LAF, hoe denken jullie er over?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

Als ik Solidwords upgrade van versie 2015 naar 2016 laat ik toch ook niet de oude staan?
Sowieso, als je de nieuwe hebt (die beter zou zijn als de oude) ga je de oude dus niet meer gebruiken.
Normaliter wordt een update ook OVER de oude heen geschreven.

Bovendien heb ik maar beperkt ruimte op mijn harddisk (C:\) , dat is nl. een SSD en dus maar 120 Gb groot.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Breaker »

DirkSchipper schreef:Bovendien heb ik maar beperkt ruimte op mijn harddisk (C:\) , dat is nl. een SSD en dus maar 120 Gb groot.
Het programma is maar 40MB, er passen zo'n 3000 installaties op die schijf ;-) Bij zo'n installatie installeer ik meestal eerst de nieuwe en verwijder een maandje later de oude (als die niet meer gebruikt is).

Over die foutmelding, zou het kunnen dat de USB driver niet goed werkt? Probeer het eens zonder USB connectie, dan zou opstarten in simulatie modus moeten lukken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

Oorzaak is gevonden: geïnstalleerd op een Windows 10 machine in C:\Program files (x86)\cncv4.03
Er was geen cnc.ini in de folder geplaatst.
Mijn ge-backup-de cnc.ini mocht ik er niet in kopiëren van Windows.

Nou dat moet Windows niet tegen mij zeggen ....
Ik heb ooit een tooltje gevonden ("Add_Take_Ownership_to_context_menu.reg") en geïnstalleerd.
Dus klik met Re-muisknop op die folder, kies uit het (context)menu "Take ownership ...", en klaar is kees.
Nu kan ik mijn cnc.ini er wel in kopiëren, start de applicatie op, en mag die ook aanpassingen in de cnc.ini aanbrengen.

Interesse in dat tooltje? Google of bij mij downloaden (Re-muisknop, Opslaan als ...).
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door keesfrees »

daarom schreef Bert bij de 4.02 (vorige versie) dit :
http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... nload-v402
New since V4.02.46:
For better Windows 10 compatbility the default installation directory is C:\CNC4.02 in stead of C:\Program files (X86)\CNC4.02.
Existing installations are not affected.
Bij mij is 4.03 automatisch in de root cq C:\CNC4.03 terecht gekomen, O ja, op een win XP sp2, geïnstalleerd in 2004, nooit aan het internet geweest.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

keesfrees schreef:daarom schreef Bert bij de 4.02 (vorige versie) dit : ....
Snap ik, maar ... als rechtgeaarde ICT-er heb ik een pest pokke hekel aan programma-installaties buiten de C:\Program Files\.
Ik vind het al erg genoeg dat ik op mijn 64-bits machine te maken hebt met een 64-bits Programfiles en een 32-bits variant (C:\Program files (x86)\.
Maar goed, ieder heeft recht op z'n eigen tik ... :mrgreen:

Dirk.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Zee&Zee »

Als echte ict-er... lees je tijdens de installatie toch wel ff waar ie hem neerplempt, en installeer je hem middels de dropdown waar ie behoort te staan volgens jou ;-) Ik klik nooit zomaar op ja tijdens een installatie igg
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DaBit »

DirkSchipper schreef: Snap ik, maar ... als rechtgeaarde ICT-er heb ik een pest pokke hekel aan programma-installaties buiten de C:\Program Files\.
Als rasechte bitneuker kan ik het bloed van degene die dat 'Program Files', dus met spatie in de naam, genoemd heeft wel drinken. Als je dan iets vanaf de command line wil doen blijf je met quote tekentjes en escapes aan de gang.

Ieder heeft recht op z'n eigen tic :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

Zee&Zee schreef:Als echte ict-er... lees je tijdens de installatie toch wel ff waar ie hem neerplempt, en installeer je hem middels de dropdown waar ie behoort te staan volgens jou ;-) Ik klik nooit zomaar op ja tijdens een installatie igg
Als je het hele draadje goed gelezen had, had je gezien dat ik dat ook niet gedaan heb. :shock: :mrgreen:
Niet in de default folder geïnstalleerd, maar in C:\Program files\...
En dan werkt het dus niet!
Geen schrijfrechten daar, dus kan de CNC.INI niet worden aangemaakt ...

Maar ... dat is allemaal opgelost door die 'echte ICT-er'. ;-)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

DaBit schreef:
DirkSchipper schreef: Snap ik, maar ... als rechtgeaarde ICT-er heb ik een pest pokke hekel aan programma-installaties buiten de C:\Program Files\.
Als rasechte bitneuker kan ik het bloed van degene die dat 'Program Files', dus met spatie in de naam, genoemd heeft wel drinken. Als je dan iets vanaf de command line wil doen blijf je met quote tekentjes en escapes aan de gang.

Ieder heeft recht op z'n eigen tic :mrgreen:
LOL :mrgreen:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Zee&Zee »

Als je het hele draadje goed gelezen had, had je gezien dat ik dat ook niet gedaan heb. :shock: :mrgreen:
Niet in de default folder geïnstalleerd, maar in C:\Program files\...
En dan werkt het dus niet!
Geen schrijfrechten daar, dus kan de CNC.INI niet worden aangemaakt ...

Maar ... dat is allemaal opgelost door die 'echte ICT-er'. ;-)
Ben absoluut geen ict-er maar had dit gewoon zelf al opgelost, vandaar mijn verbazing over de irritatie/problemen als pro. Maar het werkt dus ook bij jou, dikke prima. Backontopic.
CNC you later
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Breaker »

Heb de standaardinstallatie gedaan en geen problemen :lol:
Het is eigenlijk net als met CAM; je kan je wel druk maken over iedere g-code regel en het pad dat gevolgd wordt, maar uiteindelijk is het een hoop meer moeite zonder noemenswaardig beter resultaat.
Zee&Zee schreef:Backontopic.
Ja, ik ben ook wel benieuwd of TS Jacala wat verder is gekomen met LAF.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door serum »

Ik had even de indruk dat dirkschipper en jacala dezelfde gebruiker waren, maar na teruglezen zie ik wat er hier gebeurt. Hij heeft gewoon oudhollandsch het topic gekaapt.

Ben ook erg benieuwd naar de vorderingen de LAF van Jacala!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door serum »

Jacala, waar zijt gij? Hoe gaat het nu met de laf?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Jacala »

Hoi!

Allereerst mijn welgemeende excuses dat ik zo lang niks heb laten horen! Ik ben getrouwd en op huwelijksreis geweest en ben erg druk geweest met heel veel dingen.

Al met al is het LAF "probleem" er nog steeds. Het komt zeer zelden voor en inderdaad alleen bij lijnsegmenten. Eigenlijk dus met slecht opgebouwde teken bestanden.

We werken nu met V-carve pro waar een mooie functie in zit om lijnsegmenten om te zetten naar arcs (met een in te voeren tolerantie op de originele lijn) dit lost het op.

Helaas moeten we dus goed opletten als we bestanden van klanten toegestuurd krijgen. soms zit er echt veel troep bij die we er uit moeten filteren.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie