Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

Ik zou niet weten waarom een dergelijke schakelaar ongeschikt zou zijn. We hebben ze hier op werk al op meer dan 1000 machines zitten, en werkt gewoon prima...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Doet de machine wel de 3 stappen tijdens het homen van de Y zoals Audiomanics deze heeft beschreven?
Dat gebeurt toch ook? het tandem-homen gaat, bij mij, in drie stappen. Eerst de brug met de twee assen tegelijk naar het homepunt. De eerste sensor-trigger wordt opgenomen. Dan stuurt de brug een stukje terug en gaat weer naar het homepunt met beide motoren en wordt naar het triggermoment van de tweede sensor gekeken. het verschil is dan bekend. Samen met de homeposition-waarde die je bij de settings hebt ingegeven weet Eding hoeveel de brug scheef staat.
De derde stap is die scheefstand corrigeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

kawarider schreef: 10 okt 2018 06:22 maar de tekst zegt paralel op 1 input. Dat is dus bij jou niet. Wel npn gebruiken.
He Joep wat bedoel je precies hiermee?

En het is toch juist PNP ipv NPN;
"The board is standard designed for PNP
sensors, If you use NPN sensors, a pull-up resistor of 2K2 is required
between pins 1-3."

Omdat ik switches gebruik heb ik ze op pin 1 en 3 gezet. En ik heb er altijd spanning op mijn schakelaar staan, als die wordt ingedrukt wordt het circuit onderbroken. Een tip van iemand op dit forum om een eventuele kabelbreuk op tijd te detecteren.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ballegooijen schreef: 10 okt 2018 09:18 Doet de machine wel de 3 stappen tijdens het homen van de Y zoals Audiomanics deze heeft beschreven?
Dat gebeurt toch ook? het tandem-homen gaat, bij mij, in drie stappen. Eerst de brug met de twee assen tegelijk naar het homepunt. De eerste sensor-trigger wordt opgenomen. Dan stuurt de brug een stukje terug en gaat weer naar het homepunt met beide motoren en wordt naar het triggermoment van de tweede sensor gekeken. het verschil is dan bekend. Samen met de homeposition-waarde die je bij de settings hebt ingegeven weet Eding hoeveel de brug scheef staat.
De derde stap is die scheefstand corrigeren.
Ja dat doet ie inderdaad wel. Is het misschien handig als ik een filmje maak?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 10 okt 2018 09:01 Ik zou niet weten waarom een dergelijke schakelaar ongeschikt zou zijn. We hebben ze hier op werk al op meer dan 1000 machines zitten, en werkt gewoon prima...
Dit zijn eigenlijk mechanische eindstop schakelaars (safety), dus als ze op pro machines zitten dan zitten ze vermoed ik met die functie op ?
Of zitten ze daar ook als homing schakelaar op gemonteeerd ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Ja, het is altijd handig om te zien wat er gebeurd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Instellen iCNC600

Bericht door keesfrees »

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

Kjelt schreef: 10 okt 2018 12:09 Dit zijn eigenlijk mechanische eindstop schakelaars (safety), dus als ze op pro machines zitten dan zitten ze vermoed ik met die functie op ?
Of zitten ze daar ook als homing schakelaar op gemonteeerd ?
Zowel eindschakelaars als homing. Zijn wel schakelaars met een wat korter en degelijker armpje, maar die dingen zijn modulair en kun je met allemaal verschillende armpjes en rolletjes krijgen, principe is gelijk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

Looy schreef: 10 okt 2018 10:04 Omdat ik switches gebruik heb ik ze op pin 1 en 3 gezet. En ik heb er altijd spanning op mijn schakelaar staan, als die wordt ingedrukt wordt het circuit onderbroken. Een tip van iemand op dit forum om een eventuele kabelbreuk op tijd te detecteren.
Kabelbreuk wel, maar als de sensor zelf niet meer werkt is het niet fail safe. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ze in geschakelde of in ongeschakelde toestand blijven hangen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef: 10 okt 2018 13:29
Looy schreef: 10 okt 2018 10:04 Omdat ik switches gebruik heb ik ze op pin 1 en 3 gezet. En ik heb er altijd spanning op mijn schakelaar staan, als die wordt ingedrukt wordt het circuit onderbroken. Een tip van iemand op dit forum om een eventuele kabelbreuk op tijd te detecteren.
Kabelbreuk wel, maar als de sensor zelf niet meer werkt is het niet fail safe. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ze in geschakelde of in ongeschakelde toestand blijven hangen.
Hier spreek je jezelf toch tegen, ik meende eerder van je begrepen te hebben dat er met die 1000 nooit problemen waren.
En de kans dat een contact blijft hangen wanneer er hoegenaamd geen echte schakelstroom loopt is volgens mij nihil, maar de kans op kabelbreuk in een bewegende machine is vele malen groter, en niets is onfeilbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Ja dat doet ie inderdaad wel.
Je kan ook nog controleren of de lampjes op het beeldscherm gaan branden als je de schakelaar indrukt. Het kan zijn dat de polariteit verkeerd om is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 okt 2018 18:20
skillalot schreef: 10 okt 2018 13:29
Looy schreef: 10 okt 2018 10:04 Omdat ik switches gebruik heb ik ze op pin 1 en 3 gezet. En ik heb er altijd spanning op mijn schakelaar staan, als die wordt ingedrukt wordt het circuit onderbroken. Een tip van iemand op dit forum om een eventuele kabelbreuk op tijd te detecteren.
Kabelbreuk wel, maar als de sensor zelf niet meer werkt is het niet fail safe. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ze in geschakelde of in ongeschakelde toestand blijven hangen.
Hier spreek je jezelf toch tegen, ik meende eerder van je begrepen te hebben dat er met die 1000 nooit problemen waren.
En de kans dat een contact blijft hangen wanneer er hoegenaamd geen echte schakelstroom loopt is volgens mij nihil, maar de kans op kabelbreuk in een bewegende machine is vele malen groter, en niets is onfeilbaar.
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen, dat interpreteer jij zo.
Met die mechanische switches heb ik nooit problemen gehad nee, tenzij verkeerd gemonteerd, of er iets voor de brug van de machine werd gezet door een onoplettend iemand en de machine er vervolgens met de schakelaars tegenaan rijd.
We gebruiken ook sensoren op machines, op andere plekken met andere functies, en die heb ik vaak genoeg zowel in geschakelde als ongeschakelde toestand zien blijven hangen. Zowel op mijn huidige werk, als bij mijn vorige werk in de slachterij.
Klinkt leuk geen bewegende delen en dus kan er niks kapot, maar er zit elektronica in, en dat kan heel makkelijk kapot is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Ballegooijen »

Mannen, is het niet handiger om een nieuw topic te openen voor de eindschakelaars. Dan hoeven we het draadje van TS niet te vervuilen. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

Looy schreef: 07 okt 2018 23:34 Verder heb ik nog 100 vragen, ...
Die van homeschakelaars zal er vast ook tussen zitten, kom maar op met die andere 99 ... :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie