Handwiel voor WinPC-NC

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Ik ben al een poosje bij de collega's van het Stepcraft-forum aan het kijken en lezen van het testen van een handwiel voor WinPC-NC.
https://www.stepcraft-systems.com/forum ... mitstart=0
Nu is mijn Duits wat roestig geworden maar de filmpjes laten veel zien.
Al met al nu het eind in zicht is van de testen en aan- en opmerkingen is mijn interesse wel gewekt om het handwiel te gaan kopen. Dit is toch een stuk makkelijker dan een muis of toetsenbord.
Nu mijn vragen :

Zijn er onder de WinPC gebruikers hier ook lieden die deze draad hebben gevolgd en ook interesse hebben ?

Zijn er al gebruikers van dit handwiel en hoe bevalt hij je/jullie ?

Voor het gebruik moet wel de software een update hebben maar dat is te downloaden bij Lewetz.
12301

greetzzz,

Ad.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb alleen een paar opmerkingen.
Zo te zien een folie toetsenbord.
Is dat kale folie, of met klikgevoel, of met echte dome's er in voor de beter klik.
Ikzelf zou alleen folie toetsen willen met een echte klik, je staat wel een machine te bedienen, hebt je ogen op de machine, en niet op het beeldscherm (meestal) en je wilt dus relaxt en betrouwbaar resultaat.

2e punt wat ik niet begrijp, maar dat zijn velen waarschijnlijk niet met me eens.
Die ''reset 100% feed" of hoe ze het noemen. Die 100% komt nu ook weer niet zo nauwkeurig dat je exact op 100% moet zitten, die knop gebruik je niet voor niets, en even opdraaien naar 100% lijkt me geen onoverkomelijke hoeveelheid werk. Echter als je om wat voor reden even heel voorzichtig bezig bent, en je loopt lekker op 20% en drukt dan toch even onvoorzichtig op reset 100%, speert die machine er vandoor met achterlating van een stukje frees in je werk. :lol:
( ik moet zeggen nu ik ook ervaring aan een machine heb waar de %knop een potmeter is, ik heb liever een draaiknop met voelbare kliks, ook weer om een beetje gevoel te hebben wat ik doe )

Dus ik zou die functie er absoluut niet op willen.
Zo zitten er voor m'n gevoel nog een paar knoppen waarbij ik me afvraag waarom, machine refereren doe je alleen na aanzetten, daarna niet meer, dan kan ik dat ook wel vanaf de pc doen.
En verder ken ik de functionaliteit natuurlijk niet, maar wat ik met Axiz000 zero of Axis0 zero zou moeten, geen idee. En de keren dat ik mijn machine naar z'n nulpunt stuur, zelden, wat moet ie daar doen ?
Een druktoets voor programma start, single blok, stop is natuurlijk iets wat je doorlopend gebruikt
Verder ben ik een voorstander van de 2e % knop nl. voor de ijlgang. ( totaal 3 dus, F,G0,S)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Dat is het Hugo : als je de software hebt kijk je ook naar de filmpjes voor de uitleg.
Dan hoef je deze vragen niet te stellen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ok, was ook alleen maar wat om te overdenken, en met het plaatje van het ding kreeg ik dacht ik al een aardig beeld.

Verder dan dit [Dieses Bild ist für Gäste unsichtbar.] ben ik niet gekomen. :cry:

En jij moet uiteindelijk de beslissing nemen, waarin je uiteindelijk op je eigen gevoel af moet gaan. ( na alle goedbedoelde commentaar meegewogen te hebben en die al of niet verworpen te hebben :lol: )
Dat je een extern handwiel ( met eventueel extra functies ) wilt begrijp ik echt wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Op pagina's 4 en 6 staan de filmpjes !! De afbeeldingen voegen niets toe.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Zijn de WinPC gebruikers aan het lezen gegaan of aan het uitsterven ..... jonge wat een reacties..... :mrgreen:
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door Franklin »

Geen reactie van mij abs02 en ben ook WINPC-NC gebruiker, en wel van de pro versie. Zijn waarschijnlijk niet heel veel gebruikers. Ik had dit ding ook al gezien en hoop dat jij er een koopt zodat je kunt vertellen hoe ie bevalt :P
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Handwiel voor WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Er zijn er niet veel dat weet ik maar ik denk eerder dat ze hetzelfde denken als jij.
Ik ken er zowiezo 6 .
Ik zal eerst mijn Duits op moeten poetsen omer iets meer wijzer van te worden maar voor zover ik het gehoord cq gelezen heb biedt het voor mij zeker perspectieven .
Plaats reactie