Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

Dit was om te draaien, niet frezen ;-)

X0 ligt dan altijd in het hart van rotatie. Z kan wel gekozen worden, is hier aan de voorkant van de stock. Als het makkelijker is kan die ook verlegd worden naar het handvat.

16441
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

hahaha Dat wist ik ;-)

zal van de week weer eens knutselen

dank je tot zover

greetz Craeate
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

Wat een ellende om een stukje hout in te spannen :evil:

16442

Moet gezegd, dit was ook wel het slechtste waaibomenhout mogelijk, maar even snel, lag voor het grijpen en had geen zin om verder te zoeken, met een stuk bierblik eromheen ging het. Moet kunnen lukken met de g-code...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door skillalot »

Breaker schreef: 18 feb 2018 18:45met een stuk bierblik eromheen ging het.
Jaja, schat ik ben effe draaien... :lol:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

geweldig Breaker!

Dan moet mij het ook lukken

Greetz Create
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

skillalot schreef: 18 feb 2018 19:41 Jaja, schat ik ben effe draaien...
Blik nodig, stond voor het grijpen, geen zin om verder te zoeken :mrgreen:
create schreef: 19 feb 2018 07:23 Dan moet mij het ook lukken
That's the spirit :!:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: 16 feb 2018 11:17 Over het andere deel van je vraag over het kalibreren van de turret en tools, daar ben ik zelf ook mee bezig geweest (nog steeds wel eigenlijk) misschien heb je hier iets aan:
viewtopic.php?f=22&t=14758&start=28#p164057
Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2018 14:41 ik heb macro's voor de turret en voor het kalibreren
Ik ben wel benieuwd hoe dat kalibreren met een macro in z'n werk gaat? Wil je het principe uitleggen?
't is met de kalibreermacro's net als met de gereedschapslengte meting op een freesbank.. je verrekent de actuele positie met de machinecoordinaten..

Maar.. daar komt bij, dat je een veranderlijke z-offset hebt, omdat je de lengte op je werkstuk kalibreert (die macro zou ook bruikbaar zijn op de freesbank)
en voor de X as geldt dat je de positie verrekent met Machine X0..

Daarom mag je op een draaibank NOOIT en te nimmer de X-offset veranderen.. want dan staat er geen tool meer op zijn plek.. ik heb ooit een collega gehad die dat wel deed.. en dan kon je de hele klerezooi opnieuw kalibreren.. dat was trouwens iets wat ik standaard deed met draaiwerk.. omdat ik mijn collega's niet kon vertrouwen.. die kenden het verschil tussen offset en kalibratie niet.. en als je dat niet weet.. dan moet je met je fikken van een draaibank afblijven.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2018 12:36 Ik begrijp dat met die arcs niet zo, maar alleen de G-code van de contour zal toch wel lukken ?
Als je iets van een tekening hebt, krijgen we daar vast wel G-code uit die werkt.
Moet je ook nog voordraaien of doe je dat met een truucje (beitelpunt radius compensatie)?
Ik lig dubbel om die reactie van Create...
Ben jij niet de grote draaibank hater? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

create schreef: 18 feb 2018 15:00 He jammer ik krijg een foutmelding dat ik een collision op de z krijg
Schoot me vandaag te binnen, denk dat je de G30's er even uit moet halen.
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2018 17:07 't is met de kalibreermacro's net als met de gereedschapslengte meting op een freesbank.. je verrekent de actuele positie met de machinecoordinaten..

Maar.. daar komt bij, dat je een veranderlijke z-offset hebt, omdat je de lengte op je werkstuk kalibreert (die macro zou ook bruikbaar zijn op de freesbank)
Dus de macro's zetten de juiste tool offset in de tooltabel als ik het goed begrijp?

Voor X wordt dan een offset in het coördinatenstelsel voorkomen dus blijft G53(X) = G54(X) = G55(X) = ... = G59(X) ?
Daar houd ik me meestal wel aan, maar de waarde zet ik nu na berekenen handmatig in de tooltabel dus een macro daar is wel handig.

Wel een uitzondering trouwens... Als ik even een los beiteltje in een schuitje zet, die niet in de tooltabel staat en ik gebruik die ad hoc, dan wil ik toch wel eens stiekem op coördinaatstelsel nullen. Maar als ik die offset daarna terug gelijk trek met G53 is alles weer bij het oude. Het gaat pas echt fout als je bij die offset het gereedschap toch probeert in te meten. :oops: Met een macro zou het ook wel anders kunnen met een vast toolnummer voor eenmalig gebruikt.

Voor de Z vind ik het meest lastige om een vaste referentie te vinden waar alle gereedschappen op gekalibreerd kunnen worden. Ik heb er voor gekozen om een staaf met een vaste lengte via de doorlaat te gebruiken, maar dat werkt niet in alle gevallen, en zeker niet als er een werkstuk in de machine hangt wat je er niet uit wilt halen.

Dan is het handiger (als het kan) om een ander referentievlak te maken met een bekende tool en daar de nieuwe tool op te kalibreren, alleen die berekening is altijd een kraker, machinepositie t.o.v. werkpositie t.o.v. referentie tool t.o.v. nieuwe tool geeft de nieuwe offset voor toolnummer in de tabel. Een macro daar is inderdaad ook wel op de plaats :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

hainjedaf schreef: 19 feb 2018 20:14 Ik lig dubbel om die reactie van Create...
Ben jij niet de grote draaibank hater? :lol: :lol:
Nou dat ben ik niet hoor ;-) Alleen een grotere draaibank past niet op de verdieping hahaha

Gister wat kunnen draaien maar daar kwam zo`n lief handvatje uit van 11mm hahahaha precies de helft volgens mij klopt dat niet...
16451

Had al idd G30 eruit gehaald bij het begin van het programma schiet hij wel naar links (-z) terwijl het makkelijker is om te blijven staan achter naar achter (z+)

we komen er wel ;-)

greetz Create
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

Probeer het eens met de DiameterProgramming optie uit...
16452
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

Ga ik doen

Dank je
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door javanree »

Kun je dat ook niet in je G-code afdwingen? LinuxCNC is dat G7 vs G8 , geen idee hoe EdingCNC dat regelt.
Nooit begrepen dat het mogelijk is om in radius mode te werken op een draaibank, het is zo onlogisch, je blijft omrekenen :roll:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

Ik begrijp van mijn draaibank als ik bijvoorbeeld een stock van 25 mm heb en die moet op 20 komen dan hoef ik de x alleen maar op 20 te zetten.
Vind dat zelf erg makkelijk nooit meer nadenken :lol:

Dat is dan toch de diameter modus?

Begrijp nu ook dat ik nooit meer aan de nul van de x-as mag komen.... ;-)

greetz Create
Plaats reactie