USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

zeeschuim

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door zeeschuim »

veteq schreef:Had hier totaal geen weet van, mach geeft hier op geen enkel forum of op hun website uitleg over.
Ook de Kflop wil hierover geen duidelijkheid geven...
Helemaal mee eens.
gr, Cees
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door didado »

beding schreef:Samenwerking? Ik zie niet hoe, we zijn immers concurrenten.
Open source? Heb ik ook aan gedacht, maar ik zie niet hoe ik dan aan het vereiste ontwikkelbudget kom.
Volgens mij hoef jij ook niet samen te werken maar wij USBCNC gebruikers. Wij zijn bij machte om rondom jouw product een community op te bouwen die bijvoorbeeld tutorials schrijven en vooral makro's delen en dergelijke. Dat is volgens mij de manier hoe iedereen er baat bij zou hebben. Dat is volgens mij ook wat Mach 3 sterk maakt onder de gebruikers even terzijde dat ik geen enkel kundig oordeel over Mach of wat dan ook kan vormen.

CNC is nieuw voor me en USBCNC mijn eerste besturing die ik in elk geval toegankelijk vind. Anyway, Ik krijg de indruk dat er nogal wat mensen 'bang' zijn om een makro te delen omdat dat ze daar de hele dag aan geploeterd hebben en dat niet zo maar willen weggeven. Dat is begrijpelijk enerzijds maar linux, wikipedia, het 3D RepRap project en noem het maar op zijn groot geworden dankzij de inzet van mensen die vrijblijvend niet bang zijn om voor 'niks' hun werk te delen. In USBCNC zitten al 2 makro's ingebakken voor het toolsetten die volgens mij van DamenCNC komen. Het is toch een 'kick' als andere mensen dankzij jouw makro een handeling veel makkelijker kunnen uitvoeren?

Uiteraard heb ik makkelijk lullen want met mijn gebrekkige CNC ervaring ben ik nog niet in staat om ook maar aan het schrijven van makro's te denken (komt wel, vroeger veel databases gescript etc). Daarentegen kan ik wel mijn bijdrage leveren als totale USBCNC leek en dat gaat ook komen in de vorm van video tutorials voor beginners zoals ik.

Ik heb er bijvoorbeeld ook helemaal geen probleem om mijn hele BF-30 Solidworks ontwerp van mijn machine voor iedereen beschikbaar te stellen. Ik heb daar heel veel uren aan besteed maar ik zie liever dat iemand dat ontwerp neemt en het aanpast en verbetert. Op dit moment ligt het weg te kwijnen in mijn digitale archief. Ik zelf zal er nooit meer wat mee doen dus waarom zou ik het niet delen? Daar leer ik ook van.

Kortom, wij gebruikers kunnen een grotere bijdrage leveren aan USBCNC en jij moet vooral wat mij betreft je expertise voortzetten in een volgens mij heel fijn product. Op die manier zou USBCNC nog beter kunnen worden dan het al is.

David
Laatst gewijzigd door didado op 30 okt 2010 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo'n Communitiy kan ook tegen je gaan werken.. zoiets kan alleen als het "Strak" geredigeerd wordt, en als je ALLES gaat toetsen naar bruikbaarheid en bugs..

dat is namelijk bij Mach niet het geval.. met als resultaat... Juist.. Iedereen "klooit"maar wat aan, en velen zijn van mening dat ze echt wel snappen wat ze aan het doen zijn..

Ik heb nieuws voor je.. ZELFS in een Heidenhain besturing kom je Cycli tegen die duidelijk NIET geschreven zijn door mensen die ervaring hebben op het gebied van CNC, ze kunnen een algoritme in elkaar flanzen, en de Functie werkt zonder Bugs, maar of het doelmatig is?, Neen.. driewerf Neen!..

als je met meerdere "ontwikkelaars" wilt werken, moet je er altijd 1 of 2 hebben die alle aangeboven code TOETSEN, eer het zijn weg vind in de software..

en ja.. inderdaad. ik heb 4 maanden werk zitten in mijn Macro.cnc, en Nee.. ik ben er vooralsnog niet erg happig op om dat zo maar op het net te gooien... en daar heb ik verschillende redenen voor..

Al die extra's maken het wel veelzijdiger.. maar het belangrijkste is dat de Basis klopt...
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door didado »

Je hebt gelijk; iemand publiceert op een publiek forum een makro die de frees dwars door de toolsetter stuurt. So What? Die makro wordt meteen afgebrand of gecorrigeerd. Ik persoonlijk verwacht van zo'n community geen linux gecontroleerde omgeving maar een plek waar mensen dingen delen. Wat goed is blijft overeind, bagger wordt meteen opgemerkt en afgestraft. Ik zie het probleem niet om dingen te delen. Google is er groot mee geworden.

Als je vindt dat je aan je werk geld moet verdienen, prima. Gebruik dan het 'app model a la iPhone'. Dan moet je het echter wel ondersteunen want als ik geld betaal voor een 'app' dan verwacht ik ook wat. Gooi je het gratis in de groep dan zal je mij niet horen zeiken.

Jij met al je kennis Arie hebt een hele hoop mooie dingen gemaakt en alleen jij kan het gebruiken. Prima, als je voor ogen hebt dat je als zelfstandige (ik ben een zelfstandige) daar je werk van wilt maken en bijvoorbeeld USBCNC interfaces voor klanten wilt maken en je brood er mee wilt verdienen. Dat begrijp ik heel goed.

Tegelijkertijd heb je al heel veel met ons gedeeld met al je tutorials waar ik echt veel van geleerd heb. Mijn dank daar voor is groot. Zonder dat soort bijdrages had ik nog veel meer uren moeten ploeteren. Waarom niet een sporadisch makrootje zodat anderen geinspireerd raken om ook een makro te delen :-) Je hoeft toch niet je meesterwerken te publiceren? Je zou de spil kunnen zijn waardoor het delen opgang gebracht wordt.

David
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

In USBCNC zitten al 2 makro's ingebakken voor het toolsetten die volgens mij van DamenCNC komen.
in wezen ja.. omdat ik daar toen werkte.. maar ook Nee, omdat ik ze niet op danwel voor de zaak geschreven heb..

de Macro voor het lengte meten heb ik al veel eerder geschreven, die heb ik al een hele tijd in mijn eigen Macro.CNC staan..

In nauwe samenwerking met Bert heb ik die macro wat aangepast zodat ie op elke machine met USBCNC gebruikt kan worden.. daarom ook die "calibratie routine" die de locatie en hoogte van de taster opslaat in de "vaste parameters" van USBCNC.
Bert had die Parameters van #4000 t/m #4999 in de INI gezet, waardoor ze dus opgeslagen worden.. dat was een nieuwigheidje waar ik mijn bestaande Macro op aan moest passen.
Na wat testwerk heb ik de Basismacro naar Bert gemaild, en die heeft er op zijn beurt nog wat aan getweaked, om em vervolgens mee te sturen in de nieuwere releases van USBCNC.

wat een Community van developpers betreft.. op zich geen gek idee.. maar 't moelijkste is het vastleggen van een vaste "Syntaxis" voor de hele zooi.. welke Parameters gebruik je waarvoor.. en hoe leg je alles vast in een standaard documentatie voor "G++", omdat we in zekere zin objectgeorienteerd gaan programmeren binnen USBCNC op die manier.. de Macro.CNC is in zekere zin als een Class te zien, en door het definieren van parameters in de programma's of met Dialoogjes, definieren we een "object", waarna we het betreffende deel van de "Class" Macro.CNC aanroepen..

In mijn ogen heeft het opzetten van een developper Community alleen zin als we allemaal dezelfde regels hanteren, en dat goed vastleggen.. zulks ter beoordeling door een "commissie van wijze mannen", bij voorkeur professionals met veel CNC ervaring..

wat namelijk voor een hobbygebruiker handig kan lijken, kan in de praktijk gevaarlijke situaties opleveren, of gewoon niet handig blijken..
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Linki »

beding schreef:
Het lijkt mij erg sterk dat MACH3, ook als zijn software word herschreven ooit een algoritme als LAF voor elkaar krijgt.
Dit soort algoritmes vind je alleen op professionele besturingen.
Zelfs EMC2 dat een stuk voorop ligt in vergelijking met MACH3, krijgt het niet voor elkaar om zijn traject generator te verbeteren.
Misschien interessant om onderstaande eens te bekijken.

http://www.machsupport.com/videos/ (linker kolom 3e van onder) 3rd Order Planner
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Erik »

Linki,

De discussie Mach vs. USBCNC hebben we al achter de rug en het meeste is al gezegd en geschreven. Die discussie is gesloten. We gaan weer ontopic.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

over dat topic..

