subroutine als aux in geschakeld wordt

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

subroutine als aux in geschakeld wordt

Bericht door Jacala »

Hallo!

Ik ben druk bezig om mijn nieuwe CNC machine in bedrijf te stellen (helaas heb ik maar weinig tijd) en het begint er goed op te lijken.

Ondertussen kan ik eenvoudige subroutines schrijven en die via het user menu aanroepen. Nu wil ik die subroutines niet alleen via dit menu aanroepen maar ook via de aux ingangen.

Ik heb bijvoorbeeld een knop bij mijn spindle zitten waarmee ik de ATC graag zou schakelen. Oftewel, knopje indrukken en Eding schakelt een aux out voor enkele seconden.

Ik heb in de handleiding en op dit forum gezocht maar ik denk dat ik de verkeerde zoekterm gebruik,

Nu wissel ik de frees handmatig met de volgende subroutine:

Code: Selecteer alles

Sub user_3     ;tool release voor nieuwe tool te plaatsen
    m54 p1
    g4 p3
    m55 p1
Endsub
Natuurlijk is het veel handiger om het knopje bij de ATC in te drukken. Welke term is de juiste om " Sub aux1" te gebruiken?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: subroutine als aux in geschakeld wordt

Bericht door Breaker »

Een input van knop (dus een aux) rechtstreeks een actie uit laten voeren kan niet, dit kan alleen met in de besturing voorgedefinieerde inputs, bv, run, pause, estop, etc.

Ik zie twee mogelijkheden:
1) Via een M56 in de uit te voeren g-code, bijvoorbeeld bij een toolwissel routine: Een M56 leest de aux en doet iets wanneer de status veranderd. Daarmee kan gezorgd worden dat de routine wacht op een druk op de knop en daarmee de M54/M55 uitvoert. Staat meer over in de handleiding.
2) Toevoegen van een pokeys bordje of iets dergelijks waarmee door middel van een knop een toetsenbordcombinatie geëmuleerd kan worden, die kan dan zo de user routine starten.

(Ik denk overigens wel dat er zoiets aan zit te komen (optie 3) via een nieuw interface bordje, dat werd op de CNCzone-dag gedemonstreerd en er is ook een hint in de release notes, maar er is nog niet genoeg bekend om te kunnen zeggen of dat kan doen wat je wilt.)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: subroutine als aux in geschakeld wordt

Bericht door Jacala »

Hoi!
Bedankt voor je heldere antwoord. Ik heb het maar omgelegd en via een relais geschakeld. Geen probleem.

Fijn dat er hier zoveel kennis zit!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie