Homing mandatory

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Homing mandatory

Bericht door coremans »

Hallo allemaal ,

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe computer die ipv windows 7 windows 10 draaid , ook de nieuwe versie van USBcnc gedownload en geinstalleerd.

Ik heb wat kleine probleempjes; als het programma onvoorzien gestopt is , en ik moet de computer nieuw opstarten , of het [programma nieuw laden en de spindel staat nog ergens in het midden , zegt USBcnc om eerst te homen, voordat ik iets kan doen. Ik kan zelfs niet de spindel manueel joggen naar het 0,0 punt.

Homen, dat gaat bij mij zeer traag , nu bijvoorbeel staat de spindel helemaal aan de verkeerde kan , en hij is al 20 minuten bezig om naar 0,0,0 te komen :x

Graag zou ik ( netzoals ik op de windows 7 machine had) dat ik manueel kon joggen met "hoge" snelheid voordat gehomed was. Op de 2e setup pagina staat "homing mandatory" niet aangevinkt , maar toch kan ik niets doen zonder dat tie eerst homed.

Wat kan nog verkeerd zijn?

Bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13494
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb wat kleine probleempjes; als het programma onvoorzien gestopt is , en ik moet de computer nieuw opstarten , of het [programma nieuw laden en de spindel staat nog ergens in het midden , zegt USBcnc om eerst te homen, voordat ik iets kan doen. Ik kan zelfs niet de spindel manueel joggen naar het 0,0 punt.
programma onvoorzien gestopt?.. hoe moet ik dat zien?.. programma's stoppen niet zomaar. Computer opnieuw opstarten?.. waarom zou je?.. Programma opnieuw laden?.. waarom zou je?

je kunt niet manueel Joggen?.. dat kun je wel..

Als je al gehomed hebt.. en dat doe je altijd voordat je een programma laadt.. dan maakt het niet uit waar je spindel staat, tenzij ie in de weg staat om een onderdeel in de machine te klemmen.
Homen, dat gaat bij mij zeer traag , nu bijvoorbeel staat de spindel helemaal aan de verkeerde kan , en hij is al 20 minuten bezig om naar 0,0,0 te komen :x
Is je machine zo groot?.. of staat je Home Velocity zo laag?

Waarom overigens draai je Windhoos 10?.. 7 is al "overkill".. leuk dat 't kan, maar ik draai mijn machines Bewust op XP, en niet hoger dan dat..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door Breaker »

Inderdaad homing snelheid hoger instellen.

Als je HomingMandatory wilt uitvinken moet je dacht ik ook de homesnelheid op nul zetten, niet de beste optie...
Wat beter is, is om 'jogging before homing' in te stellen in de cnc.ini:

Code: Selecteer alles

[SAFETY]
allowJoggingBeforeHoming = 1
Vervolgen kan het jogpad (F10) gebruikt worden met de Safefeed (twee tab onderaan, of ook in de cnc.ini) kan de maximale snelheid ingesteld worden (mm/s).

En voor het slapen gaan de machine vlak bij de homesensoren stoppen via instellen van G28 of G30, dit kan dan op ijlsnelheid. Ik gebruik G28 voor een positie om mijn werkstuk goed bereikbaar te maken (maar op een portaalfrees is het misschien gemakkelijker om een positie te kiezen waarbij de tool goed bereikbaar is, om te wisselen) en G30 is een positie van de assen vlak voor de homesensoren voordat ik de machine uitzet. Of als je beide al gebruikt onder een macroknop zetten.

17059
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Homing mandatory

Bericht door keesfrees »

niet ge-homed - jogspeed ?
viewtopic.php?t=9337
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Homing mandatory

Bericht door coremans »

Super , bedankt voor alle reacties.... morgen ff bekijken voor de .ini file.

@ Breaker & Arie: Homing staat idd errug laag bij mij , als er een limit sensor kapot is , dan beukt tie niet alles kapot , maar kan ik nog tijdig ingrijpen. Homing snelheid staat op 20 m/s ... idd erg traag , maar dat hindert me niet , want de machine staat altijd bij in de buurt bij de nulpunten...... Behalve als er iets misgaat natuurlijk.

@ Arie: het is geen kleine machine , ook niet supergroot (1,2 meter x 0,7meter) , maar met een snelheid van 20 m/s dan duurt dat wel ff.

Deze problemen had ik afgelopen weken , waarmee de machien stopte in de zover mogelijk stand van de nulpunten, dus alles onvoorzien waardoor ik niet met ijlsnelheid in de buurt van de home-sensoren kon komen.
-kabelbreuk bij een limit sensor.
-USB-cnc stopte er ineens mee... machine stond in ene keer stil ( windows 10 probleem , of computer hardware probleem? Dat was vandaag trouwens)

Windows 10 heeft m'n zwager die me de computer gaf er vers op gezet ,op m'n vorige computer draaide ik ook windows 7. Moet nu ff overleggen of ik er de moeite voor moet nemen om windows 7 er dan toch op te zetten.

Zag wel dat de computer updates had om te installeren..... wellicht was dat het probleem dat USBcnc ermee stopte. Heb nu zoveel mogelijk troep wat automatisch mee werd geinstalleerd eraf gegooid ( skype , dropbox etc), firewall uitgezet. Als metering ethernet connectie ingesteld dat hij geen nieuwe updates meer kan instellen. Nog iets wat ik kan doen om de computer "betrouwbaar" te maken?

Bedankt,
Cor
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homing mandatory

Bericht door Kjelt »

coremans schreef: 04 jun 2018 21:07 Homing snelheid staat op 20 m/s ... idd erg traag
:shock: 20 mm/s neem ik aan?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homing mandatory

Bericht door Kjelt »

coremans schreef: 04 jun 2018 21:07 Windows 10 heeft m'n zwager die me de computer gaf er vers op gezet ,op m'n vorige computer draaide ik ook windows 7. Moet nu ff overleggen of ik er de moeite voor moet nemen om windows 7 er dan toch op te zetten.

Zag wel dat de computer updates had om te installeren..... wellicht was dat het probleem dat USBcnc ermee stopte. Heb nu zoveel mogelijk troep wat automatisch mee werd geinstalleerd eraf gegooid ( skype , dropbox etc), firewall uitgezet. Als metering ethernet connectie ingesteld dat hij geen nieuwe updates meer kan instellen. Nog iets wat ik kan doen om de computer "betrouwbaar" te maken?
Ja lees de Eding manual blz 20 en verder ;-)
Daar staat het allemaal keurig stap voor stap uitgelegd, vooral automatische updates enzo uitzetten. Als je computer met het internet verbonden is dan is het wel raadzaam de update functie regelmatig weer aan te zetten zodat de security updates doorkomen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door audiomanics »

coremans schreef: 04 jun 2018 21:07het is geen kleine machine , ook niet supergroot (1,2 meter x 0,7meter) , maar met een snelheid van 20 m/s dan duurt dat wel ff.
De grootste afstand die je kan afleggen is diagonaal 1,39 meter.. bij 20 meter per minuut ( :shock: // ik haal met moeite 11m/min :mrgreen: ) is dat 1,39/20 x 60 = 4,17 seconden.... ja, dat is wel erg lang! :roll:
Prioriteit nummer 1 : de sensor vervangen of repareren, is mijn advies..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Homing mandatory

Bericht door coremans »

@ Kjelt: ja , dat denk ik ook ja :mrgreen: ... iniedergeval errug traag gaat het homen bij mij , en dat wil ik niet echt veranderen.

@Audiomaniacs: Uiteraard heb ik de sensor ( kabel) al gerepareerd, eerste wat ik deed . Maar, omdat nu in korte tijd 3 keer de machine stil stond in de meest uiterste stand , wil ik weer de mogelijkheid hebben om manueel met ijlsnelheid te joggen, zodat ik de machine indien nodig met ijlsnelheid weer in de buurt van de homesensoren plaatsen kan , en dan de laatste cm weer de trage- home-snelheid.

@ Kjelt: De computer is verbonden met het internet , omdat ik de G-code files van mijn NAS haal, ik weet niet of ik de computer kan blokkeren van het internet , maar niet van het thuisnetwerk.
Is updaten werkelijk nodig , als de computer verder niet wordt gebruikt om te surfen en andere internet-zaken?

Ik zal de handleiding doornemen , is al een paar jaar geleden toen ik de machine voor het eerst opzette ( met windows7 en andere computer).

Bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door audiomanics »

Denk er ook even over na hoe je een homesensor goed plaatst...
Ik gebruik eigenlijk altijd proximity-sensoren (zijn net zo duur als een beetje microschakelaar maar dan met een hogere herhalingsnauwkeurigheid). Die plaats ik dan dwars op de richting zodat er geen fysiek kontakt mogelijk is. (zie ook het opensource topic)
En als ze werken (ja, ik heb al twee keer, van de ruim honderd, een onwillige sensor gehad) dan blijven ze het ook gewoon doen... jaaaaren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Homing mandatory

Bericht door coremans »

@ Audiomanics: Bij mij zijn het ook proximity sensoren, en ook geen fysiekcontact. Het was een draadbreuk (slechte soldering die ik in der tijd had gemaakt).

