Dansfoss VLT6008HT

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Dansfoss VLT6008HT

Bericht door andrefc101 »

Ik heb een Dansfoss VLT6008HT frequentieregelaar, is er misschien iemand die ervaring heeft met deze regelaar.
In parameter 100 kan je de regelaar instellen op "closed loop: If Closed loop is selected, the internal process regulator is available to accept feedback signal(s) to provide the desired speed regulation".

Is dit samen te gebruiken met de out/inputs van usbcnc V5b Pro? Dit om het gevraagde toerental te monitoren, en om eventueel met parameter 406: "Boost Setpoint: This function can only be used if Closed Loop has been selected in parameter 100, Configuration. In some systems, it may advantageous to increase the set point of the system before the drive stops the motor. This extends the time that the drive will be stopped and reduces cycling of the motor."

Wie heeft hier kaas van gegeten, wil graag het max uit mijn systeem halen, maar dit weet ik niet.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Dansfoss VLT6008HT

Bericht door Niels »

Nee helaas.

Die setting die jij bedoelt is als de motor een pulsgever heeft en terugkoppeling naar de VFD stuurt.
Te lage of te hoge toeren gaat hij zelf bijregelen zodat ie op het gewenste toerental komt.

Voor de spindelmeting zelf zal je een Prox of een lichtsluis op de spindel as moeten zetten en deze naar USBCNC moeten sturen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dansfoss VLT6008HT

Bericht door andrefc101 »

Ik heb een reeds indexschijf op de spindel die het toerental meet, en vervolgens naar de Usbcnc V5 stuurt. Zie ook keurig in mijn scherm het actuele toerental. Maar ik zou de VFD graag een boost geven als ik bij lage toerentallen (500-700) koppel te kort komt. Dat is eigelijk de enige reden.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Dansfoss VLT6008HT

Bericht door Niels »

Zo uit mijn blote hoofd kan de VLT serie met een enkele puls per omwenteling getriggerd worden.
Dus op dezelfde disc kan je een sensor plaatsen voor de VFD.
Er is een view mode in de VLT die het actuele toerental kan meten van de pulsgever. Als deze zichtbaar is dan kan je de functie enabelen om te corrigeren.

Een andere optie is de VFD zo te programmeren dat de f/V curve anders word. Ofwel eerder de max stroom leveren op het lagere toerental dan je motor normaal zou werken. Dit is experimenteel dus houd je temperatuur van de motor in de gaten.
Ook moet je voor geforceerde koeling gaan zorgen omdat op lage toeren je fan blades verre van optimaal zijn.

Exacte instellingen zou ik na moeten kijken in de manual.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dansfoss VLT6008HT

Bericht door andrefc101 »

Dat zou mooi zijn, om het toerental ook met de VFD te monitoren. Als jij een keer tijd hebt Niels, om in de manual te bladeren ben ik daar uiteraard erg content mee, bedankt voor de info zover.
Plaats reactie