Mach3 origin niet binnen machine limits

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Heijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:27

Mach3 origin niet binnen machine limits

Bericht door Heijk »

Beste collega's,
Ik ben nieuw binnen de cnc-wereld.
Ik heb mijn Optimum BF20 omgebouwd naar cnc en gebruik Mach3.
Wanneer ik een DXF file omzet naar een TAP file zijn de xy coördinaten niet altijd passend binnen mijn tafel.
kun je deze coördinaten verschuiven binnen Mach3?
En zo ja hoe?

Heijk
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mach3 origin niet binnen machine limits

Bericht door Bjornski1976 »

Je machine heeft een bereik van 0 tot .....mm (x,y,z). Wanneer je een *.tab file laad kan het zo zijn dat de frees eerst een heel eind moet bewegen naar x,y,z voordat de frees in het materiaal gaat. Dit eind zorgt ervoor dat je buiten het bereik van de machine komt. Wat je dus kan doen is je werkstuk nullen zodat deze binnen het bereik van je machine komt te liggen. Je beweegt je werkstuk naar het Werkstuk 0,0,0 (niet te verwarren met je machine 0,0,0). Vervolgens set je in het scherm van Mach3 de [X], [Y] en [Z] op nul. regenereer je tool path en kijk of alles klopt.

In het volgende filmpje op youtube wordt wellicht het e.e.a. duidelijk

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 origin niet binnen machine limits

Bericht door Swets »

maar hoe werk je nu dan?

hoe zorg je er nu voor dat je ontwerp ook op de goede plek in je materiaal komt?
en hoe stel je nu de z-as op de goede hoogte?

normaal laad je je g-code (.tap file)

dan stuur je dmv van de toetsen (mach 3 even op tab drukken) je machine naar de goede plek...
en laat je je frees op het "hout" zakken zodat hij hem net raakt.... en dan druk je alle assen op 0 ...

en dan run...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie