Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

benkr schreef: 12 mei 2018 21:02 Teken eens heel precies op hoe je vanaf de Eding kaart de drivers hebt aangesloten, zowel de sturing als de voeding van elke driver apart.

En zet het aantal microsteps niet hoger dan 8, de resolutie is dan al zo hoog dat het verder geen verschil meer maakt, maar het aantal step pulsen wordt dan niet absurd hoog.

En ik weet helemaal niet waar je dat in moet stellen maar kijk ook eens naar de step puls breedte, die moet meer dan 5 usec zijn.

En heb je je drivers al een keer ge-auto-uned? Zie de manual, S4 binnen 1 seconde 2 x heen en weer schakelen.
Dankjewel, goeie suggesties:

- aansluitschema: zal ik doen!
- Microstepping staat al de tijd al op 1600, dat schijnt prima te zijn begreep ik?
- pulsbreedte is inderdaad niet in te stellen bij eding
- autotuning heb ik telkens gedaan na verandering van instellingen.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

skillalot schreef: 12 mei 2018 21:28 Zet eens gewoon een streepje op de motor as, tussen de motor en de koppeling in ofzo, even een merktekentje zodat je zeker weet dat de as van de motor steeds op dezelfde plek terugkomt.
Gewoon om even helemaal uit te sluiten dat je koppelingen niet slippen.
Vind het maar een raar verhaal namelijk. Geloof niet zo in 8mm stappenverlies, meestal staan die motoren gewoon stil als ze het niet trekken.
Heb ik gedaan, geen slippende koppeling op de x-as. morgen ga ik de z-as nakijken.

Vlak na de bouw van de machine, toen ik dat ding heb gemaakt voor de buurkinderen had ik soms dat de frees 7cm naar rechts moest verplaatsen en deze meerdere cm's (geen mm's!) naar links verder ging, over het al gefreesde deel heen. echt geen slippende koppeling toen!

Stel je voor dat de eding kaart gewoon gaar is (zou dat kunnen?), dan baal ik wel. Al die moeite en 400 euro extra voor niks.

Of zou EMC de kaart zo kunnen beïnvloeden dat er stappen gaan missen? zeg ik nu iets heel doms...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Enfin, m'n to-do lijstje:

- elektronica in pc kast
- Eding kaart in eigen aluminium behuizing zetten
- tijdelijk pendant en probe afkoppelen
- nieuwe bedrading steppers (nog kopen)
- schema maken (of foto's)

Daarna testen met als begin deze instellingen

EdingCNC: snelh. 20mm/s - acc. 40mm/s^2 - step frequentie 125.000
DM556 DRIVER: Spanning 44V, 800 pulsen/sec, stroom 1,5A RMS / 2,1A piek

Heb ik nog iets vergeten?
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door EyEleSS »

Heb je toevallig een keer van usb kabel gewisseld?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Ballegooijen »

Een probleem wat ik wel eens heb gehad (met name dan met grote files) was dat ik ook een verplaatsing had van soms wel 10 tallen centimeters. Ik dacht toen eerst aan een (emc) storing. Dit was het echter niet maar na dat ik in Windows de index functie heb uitgezet is mij dit niet meer gebeurd.

Overigens neem ik aan dat je windows hebt ingesteld zoals in de handleiding van Eding is vermeld; dus o.a. geen updates e.d.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door audiomanics »

Voor de aansluitingen en bedradingen kan je de eerste pagina's van het Opensource Portaalfrees artikel eens doorlezen.
Bedrading van de voeding naar de stepperdrivers dient zo kort mogelijk en dik (min. 1,5mm^2) en getwist te worden.
Bedrading naar de steppers kan het best goed afgeschermd worden vanwege de relatief hoge stromen en stuurfrequentie.. Het strooiveld kan storing veroorzaken.
Houdt de afstand tussen de CPU5A4 en de grote-stroom voerende geleiders (netspanning, voedingen, steppersturing etc) zo groot mogelijk.

Op de stepperdrivers zit een schakelaar om de stroom te halveren bij langdurige stilstand (langdurig is langer dan 1 seconde). De stroom voor gewone stepper (dus geen closed-loop-systemen) stel ik meestal in door deze functie tijdelijk uit te schakelen en te voelen of na een kwartier tot een half uur de temperatuur ruim handwarm (ca 45 graden) is.. Te warm: dan zit je in het verzadigings gebied, te koud: dan is de kracht minder.
Na die test kan je het beste die schakelaar weer op half zetten.

Overigens lijkt me dat je bij een dergelijke houten machine met ondersteunde geleidestangen met een snelheid van ca 1000mm/min wel aan de grens zit.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Storm100210 »

Doe eens een frees programma zonder dat de spindel draait en dus zonder te frezen. misschien is het motor storing. als dan de fres weer op zijn nul punt terug komt kan dat de dader zijn.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door John Sellis »

https://static.micromo.com/media/wysiwy ... able_1.jpg

Dat is de reden dat ik de microstaps ff uit zou zetten als ik jou was. Bij wijze van test.

Ik ben zelf altijd als er een fabrikant zegt max 5 amp dan zal ik hem ook zeker op 5 ampere zetten. Is het zelfde als je een lamboghini koopt en ze zeggen ja mag niet verder als half gas rijden. Dan kan ik ook wel een vw up kopen als ik altijd weinig gas wil geven.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Toppie, bedankt allemaal!

- ja ik heb van usb kabel verwisseld. Er is eerder gezegd dat als de USB verbinding slecht zou zijn, dat eding dan een foutmelding geeft. Dus ik ben erg blij dat dat het probleem niet kan zijn want de verbinding blijft stabiel. De commandos van eding naar de CPU kaart komen blijkbaar goed aan alleen gaat er dan iets mis.

- De installatie van de eding software heb ik inderdaad volgens de manual gedaan. Alleen de index functie moet ik nog naar kijken, bedankt!
audiomanics schreef: 12 mei 2018 22:39 ...
Kees
Goed te lezen, bedankt! De kabels (25cm) van de voeding naar de drivers zijn nu 0,75mm^2, wel afgeschermd maar die ga ik dus vervangen voor getwiste 1,5mm^2.

de handwarmtest moet ik nog doen, goeie tip!

Als ik straks de elektronica ga inbouwen volg ik ook de open source tips en de eding tips in de manual.
Storm100210 schreef: 13 mei 2018 08:44 Doe eens een frees programma zonder dat de spindel draait en dus zonder te frezen. misschien is het motor storing. als dan de fres weer op zijn nul punt terug komt kan dat de dader zijn.
Ja ik heb veel testen gedaan zonder de spindel aan te zetten, toen ook wel gedonder.
VRAAG: de kabel van de frees loopt in de kabelrups mee, moet ik dat anders doen?
John Sellis schreef: 13 mei 2018 08:47 https://static.micromo.com/media/wysiwy ... able_1.jpg

Dat is de reden dat ik de microstaps ff uit zou zetten als ik jou was. Bij wijze van test.

Ik ben zelf altijd als er een fabrikant zegt max 5 amp dan zal ik hem ook zeker op 5 ampere zetten. Is het zelfde als je een lamboghini koopt en ze zeggen ja mag niet verder als half gas rijden. Dan kan ik ook wel een vw up kopen als ik altijd weinig gas wil geven.
De moeite waard om ook te proberen, bedankt!


Ik ga nu eerst kabel bestellen voor de steppers, ik kan alleen bij conrad niet de kabel vinden die in een ander topic hier werd aanbevolen. Heeft iemand nog een recent conrad nummer?
Laatst gewijzigd door WWJD op 13 mei 2018 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Voordat de elektronica eruit gaat om in een kast te bouwen nog een testje gedaan:

Y-as 10x heen en weer, 1200mm/Min
afstand 340mm

Volgens mij is het resultaat best goed toch?

16917

16916

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door audiomanics »

WWJD schreef: 13 mei 2018 13:06 ik kan alleen bij conrad niet de kabel vinden die in een ander topic hier werd aanbevolen. Heeft iemand nog een recent conrad nummer?
Zwart: 608458
Rood: 608683

Overigens, als je nog ergens een stukje 1mm^2 hebt liggen mag dat ook hoor... Rood en zwart is duidelijk, maar pimpelpaars met oranje-rode stipjes werkt net zo goed.. ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

audiomanics schreef: 13 mei 2018 14:30
WWJD schreef: 13 mei 2018 13:06 ik kan alleen bij conrad niet de kabel vinden die in een ander topic hier werd aanbevolen. Heeft iemand nog een recent conrad nummer?
Zwart: 608458
Rood: 608683

Overigens, als je nog ergens een stukje 1mm^2 hebt liggen mag dat ook hoor... Rood en zwart is duidelijk, maar pimpelpaars met oranje-rode stipjes werkt net zo goed.. ;-)

Kees

Oh sorry Kees, ik bedoelde eigenlijk de stepperkabel 4x0,75...

Bij Sorotec hebben ze deze: ÖLFLEX® FD CLASSIC 810 CY 4G0.75

De stuurkast komt onder de machine te staan, ik neem aan dat 3 ong. meter geen probleem is?

Dan ook maar gelijk wat goede XLR connectoren kopen voor de steppers.
Deze kunnen 10A aan, de goedkope 3A

https://www.reichelt.de/XLR-inbouwbusse ... dr::132004


Ik had nog een enorme pc kast staan. het onderste deel reserveer ik voor de hoogspanning, de rest komt bovenin. De Edingkaart dan ook maar in z'n eigen (ex voeding) behuizing, links op de foto

De gaten uiteraard nog met wat aluminium dichtmaken zodat alles echt afgeschermd is. De zij-panelen zijn ook van aluminium dus dat is voldoende hoop ik.

16919
16918
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Kjelt »

Hi,
Kabel is bij tme.eu iets goedkoper
https://www.tme.eu/nl/details/cl-fd810c ... l/0026221/

Tme heeft ook de Igus kabel op voorraad.

In NL kan elektroschakelmateriaal.nl ook Lapp kabel leveren, kan iets langer duren maar is vaak wel goedkoper, vraag via email even een offerte aan Dennis.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Kjelt schreef: 13 mei 2018 17:32 Hi,
Kabel is bij tme.eu iets goedkoper
https://www.tme.eu/nl/details/cl-fd810c ... l/0026221/

Tme heeft ook de Igus kabel op voorraad.

In NL kan elektroschakelmateriaal.nl ook Lapp kabel leveren, kan iets langer duren maar is vaak wel goedkoper, vraag via email even een offerte aan Dennis.
GEWELDIG, dankjewel!
Plaats reactie