Overstappen EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Overstappen EdingCNC

Bericht door willy wonka »

Hi

Ik heb altijd LinuxCNC gebruikt als controller (en een tijdje Mach, maar dat heb ik al snel uit het raam gegooid).
Voor mijn freesbank werkte het altijd perfect. Voor mijn draaibank echter minder goed. Omdat ik het e.a. heb aangepast.
Een aantal problemen is dat USB poorten regelmatig uitvallen (niet perse Linuxcnc gerelateerd). Pendant verliest connectie, Touchscreen valt uit etc. Met als gevolg dat de machine onbestuurbaar wordt en een herstart nodig heeft.
= niet leuk tijdens het draaien. Verschillende PC's al geprobeerd met 0 resultaat. Ik heb het idee dat wat drivers aan het klootvioolen zijn.
Spontaan stilvallen van de spindel (exacte oorzaak nog niet hebben kunnen achterhalen, maar is iets in de gcode die een error laat zien). 99,9% draait het programma goed. Die 0,01% niet waardoor je dure insert of beitel naar het hiernamaals gaat.
Ook wil de turret soms de verkeerde kant op draaien. Hiervoor wordt een script aangeroepen (wat al niet heel lekker werkt in de user interface). Met als gevolg dat de tool niet wisselt en dat is 1x fout gegaan. Nu durf ik de machine niet meer onbemand te laten.
En nog een berg ergernissen die toch allemaal niet zo lekker werken als ik wil.

Nu wil ik graag overstappen op EdingCNC.
Waarom?
- goeie en eenvoudige interface
- postprocessor voor fusion360 beschikbaar als ik het goed heb
- ik hoef geen rare fratsen meer uit te halen om iets te willen wat er standaard niet inzit
- Stabiel product en goeie ondersteuning als ik een aantal ervaringen mag geloven


Nu vraag ik mij alleen af of alles werkt zoals ik het nu heb.

Koelpomp:
Koelpomp die aan een relais hangt. Aanroepen via M8 lijkt mij hier geen probleem.

VFD:
Huanyang VFD via 0-10V.
Lijkt mij ook geen punt

Steppers:
Closed loop steppers op beide assen
Geen probleem

Encoder:
Ik heb een 200 of 250PPR encoder met een index puls.
Is deze geschikt voor draadsnijden?
En constant surface speed?

Turret:
Een standaard stepper op de Emco turret.
X stapppen vooruit en x aantal terug om zich te vergrendelen tegen een palletje.
Hiervoor kan een script gemaakt worden? En volgens mij is deze zelfs al ergens te vinden?

Verdere in/ouputs heb ik niet. Behalve een noodknop

Wat heb ik precies nodig?
Ik ga uit van een 3 assig bordje (2 assen en 1 voor de turret)
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=54
Is er nog een breakoutboard nodig waar ik de assen op aansluiten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door audiomanics »

Laat ik toevallig(?) een breakout printje voor deze serie controllers ontworpen hebben en laten maken:
16329
en eventueel met de juiste connectoren er al op:
16330
Ik heb er zelfs een mooi aluminium doosje bij waar je de hele zaak zo in kan zetten. Op dit plaatje zie je dat kastje, links onderin, zitten.
Er zit ook een gat in voor de Ethernet-aansluiting, hoewel je die bij de CPU5A3 niet hebt.
14643
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door ruudpg »

Voor het draadsnijden wil je gebruik maken van de CPU5A3, volgens mij kan deze alleen maar overweg met 1 impuls per omwenteling en niet met 200 of 250ppr.
Ik zou eerst even contact met Bert opnemen, ik weet niet zeker of hij hier een oplossing voor heeft of dat je wellicht dan voor één van zijn andere kaartjes moet kiezen, ik ben zelf wel benieuwd naar het antwoord! ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: 09 apr 2018 11:22 99,9% draait het programma goed. Die 0,01% niet...
En de overige 0,09% ? ;-)
- goeie en eenvoudige interface
- postprocessor voor fusion360 beschikbaar als ik het goed heb
- ik hoef geen rare fratsen meer uit te halen om iets te willen wat er standaard niet inzit
- Stabiel product en goeie ondersteuning als ik een aantal ervaringen mag geloven
De postprocessor is niet al te lastig aan te passen.
Als iets er niet standaard inzit kan je dat aanvragen, of anders is het wel ingewikkeld om het zelf in te bouwen.
Encoder:
Ik heb een 200 of 250PPR encoder met een index puls.
Is deze geschikt voor draadsnijden?
En constant surface speed?
Deze is wat lastiger, een indexpuls moet ongeveer 1 ms lang zijn, de meeste encoders geven een kortere puls. De andere lijnen uit de encoder kunnen niet gebruikt worden.