Cor
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Homing mandatory

Bericht door Kjelt »

coremans schreef: 04 jun 2018 22:11 @ Kjelt: De computer is verbonden met het internet , omdat ik de G-code files van mijn NAS haal, ik weet niet of ik de computer kan blokkeren van het internet , maar niet van het thuisnetwerk.
Is updaten werkelijk nodig , als de computer verder niet wordt gebruikt om te surfen en andere internet-zaken?
Werkelijk nodig in dat geval niet, maar kun je garanderen dat je nooit ergens naar toe surft of dat een andere applicatie phone home doet? en hoe staat het met de beveiliging van je thuisnetwerk, geen poorten open staan op je modem/router om van buiten bv bij je nas te kunnen?
Je wilt op je cnc pc eigenlijk ook geen virusscanner oid draaien dus ben je best kwetsbaar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13494
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door Arie Kabaalstra »

coremans schreef: 04 jun 2018 23:21 @ Audiomanics: Bij mij zijn het ook proximity sensoren, en ook geen fysiekcontact. Het was een draadbreuk (slechte soldering die ik in der tijd had gemaakt).

Cor
Les 1: je sensoren zo bedraden in instellen dat ze als NC contact werken.. als je een draadbreuk hebt.. dan beweegt de machine de "vrije kant" op.. dan weet je meteen dat er een sensor stuk is.. en welke het is..

'k ben op mijn werk ooit geconfronteerd met een Bridgeport Interact die niet meer wilde homen.. binnen 5 minuten had ik het lek boven, en toen de nieuwe schakelaar gemonteerd was, functioneerde alles weer naar behoren..

Nog iets wat ik kan doen om de computer "betrouwbaar" te maken?
Ja. Win XP erop.. die nieuwe Windhoos versies zit veel te veel zooi in wat je niet nodig hebt.. Internet heb je niet nodig op een CNC besturing, een Netwerkverbinding eventueel wel.. wees slim, hang em achter een "server" of zorg voor een firewall direct achter de router..

CamSoftware draai je op een andere PC.. en waar die op draait.. boeit niet.. je besturingsPC moet zo "kaal" mogelijk..

Ik overweeg, ik weet niet of iemand het al eens getest heeft.. om ReactOS te gaan testen, da's een windhoos kloon, maar dan zonder opsmuk.. lijkt me wel wat
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Homing mandatory

Bericht door DirkSchipper »

coremans schreef: 04 jun 2018 22:11@ Kjelt: De computer is verbonden met het internet , omdat ik de G-code files van mijn NAS haal, ik weet niet of ik de computer kan blokkeren van het internet , maar niet van het thuisnetwerk.
Is updaten werkelijk nodig , als de computer verder niet wordt gebruikt om te surfen en andere internet-zaken?
Kjelt schreef: 04 jun 2018 23:42Werkelijk nodig in dat geval niet, maar kun je garanderen dat je nooit ergens naar toe surft of dat een andere applicatie phone home doet? en hoe staat het met de beveiliging van je thuisnetwerk, geen poorten open staan op je modem/router om van buiten bv bij je nas te kunnen?
Je wilt op je cnc pc eigenlijk ook geen virusscanner oid draaien dus ben je best kwetsbaar.
Op Win10 kun je de updates niet meer uitzetten, tenzij je het internet onbereikbaar maakt. Hoe? Door de kabel eruit te trekken (en geen wifi!) of in je router alle tussen die PC (LAN) en internet (WAN) te blokkeren. Windows blijft dan wel zoeken naar internet, maar zal nooit antwoord krijgen.
Vervolgens kun je (in de router) instellen dat de PC wel mag communiceren met je eigen netwerk (LAN) zodat je wel bij je NAS komt.

Maar het probleem is waarschijnlijk niet de updates, maar het automatisch herstarten na een update. Als de PC een paar uur bezig is met frezen, is er geen gebruikers-activiteit (muis-toetsenbord) en windows denkt dan dat wel even herstart kan worden.
Daar is wel een oplossing voor. Ik weet ze niet meer uit m'n hoofd, maar je kunt aangeven dat de automatische herstart niet wordt uitgevoerd, maar alleen door de gebruiker. Dat regel je met een paar register-instellingen. Even goed Googlelen ... (de 1e is waarschijnlijk al voldoende).

Mijn frees PC is Win10, verbonden met internet, en updates worden gewoon gedaan, maar nooit meer een herstart zonder dat ik het 'zeg'. In de praktijk betekent dat dat ik de PC gewoon na de freesklus uitzet, en dat bij een volgende keer opstarten de updates worden afgerond.
Plaats reactie