. Dus ik dacht ff aansluiten.. niet helaas..

@Kees, Ik meet nergens op de aansluiting 5v. wel 12v. Inmiddels 1 chip vervangen met optocouples. Dat werkt weer.
"Als je de microswitch met slechts 2 draden aansluit tussen de 0V en de ingang"
Welke nummers zijn dat van de stekker volgens het plaatje van de handleiding?
bedoel je:
0V = GND = pin3 = blauw?
en
ingang = axis-signal = pin4 = zwart?

Testen voor optrekken naar 5v, bedoel je met de Volt-meter op bovengenoemde? Dat meen ik uitvoerig gedaan te hebben. Geen 5v...maar rond de 0v.
"extern nog een trekweerstandje plaatsen tussen de Ingang en de +5V"
Bedoel je met 5v de ingang = axis-signal = pin4 = zwart?

@Arie
bedoel je met poort de ingang van kees?

voor de zekerheid..alvast bedankt
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door audiomanics »

De ingangsimpedantie van die poorten kan zo hoog zijn, dat als je er een normale multimeter op zet dat
Maar ik lees ook "optocouplers"
Ik weet niet hoe jij de zaak gebouwd hebt, maar optocouplers komen in dat circuit niet voor..
Ik denk dat jij toch een iets andere opbouw hebt.. Als dat zo is blijft het gokken voor mij..

Standaard, als de sensoren rechtstreeks op de kaart aangesloten zijn, dus zonder optocouplers or whatever, dan sluit je de zwarte output aan op de ingang, de blauwe massa op GND en de bruine +V op ieder spanning die je leuk vindt.. 12V bijv...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Arie
bedoel je met poort de ingang van kees?
Johan, je hebt een schema.. daar staan pinnummers bij.. kijk gewoon eens wat ie op het scherm laat zien als je een draadje van de Sensor pin naar de GND legt..
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Budgen30 »

Ik heb gekeken en gemeten ed.
Direct op de CPU4 (zonder opto ertussen) werkt.

Nu nog een manier vinden om de mooie aansluitingen te kunnen gebruiken, bij voorkeur met de daarvoor bedoelde opto ertussen. Volgens mij kan het door de 12v te reduceren tot 1.2V als ik de datasheet van de opto denk te begrijpen. Even kijken of ik daar uit kom, anders maar zonder de opto ertussen.

voor de liefhebber hierbij de link naar datasheet van de chip.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 7_00GE.pdf
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door audiomanics »

eerlijk gezegd ben ik van het principe "hoe minder spul er tussen zit, hoe beter het werkt."
Optocouplers gebruik je alleen als je twee dingen echt galvanisch wil scheiden, bijvoorbeeld twee apparaten die op heel andere groepen staan of als iets op een ander potentiaal staat, nog een voorbeeld: een lampje(LED) dat ergens in een hoogspanningvoeding zit en op 1000V staat ofzo..
Maar hier wordt de proxy gevoed uit de zelfde voeding als van de controller en de massa is gemeenschappelijk.
Bij alleen een schakelaar is er helemaal geen noodzaak om die apart te voeden..
Ergo: gooi rustig die optocoupler er tussen uit..
Voorwaarde is wel dat de uitgang van je proxy een Open-Collector NPN Normaly Open (NO) type is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aansluiten microswitch als homesensor lukt niet

Bericht door Budgen30 »

Even terugkoppeling van het resultaat,
Omdat mijn kast gebruik maakt van de optocouplers wilde ik deze graag behouden. Zeker omdat ik de volgende keer waarschijnlijk weer vergeten ben hoe het moet. Dan is de kans vrij groot dat ik de cpu4 beschadig.

Nog even nagedacht en gezocht. Ik kwam erop uit dat ik een weerstand van 1K ohm tussen de 12 volt en de opto moest zetten. Zojuist gedaan en dat werkte.
Plaats reactie