Constant Surface Speed is beschikbaar, daar is geen encoder of index voor nodig.
Turret:
Een standaard stepper op de Emco turret.
X stapppen vooruit en x aantal terug om zich te vergrendelen tegen een palletje.
Hiervoor kan een script gemaakt worden? En volgens mij is deze zelfs al ergens te vinden?
Ja, dat is terug te vinden, Arie Kabaalstra heeft het origineel ergens hier neergezet.

Aangezien je de nodige problemen met USB hebt, is Ethernet geen mogelijkheid? CPU5A4E

Wil je de spindel beide richtingen op laten lopen, dat kan met een CPU5A als de mistkoeling uitgang hiervoor opgeofferd wordt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Sven »

Ik had ook usb gedoe met linuxcnc maar sinds overstap op mesa hardware is het echte gedoe weg.

Alleen de usb wifi is niet stabiel. Pendant is niet meer uitgevallen en volledige herstart niet nodig geweest.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door willy wonka »

Ik heb alleen maar MESA spul gebruikt. Dus dat zou het niet kunnen zijn.

Ik heb het e.a. nagevraagd bij Eding.

Beide kanten opdraaien is noodzakelijk.
Mistkoeling heb ik niet nodig. Dus dat zou eventueel gaan.
Apart dat dit niet standaard kan trouwens.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door javanree »

Volgens mij zijn meerdere dingen simpel op te lossen , MESA omwisselen voor Eding lijkt mij weinig zinvol aangezien het niets meer biedt.

Pendant : je kunt een pendant in de LinuxCNC config definieren als optioneel, waardoor je het ding tijdens het werk gewoon kunt inprikken en los nemen zonder problemen.
Optie "require_pendant = no" in de ini file onder [XHC_HB04_CONFIG]

Wat als je even geen touchscreen gebruikt, om de fout te proberen te localiseren? Gebeurt het dan nog? Kun je touchscreen eventueel ook serieel aansturen? Dat reeds geprobeerd?

Stilvallen spindel : valt stuursignaal vanuit MESA naar de VFD weg? Of schiet VFD zelf in storing?

Turret issues herken ik, mijn Compact 5 wisselt inmiddels vanuit LinuxCNC gestuurd maar het is nog niet 100% perfect. Ik twijfel ook of zoiets zonder een enkele sensor ooit wel 100% gaat werken. Op dit moment ligt het even stil als gevolg van een verhuizing, maar ik heb het al voor 99% werkend gekregen met een el cheapo breakout board dus dan moet het jou met een high end MESA zeker lukken... ingangen genoeg om een of meerdere sensoren te monteren. Meest lompe idee : sensor die precies bij bereiken T01 afgaat en iedere wissel een volle slag laten doen naar T01 en dan door naar gewenste nummer. Dat lijkt mij redelijk failsafe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb inderdaad een Macrootje voor Tool wisselaars met een pal, omdat een dergelijke wisselaar ook op de Emco Compact 5 zit..
Laatst kreeg ik de vraag om deze macro ook per PB, ik heb helaas nog niet de tijd gehad om daar op te reageren, tevens wil/moet ik de Macro nog aanpassen naar X-aantal tools, omdat de Standaard Emco Turret maar 6 tools heeft, maar een latere versie heeft er 8.. en een Emco 120 (eerstvolgende draaibank op mijn verlanglijstje) Heeft er ook 8, maar gezien de kleinere onderdelen die ik maak, kan ik die mogelijk aanpassen naar 10 tools.. als je seriewerk doet, dan ga je al snel over de 6 tools van de standaard Emco-Turret heen.
Voorbeeld: een horlogekast voor een duikhorloge, daarvoor heb je nodig, binnendraaibeitels (voor en na draaien)< Buitendraaibeitels( Voor en na draaien) Binnengroefbeitel (schroefdraaduitloop), Kopse groefbeitel (Pakkinggroef), Buitengroefbeitel (Groef voor de veerring van de draairing, en uitloop van de schroefdraad op het deksel).. dan zit ik al op 7 tools.. met Spindelsensor, als ik draad zou willen snijden.. dan kan daar een draadbeitel bij.. da's tool 8.. maar dan kan ik alleen maar binnen of buitendraad maken.. en kom ik alweer te kort..

