Vertraging

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Vertraging

Bericht door joeljonker »

Goedemorgen,

Ik ben bezig met een werkstuk wat ik heb geprogrammeerd in Fusion 360 (zoals ik altijd doe). Nu is het zo dat F360 aan geeft dat het frezen 2 uur en 29 minuten zou moeten duren. EdingCNC geeft echter aan dat het 18 uur zal duren en de praktijk leert dat het 8 uur duurt.

Ik frees het volgende werkstuk:

16395

Nu denk ik gevonden te hebben waar het verschil vandaan komt. In de simulatie beweegt de frees zich heel vloeiend maar in de praktijk is het zo dat de frees afremt tot bijna 0 en dan kruipend de bocht om gaat om vervolgens weer gas te geven. Gezien het 3750 bewegingen zijn loopt de tijd behoorlijk op.

In Fusen 360 lijkt alles goed te zijn gezien de simulatie ook gewoon netjes loopt. Dus ik verwacht dat Eding dit zelf doet (lees: wat ik niet goed heb geconfigureert), nu is de vraag natuurlijk of ik daar wat aan kan doen?

Alvast bedankt,

Groet Joel
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Vertraging

Bericht door Lude »

Waarschijnlijk staat je machine in G61, dan gaat hij elke curve exact volgen. G64 (eventueel met een P argument), zorgt er voor dat hij minder exact wordt, en dus de toolpaden vloeiender zal volgen.
Als je postprocessor hem op G61 zet kun je hem in edingcnc handmatig wel weer op G64 zetten. Je LAF instellingen moeten dan wel goed staan.

"Set path control mode":
http://www.edingcnc.com/wiki/index.php? ... ld_wid=221
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door Breaker »

Heb je iets ingesteld aan Look-Ahead-Feed (LAF) met G64? Of staat de instelling op G61? Je ziet de actieve instelling direct onder het Feed/Speed scherm:

13969
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door joeljonker »

Nee, aan de LAF heb ik niets aangepast.

Dank voor de info, na de uitleg gelezen te hebben lijkt het wel erg waarschijnlijk dat dit de reden is. Ik ga vanavond even stoeien.

Dank
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Vertraging

Bericht door Lude »

Ik bedenk me net dat ik met mijn machine ook tegen het volgende aan liep met fusion en edingcnc: In de postprocessor kun je de minimale lijnsegmenten en arc-grootte aanpassen. Deze heb ik standaard iets hoger gezet zodat hij niet super veel kleine lijntjes voor z'n kiezen krijgt. Daarmee liep de machine (conventionele freesbank) veel soepeler.
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door ingoo »

Kan het ook zijn dat je acceleratie en deceleratie te laag staan?
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door joeljonker »

G64 blijkt actief te zijn, tenminste G64 P0.1 staat in het display.

Bij de instellingen staan de volgende LAF waarde:

LAF Hoek: 3.0000
Interpolation Time: 0.0050
fifo time: 0.2500
G0 feed factor: 1.00
GO Acc. factor: 1.00


Accelleratie waarde staan op:

X-as: 150 mm/s²
Y-as: 150 mm/s²
Z-as: 50 mm/s²


Wanneer de radius van het werkstuk groter is bijvoorbeeld 10 mm, dan loopt het prima door.


In de postprocessor de arc-grootte is nieuw voor mij maar dat ga ik proberen.

Groet,

Joel
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door Ballegooijen »

Bij mij staat de LAF op 45 graden en de acceleratie 900. Ik zou eens een beetje spelen met deze instellingen en kijken wat het resultaat is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lude schreef: 13 feb 2018 16:10 Ik bedenk me net dat ik met mijn machine ook tegen het volgende aan liep met fusion en edingcnc: In de postprocessor kun je de minimale lijnsegmenten en arc-grootte aanpassen. Deze heb ik standaard iets hoger gezet zodat hij niet super veel kleine lijntjes voor z'n kiezen krijgt. Daarmee liep de machine (conventionele freesbank) veel soepeler.
Je zou toch ook even naar deze instellingen moeten kijken. 1000 segmenten voor een stukje van 1mm heeft geen nut, dat kunnen er ook 100 zijn. Segment lengte is niet hetzelfde als nauwkeurigheid, dus die mag echt wel wat groter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vertraging

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 feb 2018 10:091000 segmenten voor een stukje van 1mm heeft geen nut, dat kunnen er ook 100 zijn. Segment lengte is niet hetzelfde als nauwkeurigheid, dus die mag echt wel wat groter.
Is die instelling voor segmentlengte iets van Fusion (niet voor mij van belang), of een instelling bij EdingCNC c.q. ..... (roept u maar)?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertraging

Bericht door DaBit »

In de postprocessor kun je volgens mij alleen maar de tolerantie en minimale lijnstuklengte en booglengte beinvloeden. Maar die minimumChordLength hoger zetten is plakband dat beter opgelost kan worden door de tolerantie en smoothing in de CAM-bewerking (tabje 'Passes') niet krapper dan noodzakelijk in te stellen.

Maar los daarvan: Zeker met G64 actief en beperkte voedingssnelheden behoort EdingCNC imho gewoon de korte lijnstukjes te consumeren en niet te piepen.

Kwa acceleratiewaarden: die zijn met 150 en 50 mm/s^2 wel erg traag. Volgens mij is 500-1000mm/s^2 gangbaarder voor verreweg de meeste machines hier. Daar zou dus nog best wat rek in moeten zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie