Slicen van een STL

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Slicen van een STL

Bericht door fredmens »

Goede avond. Allereerst iedereen een geweldig 2018 gewenst, met veel plezier en succesvolle projectjes.

Ik zoek een programma (gratis of erg goedkoop) waarmee ik een STL kan opdelen in meerdere STL files. Een bestand waarbij het te frezen object dus bv 10 cm hoog is (Z-waarde) wil ik in bv 5 delen van 22 mm laten opdelen (vanwege materiaaldikte MDF om het in delen te frezen).

Ik had ooit Cut3D, maar die doet t niet meer. Ik heb inmiddels een officiële Deskproto licentie, maar kan daar de mogelijkheid niet in vinden. Wie weet een goed te bedienen (cheep-ass) programma die dit voor me kan doen ?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Breaker »

Met Deskproto zal het niet lukken:
What DeskProto does NOT offer

In order to avoid misunderstandings it is also good to briefly state what DeskProto does NOT offer:
...
- With DeskProto you cannot create slices for a Stereolithography or other layer stacking RP machines.
...
Verder, één van deze?
https://all3dp.com/1/best-3d-slicer-sof ... d-printer/
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Benny_DS »

fredmens schreef:Goede avond. Allereerst iedereen een geweldig 2018 gewenst, met veel plezier en succesvolle projectjes.

Ik zoek een programma (gratis of erg goedkoop) waarmee ik een STL kan opdelen in meerdere STL files. Een bestand waarbij het te frezen object dus bv 10 cm hoog is (Z-waarde) wil ik in bv 5 delen van 22 mm laten opdelen (vanwege materiaaldikte MDF om het in delen te frezen).

Ik had ooit Cut3D, maar die doet t niet meer. Ik heb inmiddels een officiële Deskproto licentie, maar kan daar de mogelijkheid niet in vinden. Wie weet een goed te bedienen (cheep-ass) programma die dit voor me kan doen ?
Fusion heeft een plugin genaamt slicer.
Doet perfect wat je wilt.

De voorloper is autodesk 123D make, een stand alone programma maar deze heb ik niet zelf getest.

http://autodesk-123d-make.en.lo4d.com/v ... ware-tests
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Benny_DS »

Alhoewel ik mee nu bedenk dat jij mss de perfecte vorm wil bewaren van het origineel? Dit gaat natuurlijk de randen van elk deel afvlakken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slicen van een STL

Bericht door serum »

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Slicen van een STL

Bericht door fredmens »

he bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb meshmixer gedownload en zie dat ik kennelijk een volwaardige versie heb, zonder te hoeven betalen. Het lijkt dat het hiermee kan,moet alleen nog uitvogelen hoe precies.

Zou dit niet lukken dan ga ik fusion met de plugin proberen. Ik ben helaas geen student meer, en zal of moeten betalen of moeten faken..... aan beide manieren een hekel, maar soms moet je je principes laten varen ;) ach ja, ik ben maar n hobbyist.

Thanx again en de allerbeste wenesen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slicen van een STL

Bericht door serum »

Fusion360 is volledig gratis voor hobbiesten. 100% legaal en volledige ondersteuning van de Autodesk als je eens vastzit. (of mbv de gebruikerservaring op dit forum) Ook erg fijn om de CAM van je 3d werk mee te doen! (en je kan er tevens STL's mee importeren, om nog maar iets interessants te noemen).
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Slicen van een STL

Bericht door fredmens »

serum schreef:Fusion360 is volledig gratis voor hobbiesten. 100% legaal en volledige ondersteuning van de Autodesk als je eens vastzit. (of mbv de gebruikerservaring op dit forum) Ook erg fijn om de CAM van je 3d werk mee te doen! (en je kan er tevens STL's mee importeren, om nog maar iets interessants te noemen).

Mooi had ik er niet van begrepen, ik dacht alleen studenten, bedankt voor je toevoeging
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Slicen van een STL

Bericht door fredmens »

serum schreef:Fusion360 is volledig gratis voor hobbiesten. 100% legaal en volledige ondersteuning van de Autodesk als je eens vastzit. (of mbv de gebruikerservaring op dit forum) Ook erg fijn om de CAM van je 3d werk mee te doen! (en je kan er tevens STL's mee importeren, om nog maar iets interessants te noemen).

Ik heb t nu op mn systeem staan, hij zegt nu 30 dagen testversie, en kan nergens zeggen dat ik een hobbyist ben. Als je me kan zeggen waar ik dat moet invullen zou dat erg fijnzijn, het lijkt me erg fijne software nadat ik de geweldige tutorials bekeken heb https://www.youtube.com/watch?v=zS8dYA_Iluc
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slicen van een STL

Bericht door serum »

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... n-360.html
The free Start-Up/ Enthusiast licenses allow you to access Fusion 360 Ultimate with a yearly subscription after the trial period has ended. You can use this license if you are a small business making less than $100,000 per year (or equivalent), or if you're a hobbyist using Fusion 360 for non-commercial purposes.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Benny_DS »

fredmens schreef:
serum schreef:Fusion360 is volledig gratis voor hobbiesten. 100% legaal en volledige ondersteuning van de Autodesk als je eens vastzit. (of mbv de gebruikerservaring op dit forum) Ook erg fijn om de CAM van je 3d werk mee te doen! (en je kan er tevens STL's mee importeren, om nog maar iets interessants te noemen).

Ik heb t nu op mn systeem staan, hij zegt nu 30 dagen testversie, en kan nergens zeggen dat ik een hobbyist ben. Als je me kan zeggen waar ik dat moet invullen zou dat erg fijnzijn, het lijkt me erg fijne software nadat ik de geweldige tutorials bekeken heb https://www.youtube.com/watch?v=zS8dYA_Iluc
Je kan kiezen voor een activatie, en dan kan je hobbyist selecteren. Ookal is je proefperiode nog niet afgelopen. Ik heb het gisteren ook gedaan.

Succes
Gebruikersavatar
Lennings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2010 16:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Lennings »

Voor de volledigheid:
opdelen van een model in plakken gaat prima in DeskProto !

De opmerking dat slicen niet kan betreft het slicen voor 3D printers, dwz laagjes van 0.1 mm die elk alleen een 2D vorm hebben.

De plakken die hier gefreesd moeten worden hebben elk een 3D vorm. DeskProto noemt elke plak een Onderdeel (Part). Je moet dus in DeskProto meerdere parts aanmaken, en voor elk part de correcte min en max Z-waarde opgeven. Na het frezen kunnen de plakken dan worden samengebouwd tot één model.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door DirkSchipper »

Lennings schreef:opdelen van een model in plakken gaat prima in DeskProto !
Ik ben erg benieuwd waar ik dit kan vinden c.q. hoe ik dat kan doen?

Edit:
Gevonden (denk ik). Je knut de STL laden, en vervolgens vertellen dat de bewerking alleen moet worden uitgevoerd op een laag van Z=a tot Z=b ('a' en 'b' invullen).
Gebruikersavatar
Lennings
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2010 16:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slicen van een STL

Bericht door Lennings »

Beste Dirk,

Aan de linkerkant van het DeskProto scherm zie je de Project Tree, met daarin standaard één Onderdeel, en daarin één Bewerking. Je kan in die boom extra Onderdelen toevoegen, bijvoorbeeld door op de regel Onderdeel rechts te klikken en dan in het "context menu" Kopiëren te kiezen.
Zo kan je een serie onderdelen aanmaken, bijvoorbeeld voor een model van 90 mm hoog, te maken uit plakken van 25 mm, 4 Onderdelen.

Voor elk onderdeel kan je dan in de Onderdeel parameters (dubbelklik op de betreffende regel Onderdeel in de boom), bij tab Segment, de dikte en positie van de plak instellen. Kies optie "Aangepast", en check dan eerst de optie "Toon verschoven coordinaten". Z-min zal dan (bij een model van 90 mm hoog) -90.0 zijn, en Z-max 0.0
Verhoog nu de Z-max zodanig dat de totale hoogte (in dit voorbeeld) 100 wordt, dus 4 plakken van 25 mm dik elk:
type voor Z Max 10.0 in. Na het indrukken van button Toepassen zal je zien dat de Z nu loopt van -100 naar 0.

Wijzig vervolgens:
- voor het eerste Onderdeel Z-min naar -25
- voor het tweede Onderdeel Z-max naar -25 en Z-min naar -50
- voor het derde Onderdeel Z-max naar -50 en Z-min naar -75
- voor het vierde Onderdeel Z-max naar -75 en Z-min naar -100.

Na Toepassen zal het Segment overigens voor elk van deze Onderdelen van 0 naar -25 lopen, want dat is hoe je ze gaat frezen. Na het frezen kunnen de plakken dan worden opgestapeld tot één model.

Dit werkt overigens alleen als het totale model lossend is: de hogere plaken mogen niet oeversteken over de lagere.

Succes!
Plaats reactie