Moeilijk is het schrijven van Macro's niet.. je moet er alleen even voor gaan zitten..
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door willy wonka »

javanree schreef: 09 apr 2018 21:17 Volgens mij zijn meerdere dingen simpel op te lossen , MESA omwisselen voor Eding lijkt mij weinig zinvol aangezien het niets meer biedt.

Pendant : je kunt een pendant in de LinuxCNC config definieren als optioneel, waardoor je het ding tijdens het werk gewoon kunt inprikken en los nemen zonder problemen.
Optie "require_pendant = no" in de ini file onder [XHC_HB04_CONFIG]

Wat als je even geen touchscreen gebruikt, om de fout te proberen te localiseren? Gebeurt het dan nog? Kun je touchscreen eventueel ook serieel aansturen? Dat reeds geprobeerd?

Stilvallen spindel : valt stuursignaal vanuit MESA naar de VFD weg? Of schiet VFD zelf in storing?

Turret issues herken ik, mijn Compact 5 wisselt inmiddels vanuit LinuxCNC gestuurd maar het is nog niet 100% perfect. Ik twijfel ook of zoiets zonder een enkele sensor ooit wel 100% gaat werken. Op dit moment ligt het even stil als gevolg van een verhuizing, maar ik heb het al voor 99% werkend gekregen met een el cheapo breakout board dus dan moet het jou met een high end MESA zeker lukken... ingangen genoeg om een of meerdere sensoren te monteren. Meest lompe idee : sensor die precies bij bereiken T01 afgaat en iedere wissel een volle slag laten doen naar T01 en dan door naar gewenste nummer. Dat lijkt mij redelijk failsafe.
Hoi Jan
Het hoeft niets meer te bieden. Het moet gewoon werken.

m.b.t. pendant, klopt. Zo heb ik hem nu ook ingesteld.
Maar het is erg klote als het touchscreen, toetsenbord en pendant niet werken als de USB poorten eruit vliegen.
Is helaas niet via serieel aan te sturen. Ik heb dagen lopen zoeken wat het probleem is. Van firmware updates van de UEFI/BIOS tot 230v USB hubs.
Maar bij een compleet andere PC exact hetzelfde verhaal. Ik ga hier ook geen tijd meer in stoppen.

Stilvallen spindel heeft met de de gcode te maken. Ik heb de Tormach post en LinuxCNC aangepast (fanuc manier van tools aanroepen en dat soort dingen). Waar dus ook nog het turret script tussen zit.
Ik had het vanmiddag weer. Programma laten lopen en elke keer op het exact zelfde moment...stop.
Opnieuw de code gepost en voila, niks aan het handje.

Probleem met de turret draairichting is al een heel stuk minder sinds er een update van Python is geweest.
Maar af en toe vertoont hij dit gedrag nog. Uiteraard totaal niet wenselijk als je niet achter de machine staat.

Het is allemaal te willekeurig. En ik weet vrij zeker dat Linux zelf hier de oorzaak van is.Plus dat de configuratie van LinuxCNC niet optimaal is.

@ Arie: macro komt wel goed. Volgens mij had ik zelfs jouw Edingscript gevonden en deze vertaald naar LinuxCNC.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Breaker »

Ik heb een enkele index voor de T1 positie.
Vervolgens het terugloopmechanisme gebruiken, de stappenmotor vooruit over de pal laten lopen en dan voldoende terug laten lopen tegen de pal, dat teruglopen komt niet zo precies, steppen mag best een flink aantal stappen verliezen (klikkende stepper) zolang het niet closed loop is merkt de besturing daar niets van. Naar een volgende positie ga je niet naar een vaste positie (bv 240°) want dat werkt niet bij stappenverlies, maar naar de huidige positie + 60° of 90° of 120° dan maakt het stappenverlies geen verschil.

De macro zelf is hier te vinden (heb er zelf dankbaar gebruik van gemaakt):
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t= ... 56#p120986

Code: Selecteer alles

SUB CHANGE_TOOL
    ;SWITCH OFF GUARD FOR TOOL CHANGE AREA COLLISION
    TCAGUARD OFF 

    ;USE #5015 TO INDICATE SUCCESFULL TOOLCHANGE
    #5015 = 0 ; TOOL CHANGE NOT PERFORMED

    ; CHECK TOOL IN SPINDLE AND EXIT 
	msg"Current 5008 "#5008
	msg"new 5011 "#5011
    IF [ [#5011] <> [#5008] ]
        IF [[#5011] > 6 ]
            ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6." 
		ENDIF
	ENDIF
    IF [#5011]>[#5008]
		#4600=[#5011-#5008]
	ENDIF
	IF [#5011<#5008]
		#4600=[[#5011-#5008]+6]
	ENDIF
	
	#4601=[[#4600*60]+4]
	msg #4601
	G00G91 A#4601
	;00 G91 A-6
	G90
	M6T#5011
	G43
ENDSUB
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit is de Code van mijn toolchanger, voor 6 gereedschappen.

de regel :

Code: Selecteer alles

IF [[#5011] > 6 ]
krijgt voor andere turrets het aantal gereedschappen.. heb je een 8 tools turret, dan wordt de 6 een 8

Code: Selecteer alles

ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6." 
Ook deze regel moet worden aangepast.. niet dat ie de werking van de macro beinvloed, maar als je een ander aantal dan 6 hebt.. dan staat er onzin op je scherm. :lol:

Code: Selecteer alles

IF [#5011<#5008]
			#4600=[[#5011-#5008]+6]
		ENDIF
ook hier moet de 6 veranderd worden in 't aantal tools wat je hebt..
evenals :

Code: Selecteer alles

IF [#5011<>#5008]
		msg"Changing from tool "#5008 " to Tool "#5011
		#4601=[[#4600*60]+4]
		G00G91 A#4601
		G00 G91 A-6
		G90
		M6T#5011
		G43
		ENDIF
hier... waar de hoek (#4600/60)+4, moet worden veranderd in de hoek tussen de tools.. 45 voor een 8-tools turret (of eigenlijk 360/aantal tools)
Mogelijk moet je de Extra rotatie (bij mij 4°) aanpassen.. als ie er ruim voorbij gaat.. kan het wat minder.. als ie er net voorbij de pal gaat.. dan maar een graadje meer.

Hier de totale code (nog niet aangepast)

Code: Selecteer alles

SUB CHANGE_TOOL
    ;SWITCH OFF GUARD FOR TOOL CHANGE AREA COLLISION
    TCAGUARD OFF 

    ;USE #5015 TO INDICATE SUCCESFULL TOOLCHANGE
    #5015 = 0 ; TOOL CHANGE NOT PERFORMED

    ; CHECK TOOL IN SPINDLE AND EXIT 
	    IF [ [#5011] <> [#5008] ]
			IF [[#5011] > 6 ]
				ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6." 
				;LATER EDITING FOR MULTIPLE TURRETPLATES
				;TOOL 7 WILL BECOME TOOL 1 @ TURRETPLATE 2
			ENDIF
		ENDIF
		IF [#5011]>[#5008]
			#4600=[#5011-#5008]
		ENDIF
		IF [#5011<#5008]
			#4600=[[#5011-#5008]+6]
		ENDIF
	IF [#5011<>#5008]
		msg"Changing from tool "#5008 " to Tool "#5011
		#4601=[[#4600*60]+4]
		G00G91 A#4601
		G00 G91 A-6
		G90
		M6T#5011
		G43
		ENDIF
ENDSUB
Test het eerst voor je gaat werken met de machine.. en.. wat je eigenlijk ook nog zou moeten invoegen: een commando om naar een bepaalde positie te lopen, de gereedschapswisselpositie, bij mij wordt dat coordinaat opgeslagen als ik een cyclus start, maar ik kan em ook handmatig vastleggen middels:

Code: Selecteer alles

SUB M100
	;STORE STARTPOINT IN MACHINECOORDINATES
	#1501=[#5071*2]
	#1503=[#5073]
ENDSUB

SUB M101
	;RETURN TO POSITION STORED IN M100 IN MACHINECOORDINATES
	G00 G53X #1501 Z#1503
ENDSUB
het Commando M100 slaat de coordinaten op waar de slede op dat moment staat (in machine coordinaten, dus ongeacht de lengte van je tools, M101 laat de machine naar die positie lopen(let op, over 2 assen simultaan, dus niet toe te passen als je met een binnendraai beitel diep in je werk staat.. eerst even naar vrijloop verplaatsen..

Dat ik die positie in Machine coordinaten heb, dat heeft een reden.. ik werkte vroeger met een Chevalier FCL 1840 met een Fagor 8055 besturing, die was net op de markt, en daar zaten wat bugs in.. de slede verplaatste naar wisselpositie met gereedschapslengte compensatie actief.. leuk als je van een lang naar een kort gereedschap wilt wisselen.. dan komt de hele zooi in een keer naar voren.. en gaat de boorbeitel gewoon het werk weer in.. voor dat de machine gaat wisselen.. Leuk als je één cyclus geprogrammeerd had met 2 tools met een behoorlijk lengteverschil.. NOT :evil:

Ik gebruik M100 en M101 in mijn macro's voor de cycli, ik laat ze automatisch invoegen in een programma, zodat ik ze niet vergeet.. als ik handmatig tools wil wisselen in MDI , dan tik ik eerst M101 in, en dan TxM6.. als mijn turret dicht bij mijn werk staat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: 09 apr 2018 22:53 Ik heb een enkele index voor de T1 positie.
Vervolgens het terugloopmechanisme gebruiken, de stappenmotor vooruit over de pal laten lopen en dan voldoende terug laten lopen tegen de pal, dat teruglopen komt niet zo precies, steppen mag best een flink aantal stappen verliezen (klikkende stepper) zolang het niet closed loop is merkt de besturing daar niets van. Naar een volgende positie ga je niet naar een vaste positie (bv 240°) want dat werkt niet bij stappenverlies, maar naar de huidige positie + 60° of 90° of 120° dan maakt het stappenverlies geen verschil.

De macro zelf is hier te vinden (heb er zelf dankbaar gebruik van gemaakt):
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t= ... 56#p120986

SUB CHANGE_TOOL
;SWITCH OFF GUARD FOR TOOL CHANGE AREA COLLISION
TCAGUARD OFF

;USE #5015 TO INDICATE SUCCESFULL TOOLCHANGE
#5015 = 0 ; TOOL CHANGE NOT PERFORMED

; CHECK TOOL IN SPINDLE AND EXIT
msg"Current 5008 "#5008
msg"new 5011 "#5011
IF [ [#5011] <> [#5008] ]
IF [[#5011] > 6 ]
ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6."
ENDIF
ENDIF
IF [#5011]>[#5008]
#4600=[#5011-#5008]
ENDIF
IF [#5011<#5008]
#4600=[[#5011-#5008]+6]
ENDIF

#4601=[[#4600*60]+4]
msg #4601
G00G91 A#4601
;00 G91 A-6
G90
M6T#5011
G43
ENDSUB
Hier is een foutje in geslopen:

;00 G91 A-6 moet zijn: G00 G91 A-6
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

willy wonka schreef: 09 apr 2018 11:22 Hi

Ik heb altijd LinuxCNC gebruikt als controller (en een tijdje Mach, maar dat heb ik al snel uit het raam gegooid).
Voor mijn freesbank werkte het altijd perfect. Voor mijn draaibank echter minder goed. Omdat ik het e.a. heb aangepast.
Een aantal problemen is dat USB poorten regelmatig uitvallen (niet perse Linuxcnc gerelateerd). Pendant verliest connectie, Touchscreen valt uit etc. Met als gevolg dat de machine onbestuurbaar wordt en een herstart nodig heeft.
= niet leuk tijdens het draaien. Verschillende PC's al geprobeerd met 0 resultaat. Ik heb het idee dat wat drivers aan het klootvioolen zijn.
Spontaan stilvallen van de spindel (exacte oorzaak nog niet hebben kunnen achterhalen, maar is iets in de gcode die een error laat zien). 99,9% draait het programma goed. Die 0,01% niet waardoor je dure insert of beitel naar het hiernamaals gaat.
Ook wil de turret soms de verkeerde kant op draaien. Hiervoor wordt een script aangeroepen (wat al niet heel lekker werkt in de user interface). Met als gevolg dat de tool niet wisselt en dat is 1x fout gegaan. Nu durf ik de machine niet meer onbemand te laten.
En nog een berg ergernissen die toch allemaal niet zo lekker werken als ik wil.
Ik kan het niet goed zien maar,
heb je alle stuur kabels wel goed gescheiden van de voeding, stepper en relais kabels.
Is de aarding van de PC via één van de kabels soms verbonden met de aarding van de besturing. Zo ja, probeer eens met de PC op een stopcontact zonder aarde.

Huub
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Overstappen EdingCNC

Bericht door willy wonka »

Alles loopt gescheiden en is shielded
Aarding PC loopt via stopcontact van de besturings. Ik kan de PC op een andere groep aansluiten rechstreeks.
Ik zal dat eens proberen, ben benieuwd.
Plaats reactie