USBCNC Release 3.50 Staat op de website!.. en hier!

http://www.edingcnc.com/upload/files/us ... _v3.50.exe

Lees ook de Releasenotes.. er is veel veranderd..

http://www.edingcnc.com/upload/files/ReleaseNotes.txt

er is ook een nieuwe manual.. dus RTFM!.. hij staat hier!

http://www.edingcnc.com/upload/files/us ... _v3.50.pdf

één van de mooiste nieuwe features is: Unlimited rotational axes.. als je als grootste en kleinste waarde "0" ingeeft.. kan de machine gewoon lekker doorjassen.. zonder ooit tegen een positie limiet aan te lopen.. iets wat ik al een poosje op de verlanglijst had staan.. maar nog niet had durven vragen.. Bert was me weer een slag voor..

wat is hier onder andere het nut van?.. Welnu.. het maakt het mogelijk om met gereedschapswisselaars ongelimiteerd in 2 richtingen te werken.. , je zou met een 4de as kunnen "Freesdraaien" hetgeen betekent dat ik mijn draai-macrootjes ga omzetten naar Freesdraaimacro's.. heb ik er ineens een CNC draaibank met roterende gereedschappen en aangedreven gereedschappen bij.. :)

Arie is tevree.. dankjewel Bert!
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Niels »

Helemaal top !
Nu kan ik alles bouwen wat ik in gedachten had op een paar kleine puntjes na. Deze komen in de vervolg releases.

En heb een bijdrage aan de Beta versies kunnen doen deze keer voor de V5 8)
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door didado »

Ik heb hem gisteren geinstalleerd. Fijn. Dank Bert.

Het enige wat niet goed ging was de emergency stop. Die werkte opeens omgekeerd. (ik had 3.49). Dat maakte me lichtelijk nerveus want ik vroeg me af of er nog iets anders was dat niet helemaal goed overgenomen was van de oude instellingen. De eerste keer homen heb ik feedoverride super langzaam op 10 procent gezet voor de zekerheid. Maar gelukkig was er verder niets aan de hand.

Misschien is het aan te raden er een een Read Me First! of een waarschuwing in de installer bij te doen die vertelt dat je een backup moet maken van je oude USBCNC map of op zijn minst de makro en de ini file. Het zou nog mooier zijn als de installer dat automatisch voor je doet.

Hoewel een CNC leek ben ik geen software leek en ik heb dat voor de zekerheid wel gedaan. Ik zag de bui al hangen dat al mijn oude instellingen weg zouden zijn. Je kan software nog zo uitgebreid beta testen maar dan nog kom je net die ene pc configuratie tegen die de boel verknalt. En dan gaan mensen schelden op de software terwijl je eigenlijk standaard altijd een backup moet maken zodra je upgrade. Maar mensen zijn gewoon mensen. Je weet gewoon dat dit gaat gebeuren.

Dank

David
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door skillalot »

4e regel uit de Release notes.txt link die Arie gaf.

-Macro.cnc is no longer overwritten, if you whish to use the new
macro.cnc file, please delete your existing file, an new one will be created from macro_default.cnc.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Juistem.. je kunt dus je bestaande macro gewoon laten staan..

wil je een nieuwe genereren, dan kan dat.. gewoon de oude deleten ( of hernoemen/verplaatsen ) en dan later de stukken die je wilt gebruiken er weer in plakselen.. Mooi he, dat dat kan.. :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door skillalot »

R.T.F.R.N. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC CPU5 - review en testresultaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef:R.T.F.R.N. :mrgreen:
ehh.. niets verklappen.. Read the Friggin' release notes?

da's ook waarom Bert er op de Site ook READ! achter gezet heeft..
Plaats reactie