Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door diode »

Ik weet dat deze vraag al vaak is gesteld maar ik denk dat mijn case net even anders is als de andere topics die ik hier over vind.

Ik zoek een efficiënte manier om van diverse dxf bestanden naar een freesbestand te gaan. En dan bij voorkeur op ene dusdanige manier dat de diverse dxf bestanden genest worden in een plaat. Het gaat dus min of meer om het maken van "snijtekeningen" maar in mijn geval dan wel voor een freesbank. Het is echter allemaal 2.5D werk, uitsnijden van contouren.
Bij de professionele machines (Homag bijvoorbeeld) zie je dat men kan aangeven welke (en hoeveel) onderdelen er gefreesd moeten worden. De software bepaald dan hoeveel platen er nodig zijn. En indien gewenst vult de software de restanten op met vooraf ingegeven onderdelen.

Voorheen deed ik dit door in Alibre producten te tekenen. Vervolgens exporteer ik al deze producten naar dxf. De dxf bestanden laad ik in het CAM programma. Vervolgens maak ik de toolpaden. Dit is in mijn ogen een redelijk omslachtige manier.

Ik overweeg om Alibre te upgraden en om eventueel een geïntegreerd CAM pakket te nemen. Nadeel is dat dit CAM pakket volgens mij geen nest functie heeft. Voordeel is dat dit CAM pakket direct Alibre files inleest.

Is er iemand die ervaring heeft met dit soort werk en die misschien software pakketten weet die gebruikt kunnen worden voor bovenstaande wensen? In de hout en kunststof verwerkende industrie wordt deze werkwijze wel toegepast.

Ter info, ik zit niet per definitie vast aan Alibre, mocht er een beter/makkelijker alternatief zijn dan is dit te overwegen.

EDIT: ter aanvulling, bij voorkeur gebruik ik geen cloud based software. Bij voorkeur koop ik een licentie en daarmee is het klaar.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door zeeschuim »

Vcarvepro is zeer compleet en gebruiksvriendelijk
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door javanree »

CAMBAM geen optie? Teken je plaat, importeer DXF en copieer dat contour gewoon X maal, vervolgens genereer je je paden.

CAMBAM is gratis te proberen, na eental maal valt het terug in een gelimiteerde mode totdat je een echte licentie koopt. Dus je kunt alles uitgebreid testen. De leercurve is heel gering en juist voor dit soort simpel werk is het volgens mij een ideaal pakket. Op dit forum zijn er ook een hoop mensen met voldoende ervaring om je op weg te helpen bij vragen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door diode »

Bedankt voor de suggesties.

Volgens mij kan CAMBAM zelf niet nesten als ik de informatie mag geloven. In dat geval is dit voor mij geen optie omdat ik soms meer dan 50 verschillende onderdelen uit één plaat wil frezen.

Vcarvepro heb ik vluchtig bekeken en kan inderdaad nesten en een hoop meer. Maar op deze manier zal ik nog steeds eerst de dxfjes moeten aanmaken en dan inladen in Vcarve.
Het mooiste zou zijn als ik een tekenpakket zou hebben waarin ik mijn producten teken en dat ik deze vervolgens direct in een cam pakket laad. Of eventueel direct in het tekenpakket toolpaden kan aanmaken.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door Benny_DS »

Wat voor DXF bestanden zijn het dan?
Wat voor ontwerpen?
Als het enkel maar uitsnijden is wat je moet doen is het toch heel snel gedaan in vcarve hoor. DXF inladen, alles selecteren, contour en klaar.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door diode »

90% is inderdaad snijwerk. De overige 10% is graveren of pockets frezen. Neem als voorbeeld een product zoals een snijplank met handvat. Dat heeft wel enige gelijkenis met de dingen die ik frezen wil.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door andrefc101 »

diode schreef:Vcarvepro heb ik vluchtig bekeken en kan inderdaad nesten en een hoop meer. Maar op deze manier zal ik nog steeds eerst de dxfjes moeten aanmaken en dan inladen in Vcarve.
Die snap ik niet helemaal, je kunt toch gewoon in Vcarve tekenen?
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door Benny_DS »

andrefc101 schreef:
diode schreef:Vcarvepro heb ik vluchtig bekeken en kan inderdaad nesten en een hoop meer. Maar op deze manier zal ik nog steeds eerst de dxfjes moeten aanmaken en dan inladen in Vcarve.
Die snap ik niet helemaal, je kunt toch gewoon in Vcarve tekenen?
Je kan ook met een bovenfrees frezen, maar het zal nooit zo snel en mooi zijn als met een cnn dat ervoor gemaakt is.
Je kan tekenen in Vcarve, maar ivm autocad of inventor of SW schiet het sterk te kort. Zeker als je honderden dingen wil maken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door andrefc101 »

Benny_DS schreef:Je kan ook met een bovenfrees frezen, maar het zal nooit zo snel en mooi zijn als met een cnn dat ervoor gemaakt is.
Je kan tekenen in Vcarve, maar ivm autocad of inventor of SW schiet het sterk te kort. Zeker als je honderden dingen wil maken.
Goed verhaal, maar kan je dit ook onderbouwen, ts wil een aantal onderdelen nesten in een plaat, waar schiet VCarve dan te kort hier, buiten dat je er ook gelijk gcode kan maken. TS wil de zaken versnellen, niet vermoeilijken! Ik wel best wel weten waarom die dure paketten in 2.5D werk dan zoveel beter zijn.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door Benny_DS »

andrefc101 schreef:
Benny_DS schreef:Je kan ook met een bovenfrees frezen, maar het zal nooit zo snel en mooi zijn als met een cnn dat ervoor gemaakt is.
Je kan tekenen in Vcarve, maar ivm autocad of inventor of SW schiet het sterk te kort. Zeker als je honderden dingen wil maken.
Goed verhaal, maar kan je dit ook onderbouwen, ts wil een aantal onderdelen nesten in een plaat, waar schiet VCarve dan te kort hier, buiten dat je er ook gelijk gcode kan maken. TS wil de zaken versnellen, niet vermoeilijken! Ik wel best wel weten waarom die dure paketten in 2.5D werk dan zoveel beter zijn.
Ik heb het niet over nesten. Hij tekent ook zelf zijn ontwerpen staat er in de openingspost. Vcarve is geen 2D ontwerppakket om snel en efficient mee te werken. Zie mijn vergelijking uit vorige post.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door andrefc101 »

Benny_DS schreef:
andrefc101 schreef:Ik heb het niet over nesten. Hij tekent ook zelf zijn ontwerpen staat er in de openingspost. Vcarve is geen 2D ontwerppakket om snel en efficient mee te werken.
TS heeft het over uitsluitend 2.5D werk, I rest my case...
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door diode »

Heren, geen ruzie maken.

Ik wil mijn ontwerpen sowieso in een 3D pakket hebben staan (foto rendering, kijken of alles past, etc.) Vandaar dat ik dan met dxfjes aan de gang blijf. Als ik dan in Vcarve teken dan zal ik de dxfjes in Alibre oid moeten importeren.

Ik heb inmiddels de prijs binnen om mijn Alibre te upgraden, dat viel mij nog aardig tegen. Solidworks even bekeken maar dat is ook aardig prijzig en niet echt duidelijk welke functies er in welk pakket zitten.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Welk CAM pakket (en eventuele andere software)

Bericht door John Sellis »

Leeuwinga schreef:http://www.mynesting.com
is elke keer betalen. gebruik http://www.nestfab.com/

1 malig aanschaf is mogelijk!

voor de rest zou ik aspire gebruiken. werkt makkelijk en snel! eventueel templates aan te maken.
Plaats reactie