PoKeys programmeren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

PoKeys programmeren

Bericht door benkr »

Wie heeft er ervaring met het programmeren van een PoKeys57U?
Ik bedoel niet functies via de ingebouwde menu's activeren maar zelf een nieuwe functie maken met b.v. een C# compiler en die code dan in de Pokeys laden en uitvoeren.
Zo wil ik b.v. zelf een keyboardscanner maken die wat anders werkt dan de standaard Pokeys keyboard scanner.
Dat C# programma maken dat zal voor mij best wat voeten in aarde hebben maar daar kom ik wel uit, het gaat mij er meer om hoe dit programma dan in de Pokeys te krijgen en het dan te laten werken.

In mijn beleving heb ik een compiler nodig waarvan ik in de setup aangeef dat deze code moet genereren voor de PoKeys processor (een NXP Device). Ik heb alles wat ik van PoKeys kan vinden nagezocht op zoiets maar ik kan niets vinden. Ik zal wel verkeerd denken en daardoor ook verkeerd zoeken, vandaar dat ik hier om hulp vraag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PoKeys programmeren

Bericht door DaBit »

Sven aluminium aan het frezen, Ben die voort vragen stelt over software. Waar moet dat heen met deze wereld? :lol:

Dus eigenlijk wil je de hardware van zo'n Pokeys recyclen, maar de firmware van PoLabs 'weggooien' en vervangen door wat anders?

Gemiddeld genomen gebruik je dan een ontwikkelomgeving bestaande uit C-compiler, IDE, debugger, etc. die met zo'n Cortex-M overweg kan plus wat ondersteunende bibliotheken van de fabrikant. Een voorbeeld is Keil MDK; gratis te gebruiken tot 32kB code, daarboven kost-ie grof geld. Ik vind het wel goed spul, dus als je met 32K toe kunt...
Verder heb je nog LPCXpresso van Philips, euh NXP, euh Qualcomm zelf. Geen ervaring met die tool.
En uiteindelijk heb je dan nog zelf wat samenstellen op basis van GCC compiler (gcc-arm-eabi-none), IDE naar keuze, GDB voor debugging, OpenOCD om met de chip te praten, etc.

Om code in die chip te krijgen en in de gaten te houden gebruik je meestal een externe programmer/debugger. NXP zal zelf wel een modelletje hebben voor een paar centen waar de Chinezen een kopie van hebben getrokken voor nog een paar centen minder, maar er zijn wel 1000 fabrikanten van die dingen. Segger J-link EDU bijvoorbeeld.


Maar volgens mij kun je als je koud in dat spul stapt beter beginnen met iets van ARM mBed ofzo. Kan Hugo je alles over vertellen.


En weet je zeker dat je met PoBlocks en eventueel een stukje PoIL niet kunt maken wat je wil?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: PoKeys programmeren

Bericht door benkr »

En weet je zeker dat je met PoBlocks en eventueel een stukje PoIL niet kunt maken wat je wil?
Was da, PoIL?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PoKeys programmeren

Bericht door hainjedaf »

Ben,

Ik neem een mbedje voor je mee. Misschien is dat wat.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: PoKeys programmeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Ben,

Ik neem een mbedje voor je mee. Misschien is dat wat.
Daar kun je in ieder geval redelijk simpel een keyboard of muis mee nadoen via de usb.
Heb al es iets gedaan met het sturen van gegevens naar excell, alsof ik ze via het toetsenbord in tikte.
Truukje om een key-matrix in te lezen zal wel redelijk standaard zijn.
En die dingetjes er bij verzinnen dat toetsen toggelen enzo moet dan niet zo lastig zijn lijkt me.

O, en als je een MBed hebt, sluit em aan op de usb, heb je echt binnen 5 minuten een knipperend ledje gerpgrammeerd, zonder software te hoeven installeren. ( allemaal in de cloud, alleen user aanmaken, klaar )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: PoKeys programmeren

Bericht door benkr »

Ik ben toch benieuwd wat DaBit bedoelt met dat PoIL, misschien is dat wel precies wat ik zoek.
Wat ik eigenlijk wil zijn een 3 tal matrix keybordjes inlezen (dat zou eventueel ook een grotere matrix kunnen worden, maar 3 losse is makkelijker bedraden) en ik wil een een-vinger bediening maken waarbij toch een shift functie aanwezig is, dus het indrukken van de shift toets moet bewaard blijven tot de volgende toets die wordt ingedrukt.
Dus ik wil die keyboard functie eigenlijk 3 keer laten lopen waarbij ik er eentje een beetje modificeer voor die shift functie. Ook wil ik daar nog wat lampjes bij aan laten gaan die toetskeuzes aangeven, maar dat is makkelijk.
Verder wil ik een paar potmetertjes inlezen en ook nog 1 jog wiel inlezen, maar dat zou zelfs met de Leafboy77 moeten kunnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: PoKeys programmeren

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels gevonden wat PoIL is, ga me toch eens verdiepen in POBlocks, misschien ga ik het licht wel zien.
Ja, met elk willekeurig processorbordje meot mijn probleem op te lossen zijn, en dus ook met PoKeys, ik geeft het nog niet op, en ik kan er inderdaad altijd nog helemaal andere code inblazen maar dat is misschien wel zonde van alle functionaliteit die er nu in zit. Ik heb voorlopig weer wat te doen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PoKeys programmeren

Bericht door DaBit »

PoIL is het onderliggende taaltje waar dat PoBlocks spul mee werkt. Als ze daar bij PoLabs even creatief zijn met het verzinnen van afkortingen als ik dan zal wel voor Poblocks Intermediate Language staan ofzo.

Nooit wat mee gedaan, maar ik kan me zomaar indenken dat je met die PoBlocks een heel eind kunt komen en wat er standaard niet mee lukt kunt doen met dat PoIL spul.

En anders zo'n mBedje ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: PoKeys programmeren

Bericht door salautom »

het simpelste is denk ik om met arduino aan de slag te gaan
daar ligt de drempel net wat lager dan al die andere mcu's
hardware (via ebay) kost ook bijna niets
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: PoKeys programmeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

salautom schreef:daar ligt de drempel net wat lager dan al die andere mcu's
Die drempel is wel voor iedereen anders.
Als je heel breed bent is een smalle deur lastig, als je heel kort bent een hoge drempel en heel lang, een lage deur opening.
M.a.w. het ligt er een beetje aan wat je criteria zijn, alleen op prijs moet je geen MBed nemen,
Als je niets met software installeren te maken wilt hebben, op je werk aan hetzelfde ding werken als thuis op je laptop, vind ik MBed wel erg makkelijk ( plus het arduino taaltje is niet echt eerlijke C )

En als we het over opstartsnelheid (verse installatie) gaan hebben, wint die MBed natuurlijk.

Maar evengoed kan het natuurlijk ook allemaal met Arduino, voor een lagere prijs.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: PoKeys programmeren

Bericht door salautom »

natuurlijk is voor iedereen de drempel anders, en ik moet teogeven dat ik geen ervaring heb met het huidige mbed
in het verleden weles wat geprogrammeerd voor de lpc1768 (lpcspresso) en ik vond bv het aansturen en uitlezen van IO een drama (register zetten met and/or shift operaties etc...) en zoek es uit om welke poort het gaat...
dan is de arduino een verademing, digitalRead en digitalWrite met een poortnummer en een waarde, is duidelijk gedocumenteerd.
maar misschien is mbed op dit vlak sterk verbeterd
en als mbed programmeren dagelijks werk is, zal het vast prima gaan, maar voor mensen die zo nu en dan es wat met embedded systemen willen is arduino gewoon een uitkomst, nog afgezien van het financiele plaatje
plus dat er voor bijna elke ic die je er aan wilt knopen wel een library beschikbaar is
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PoKeys programmeren

Bericht door hainjedaf »

mbed is apesimpel. En qua mogelijkheden ongeveer een brommobiel versus een pickup truck
Het heeft me in mei ongeveer 3 uur gekost om een SPI schuifregister en een 4-digit LED display draaiende te krijgen.

Arduino denk ik niet eens meer over na. Mbed is gewoon veel krachtiger. En in principe niet zo veel anders als dat STM ding van DaBit.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: PoKeys programmeren

Bericht door salautom »

ok, ok, ik zal es naar mbed kijken :roll:
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: PoKeys programmeren

Bericht door jacksat »

benkr schreef:Ik ben toch benieuwd wat DaBit bedoelt met dat PoIL, misschien is dat wel precies wat ik zoek.
Wat ik eigenlijk wil zijn een 3 tal matrix keybordjes inlezen (dat zou eventueel ook een grotere matrix kunnen worden, maar 3 losse is makkelijker bedraden) en ik wil een een-vinger bediening maken waarbij toch een shift functie aanwezig is, dus het indrukken van de shift toets moet bewaard blijven tot de volgende toets die wordt ingedrukt.
Dus ik wil die keyboard functie eigenlijk 3 keer laten lopen waarbij ik er eentje een beetje modificeer voor die shift functie. Ook wil ik daar nog wat lampjes bij aan laten gaan die toetskeuzes aangeven, maar dat is makkelijk.
Verder wil ik een paar potmetertjes inlezen en ook nog 1 jog wiel inlezen, maar dat zou zelfs met de Leafboy77 moeten kunnen.
Hoi,
Al eens op de teensy website gekeken?
Ding is er voor gemaakt.
https://www.pjrc.com/teensy/projects.html
Plaats reactie