Spilstop na toolwissel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
babygab34
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2010 09:35
Locatie: Leiden

Spilstop na toolwissel

Bericht door babygab34 »

Hallo,

Ik ben begonnen met het opstellen van een draaibank met een UsbCNC uitrusting. Deze machine gaat in een vast patroon steeds dezelfde bewerking doen. Ik gebruik 2 tools welke vast gemonteerd zitten op de X-as. Inmiddels een programma voor geschreven (Voor wat het voorstelt). Ik loop echter tegen het probleem op dat na een toolwissel aanroep mijn hoofdspil uit gaat. Ik vang dit op door weer een M3 commando te programmeren. In onderstaand overzicht een voorbeeld van het programma. Daar de machine per dag tussen de 500-1000 cyclussen moet draaien wil ik de start commando's uiteraard tot een minimum beperken.

M3
T1 M6
G43 H1
M3
G0 X-26 Z-3
G1 X-24.58 F100
z-8
G0 X-26
T2 M6
G43 H2
M3
G0 X9.97 Z2
G1 Z-2 F100
X11.27 Z-1.35
G0 X15 Z 10
T1 M6
G43 H1
G0 X-26 Z100
M30

Ik zal waarschijnlijk wel iets over het hoofd zien!


Alvast bedankt voor jullie input,

Paul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spilstop na toolwissel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je niet wisselt zou ik die M6 er uit halen. Die zegt spil stop en wisselen, maar jij wisselt niet, roept alleen een andere tool op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
babygab34
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2010 09:35
Locatie: Leiden

Re: Spilstop na toolwissel

Bericht door babygab34 »

Tja, zoals ik al dacht. Een klein maar simpel dingetje, en het kwartje is gevallen. Helemaal top Hugo.

gr Paul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spilstop na toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je met een andere tool gaat werken..ga je andere offsets laden.. M6 MOET erin blijven.. gewoon autotoolchange aanvinken in de Setup (2de blad)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spilstop na toolwissel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje vreemd als de M6 er voor zorgt dat de offsets geladen worden, M6 is normaal gesproken puur een machine functie voor de toolwissel. ( commando voor de PLC)
Net als M3 er voor zorgt dat de spil gaat draaien, maar niets weet over het toerental.
De offsetsets hangen aan de T of verderop de D of H.
Wanneer je met een getrapt gereedschap werkt, moet je ook 2 verschillende radiussen en lengtes aan kunnen roepen en niet je gereedschap wisselen.
Hoe USBCNC dat exact doet weet ik niet, ga alleen uit van mijn ervaring met de meeste CNC besturingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Spilstop na toolwissel

Bericht door Leeuwinga »

Arie zegt het al; Bij mijn besturing is het net zo, op auto change zetten (turret control)
en bij het wisselen (M6 met gereedschapsnummer) wordt het gekozen gereedschap
met bijbehorende offsets gekozen. Ik begrijp eigenlijk het probleem niet, dat is toch wat je wilt.
Na bewerking door T1 kies je T2 (met de offsets) en je gaat nabewerken. Of ben ik mis?
In feite maakt het toch niet uit of je "gereedschap" op een turret zit of in een rij op het bed.
Gewisseld moet er worden.
Plaats reactie