welke software voor toolpad?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

Afbeelding

niet dat ik het koopt ofzo...
maar ik vroeg me af hoe ja hier een toolpad voor maakt...

als ik met me 4de as werk, gebruik ik visual mill 6.0....
deze software kan ook met 5 assen werken.... maar ik heb geen idee hoe je dat instel?
weet iemand dit?

of welke software moet je anders hebben?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

:lol: jaja... niemand dus... :lol:
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

had iemand gevonden die beweerd dat hij zo'n 5-assen configuratie (als op de foto) had werken voor mach3 met solidcam...
dus hem aangeschreven....

wil die 500 euro voor de Info en de Post Processor voor mach 3...

tja...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door keesfrees »

Ik heb wel hogere bedragen gehoord voor simpelere PP's :-/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er gaan gewoon heel veel G0 en G1 regeltjes naar die machine dus PP voor willekeurige ISO machine is al voor 99.9 % goed. (% aan de kop, F S en je kunt frezen )
Het echte probleem zit in de beschrijving van je 4e en 5e as en hoe (waar) daar je werkstuk opgespannen zit. (tov de hartlijnen van de 4e en 5e as)
En dat moet dus al in het CAM pakket gemodelleerd kunnen worden. Is best wel een klusje. Eigenlijk moet de gehele machine geometrie in die CAM module.
Zoals jij heel goed kunt bedenken (na je 3D simulatie van doosjes en emmertje) verplaats virtueel het nulpunt op het moment dat je gaat zwenken, en dat is afhankelijk van hoe ver dat vlak uitsteekt tov het draaipunt. En als die kinematica niet door de besturing opgelost kan worden zul je dat in CAM moeten doen.

(voor de 'eenvoud' heb ik het over een vlak, als het een autobandenprofiel is wordt het nog iets lastiger)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

vandaar dat ik dit topic ook begonnen ben...

zomaar omdat ik me af vroeg hoe dat allemaal gaat....

en ook omdat ik nu voor mijn 4de as altijd gebruikmaak van VisualCam 6.0...

en met 4 assen werkt dat prima.... nu moet visualcam ook met 5 assen kunnen werken.... maar hoe dat dan moet... kan ik niets van vinden.... ook niet op het net...

Afbeelding

wat zou jij hier invullen?

dus 4 assen gaat goed


Afbeelding
oke...het was een beetje dunne stoelpoot... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

In Fusion 360 is dit niet heel ingewikkeld. Je moet je nulpunt op de kruising van de twee assen leggen en vanaf daar programmeren. (snijden de 2 assen niet dan heb je een probleem).

Ben al een tijd aan het twijfelen om zo'n tafeltje te bestellen voor mn EMCO PCMill, maar dan moet ik m eerst ombouwen en dan houdt ik alsnog weinig ruimte in de Z over, maar dit is wel geinig.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

arjancnc schreef:In Fusion 360 is dit niet heel ingewikkeld. Je moet je nulpunt op de kruising van de twee assen leggen en vanaf daar programmeren. (snijden de 2 assen niet dan heb je een probleem).

Ben al een tijd aan het twijfelen om zo'n tafeltje te bestellen voor mn EMCO PCMill, maar dan moet ik m eerst ombouwen en dan houdt ik alsnog weinig ruimte in de Z over, maar dit is wel geinig.

dus bij de bovenstaande foto, zit het nulpunt in de tafel?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

Swets schreef:
arjancnc schreef:In Fusion 360 is dit niet heel ingewikkeld. Je moet je nulpunt op de kruising van de twee assen leggen en vanaf daar programmeren. (snijden de 2 assen niet dan heb je een probleem).

Ben al een tijd aan het twijfelen om zo'n tafeltje te bestellen voor mn EMCO PCMill, maar dan moet ik m eerst ombouwen en dan houdt ik alsnog weinig ruimte in de Z over, maar dit is wel geinig.

dus bij de bovenstaande foto, zit het nulpunt in de tafel?
Als ik het zo inschat, bovenkant van de tafel.

De enige manier om dit te voorkomen is een machine met TCP compensatie, maar dat vindt je niet in een hobbybesturing.

Maar....

Het is precies dezelfde manier als deze machine wordt aangestuurd:
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan teken je toch gewoon je opspanning en draaipunt er bij in CAM, en definieert dat als nulpunt.
Ja, moet je dus van te voren weten hoe je opspant, maar ergens in het proces zul je dat toch moeten weten.

Als je niet over het beste gereedschap beschikt moet je creatief zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door arjancnc »

Precies. Je moet iets meer nadenken over je workflow, maar er zijn prima resultaten mee te halen. Ik heb mooie producten gemaakt op een 5 assige Haas VF2.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door Swets »

jaja... ik denk dat ik de enige ben die het niet snapt... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: welke software voor toolpad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien ben je de enige die het probleem echt ziet, want simpel is het idd. niet.
Maar misschien met wat voorbeeldjes, stel je wilt een landkaart frezen op een bol.
Wel met reliëf natuurlijk. Hoe je aan die 3d data komt, geen idee, maar die heb je.
Het frezen bestaat dan uit het verdraaien van de bol over de breedte en lengte graden voor de plek waar je freest, en de Z doet de hoogte. Dat is dan dus een A en B as, de X en Y worden in dat geval niet gebruikt.
Maar, stel je wilt ook nog de ingang van een tunnelbuis frezen, zul je de frees niet meer loodrecht op het aard oppervlak kunnen laten staan. Wanneer je dan dan punt van die tunnel verplaats, zodat je frees ook in X en Y moet verplaatsen, begint het toch al wat lastiger te worden.
Stel: Nu heb je die wereldbol niet opgespannen zodat ie netjes om het middelpunt roteerd, maar bv. om een puntje dat we puur toevallig Rotterdam noemen.


Als je nu op het oppervlak gaat bewerken b.v. de contour van Australië, zul je merken dat wanneer de aarde draait, dat plekje waar je freest onder je frees wegloopt, dus zul je met je X en Y as dat verplaatsen van je freeslocatie moeten volgen om op de juiste plek te blijven.

Hetzelfde treed op wanneer je de 4e en 5e as vanuit de freeskop doet, daar is het zo dat de uitsteeklengte van de frees opeens voor een groot deel bepaalt waar de freespunt zit na een hoekverdraaing.

En om dat allemaal in je Cam op te lossen is natuurlijk best lastig, daarom hebben de 'echte' 5-assige besturingen daar tegenwoordig rekenfunctie's voor aan boord om die correctie te doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie