Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb het al in een ander topic genoemd maar zeg het hier ook nog maar even.
Het lijkt niet mogelijk te zijn om Eding zo in te stellen dat het een draaibank is en dan ook 1 van de assen als slave in te stellen. Bijvoorbeeld de Z as en dan A als slave van de Z. Op het moment dat je de instelling op wil slaan wordt SlaveZ overschreven door ROT.
Ik heb Bert er ook een mailtje over gestuurd maar heb nog geen reactie terug gekregen.

Is iemand hier mee bekend?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Bericht door ruudpg »

Misschien dan wel net zo interessant is het om te weten wat je doel dan is om A als slave van Z in te stellen?
Het gaat natuurlijk niet alleen om het feit dat het niet kan, maar wat moet/wil je er mee?
Een extra aangedreven as kan ik me wel iets bij voorstellen, maar die moet dan wel onafhankelijk werken, ik ben benieuwd wat die slave functie dan moet doen, kan me niets anders bedenken dan een aangedreven tegencenter, die net als de hoofdas dan aangedreven wordt met step/dir maar dat is geen Z-as uiteraard.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Bericht door javanree »

A is een rotational as... zou dat de reden zijn?
Kun je je slave as niet W noemen? Dat is een tweede translatie as in dezelfde richting als de Z

Let wel : ik ben niet bekend met Eding en het is maar een educated guess ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat is de vraag?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Slave as in draaibankmodus niet mogelijk.

Bericht door Ballegooijen »

wat is de vraag?
Arie, inmiddels misschien alweer achterhaald maar dit was de vraag:

Ik heb mijn draaibankje, Emco Compact 5, gecombineerd met mijn freesbank. Hierbij gebruik ik dus de motor met hoofdas, het bed, tegencenter e.d. van de draaibank terwijl de Z as en de X as van de freesmachine zijn. Mijn idee was om in een re account van Eding de draaibankconfiguratie te doen en de assen van de freesbank te hernoemen naar Z en X (X is er al). Probleem waar ik tegenaan liep was dat mijn freesbank is uitgerust met 2 assen. In de nieuwe configuratie moet de Z dus worden ingesteld met A als slave. Echter in de draaibankconfiguratie is het blijkbaar niet mogelijk om een slave aan een (willekeurige) as te koppelen. Inmiddels heb ik het opgelost door een schakelaar te plaatsen waarmee is de A driver kan koppelen aan de X en deze dus synchroon lopen. Als ik de freesbank gebruik schakel is de A driver weer om naar slave Y. E.e.a. staat ook omschreven in dit draadje: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=16086
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie