foto graveren (lithophane)

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

foto graveren (lithophane)

Bericht door twentetwente »

Hoi wat is volgens jullie het beste programma om lithophanes te maken? De volgende heb ik al geprobeerd: photovcarve van vectric en image to gcode, nu is er ook type3 heeft iemand daar ervaring mee? Of kan ik beter een afbeelding naar dxf converteren en dan in een cam programma laden?

hartelijk dank alvast voor de reacties
mvg rene
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Ik heb daarvoor PhotoVCarve van Vectric gekocht en al heel wat goede lithophanen gemaakt. Die investering van 149$ hab ik er dus al ruim uit.
Mijn ervaring is dat ik de beste resultaten haal door het corian af te frezen tot een dikte van 5,5 of 6 mm en dan met een 1/32" bolkopje met een overstep van 15% met een diepte van 5 of 5,5 max de foto te frezen.
Het duurt vrij lang voor een foto gefreest is maar dan heb je wel wat.
PVC werkt ook erg makkelijk en de postprocessor lijkt heel sterk op die van ArtCam (ik heb ook begrepen dat de mensen van Vectric voorheen bij DelCam werkzaam waren)

In mijn album staat een voorbeeldje van een sleutelhangertje.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door twentetwente »

hoi, dank voor je reactie.

Hoelang ben je ongeveer met die sleutelhanger beziggeweest?
en is het met photovcarve gewoon afbeelding inladen en de wizard volgen en klaar?
Ik gebruik plexiglas ipv corian, kan dat ook?

hartelijk dank
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Met die sleutelhangers ben ik totaal ongeveer een minuut of 20 bezig, per stuk
Het is inderdaad foto inladen en de wizzard volgen, maar je kunt wel heel eenvoudig de boel sturen..
Bijvoorbeeld het formaat bepalen, hoe diep je wil frezen, wat voor frees je gebruikt etc..
Het programma is echt heel eenvoudig om mee te werken. Ik wil voor mijzelf nog eens gaan experimenteren met verschillende soorten freesjes.. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen met kleine bolkopjes de lithophanen in corian gemaakt en met een V-bit 60 graden de foto's in hout (ook die houten plank met dat gezicht er op is met PVC gemaakt.)
Of het in plexiglas lukt weet ik niet.. Je bolkopje zal wel heel snel vollopen omdat die troep meteen smelt.. Ik denk ook dat het er niet zo goed uitziet in plexiglas omdat het effect van de donker en licht daarmee compleet verloren gaat.. Corian is echt het mooiste voor lithophanen. Even zoeken op marktplaats.. soms kom je daar mooie aanbiedingen tegen voor white- of bone color.. Een hele sheet van 3-nogwat bij 76 voor 200 euro is echt goedkoop.. Zo'n zelfde plaat kost hier toch al snel 1800 gulden (ca 750 euro) Met een zo'n plaat kun je de rest van je leven lithophanen maken ;-) Maar ook tal van andere dingen.. Corian is echt geweldig spul om te frezen!
Desnoods een groepsinkoop opstarten met een aantal medeforumers :?:
Nog een voorbeeldje:
1214

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophanet)

Bericht door twentetwente »

aha bedankt voor de informatie, maar ik heb nog meer vragen.
Waar kun je corian kopen en is dat spul doorzichtig net als plexiglas? en loop je frees hier niet van vol en smelt het ook niet? en is het zacht spul? want ik moet er met een proxon van 100 watt doorheen kunnen of moet ik een kress kopen want als ik het zo zie moet er nog wel vrij diep gefreesd worden (5 mm???) en moet dat dan in 1 keer of kan dat ook in meerdere keren.

Ik heb heel wat vragen maar volgens mij heb jij redelijk veel ervaring hiermee.
alvast hartelijk dank.
Gebruikersavatar
Johanp
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 dec 2008 17:39
Locatie: Den Ham (OV)
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door Johanp »

audiomanics schreef: 1214

Kees
Dat ziet er echt super uit! kun je daar ook meer informatie over geven? vind ik wel erg interessant!!!


Gr,

Johan
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door create »

Mijn ervaring is dat ik de beste resultaten haal door het corian af te frezen tot een dikte van 5,5 of 6 mm en dan met een 1/32" bolkopje met een overstep van 15% met een diepte van 5 of 5,5 max de foto te frezen.


Dus 6mm dik corian (volgens mij kan het ook met POM of Delrin) en dat frezen met een diepte tot max 5,5mm dan heb je op de dunste plekken 0,5mm over!! is dat de bedoeling?

Mooi stukje werk trouwens wat je laat zien!!

gr Create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Ik zal proberen alle vragen even stuk voor stuk te beantwoorden:
Verkrijgbaarheid: Corian wordt door Du-Pont gemaakt. Ook LG heeft een vergelijkbaar product waarvan de naam me niet een-twee-drie te binnen schiet. Over het algemeen is het niet makkelijk in kleine stukken verkrijgbaar en grote platen (even uit mijn hoofd zijn die 368 x 76 cm) kosten best veel geld. Corian is in het algemeen best wel kostbaar, maar soms kun je bij bedrijven die dat spul verwerken (keukens, badkamers, jachtenbouw) wel eens een stukje overnemen. Anders zul je regelmatig op marktplaats.nl moeten struinen... laatst stond er ook een bedrijf dat voor 200 euro per plaat leverde.. lijkt veel maar neem van mij aan dat dat echt goedkoop is. Als je ze dan in handelbare stukken laat zagen van bijv 60x 76cm heb je 6 van die platen en daarvan kun je er wel weer een paar slijten. Ik heb zo, destijds, twee hele platen besteld... doe ik nu al een paar jaar mee en ik heb voorlopig genoeg.
Corian is er in veel kleuren maar voor lithophanen zijn alleen wit en bone geschikt omdat deze min of meer translucent (lichtdoorlatend) zijn. Hoe dunner je het freest, hoe meer licht er doorheen kan schijnen. De lithophaan met het winterlandschapje is hier gewoon verlicht met een LCD-monitor voor de foto.. Normaal staat zo'n ding voor het raam bijvoorbeeld, of je hangt er een lamp achter.. alles is mogelijk.
Corian freest perfect! Het smelt niet en wat er van je frees afkomt lijkt het meest op baby-billetjes-poeder. Zelfs al je met een grove frees "spanen" freest wrijf je die tussen je handen tot poeder.
Die 5,5mm steek ik op volle snelheid (25mm/sec) in een keer met dat dunne 1/32" freesje. Nooit een freesje gebroken tijdens zo'n job. Maar in PVC kun je gewoon meerdere passes invoeren. Dat doet dat programma trouwens wel mooi: met een ijlgang wordt de eerste laag weggefreest om vervolgens in tegengestelde richting het profiel te volgen.
Het klopt dat er op sommige plekken slechts 0,5mm overblijft.. Voorzichtigheid is dan ook geboden: niet tegenaan tikken en zeker niet laten vallen... Corian is erg hard, wordt ook wel kunssteen genoemd. Dus als je dunne werkstukjes laat vallen op de tegels zijn het brokjes geworden. Dat harde merk je met frezen echter helemaal niets van. Je moet natuurlijk niet met je 100W Proxon een 24mm frees 5 mm diep steken en dan verwachten dat je met 25mm/sec door het materiaal kan jakkeren.. Met mijn Kress heb ik wel met een 6mm frees 8mm diep gestoken en dan met 20mm/sec er door heen.. Toerental niet te hoog en dikke spanen spuiten..geen probleem
Kortom: Corian: heerlijk spul om mee te werken!! POM of Delrin heb ik niet die ervaring mee..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door twentetwente »

Hoi bedankt voor je reactie. Maar als je met een bolkopje freest van bijv. 1mm dan kun je er toch ook niet dieper in dan 1 mm? want de schacht kun je niet mee frezen. En als je dan bijvoorbeeld een diepte hebt van 5 mm gaat hij dan gewoon 5 keer over dezelfde lijn maar dan elke keer een mm dieper? En kun dat in photovcarve instellen dat hij steeds een stap dieper gaat?

En als je een plaat onder je frees legt hoe stel je dan in waar hij moet beginnen? want als ik een gcode file van photovcarve laad in mach 3 dan vliegt hij alle kanten op en begint hij bijv. ergens in de midden ofzo te frezen.
Of gebruik je een ander programma als mach3?

bij voorbaat dank, ik ben nu al een heel stuk wijzer.

mvg twente
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van een ballnose- freesje... Het is in feite gewoon een normale Endmill maar dan is de kop niet vlak maar in een radius geslepen.. Het is niet zo'n bolletje als je wel eens bij een dremeltje ziet ofzo..
Afbeelding
Die steek je dus gewoon 5mm diep (in Corian)
Als ik een plaat op de bank leg is, bij mij, de linker onderhoek x=0,y=0 en de bovenkant van het materiaal z=0
Ik heb inderdaad geen Mach 3 maar een CNC-controller die zijn info via een RS232 krijgt.

PhotoVCarve begint bij mij altijd in de tegenovergestelde hoek en werkt zo naar 0,0 toe.. En keurig op maat.. Soms maak ik een contour met een ander programma en als ik dan die contour frees is dat perfect op maat..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door twentetwente »

aha nu is het me duidelijk. Zet je de z-as handmatig op de bovenkant van het corian?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Als je met een jogpanel met een handwiel, de frees tegen het materiaal aanzetten "met de hand" noemt, dan wel..
Met het handwiel kan ik, naar keuze, de stappenmotor, van de laatst bewogen as, per klikje een fullstep of een 1/16 microstep laten maken in de richting die ik het wieltje draai.. Dat komt overeen met stappen van 1/40 mm of 1/640 mm. Met 16 klikjes per omwenteling kun je de zaak dus makkelijk en snel goed uitlijnen.
153

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door twentetwente »

ow oke, doe je dat zo. Maar als ik een foto opsla als gcode en hem laad in mach3 dan begint hij boven het materiaal te frezen, hij freest als het ware in de lucht, terwijl ik dikte en alles goed heb ingesteld volgens mij.
Ik sla hem op als gcode mm (.tap). Jij dan.

bedankt maar weer alvast
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: foto graveren (lithophane)

Bericht door audiomanics »

Bij mij heet dat .nc maar is ook gewoon G-Code(metric)..
Ik ken Mach3 niet maar het lijkt er op dat je daarin gedefinieerd hebt dat je bed z=0 is en niet de bovenzijde van het materiaal..
Vergelijk de eerste regels eens met een andere file die je al wel gefreesd hebt... misschien zie je de fout daar al wel en kun je de zaak aanpassen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie