Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ja, zo is het begonnen:
Re: mach

Bericht door benkr » 16 okt 2017 19:14
Hey, ik wil je een aanbod doen waar ik heel waarschijnlijk spijt van ga krijgen, maar aan de andere kant kan ik het niet aanzien dat een hele boel goed spul zo ongebruikt de hoek in gaat.
Zorg dat de machine bij mij komt en ik ga hem opbouwen en werkend maken voor je.
Dat zal niet in een paar dagen of zelfs een paar weken klaar zijn, maar het wordt een werkende machine, zeker weten. (mits alle componenten die daar voor nodig zijn er ook zijn natuurlijk)
Ik heb wel plek om de machine neer te zetten, echter die ruimte is niet verwarmd, dat betekend dat wanneer het echt koud gaat worden alles stil ligt.
Je moet wel zelf zorgen dat de machine bij mij komt, daar kan ik niet veel in betekenen met mijn Pandaatje.

Ja, nu vraag je je natuurlijk af wat dat je gaat kosten, in principe helemaal niets, ik werk er aan als ik daar zin in heb, geen zin, dan duurt het wat langer. Het kan dus best wel voorjaar zijn voordat de machine af is, maar ik wil het niet als een spoedeisende verplichting voelen, vandaar.
Het is voor mij niet de eerste keer dat ik aan een dergelijke klus begin, zie dit topic:

viewtopic.php?f= ... lit=roland
Omhoog
Inmiddels ben ik toch wel een tijdje bezig met deze machine en langzaam begint het ergens op te lijken, ik heb gekozen voor een aanpak die het basisontwerp heeft gelaten wat het was, maar toch heb ik geprobeerd om de zwakke punten in ieder geval dusdanig te verbeteren dat Tony zijn gebruiksdoel er goed mee te realiseren is, nl. het frezen van eenvoudige groeven en uitsparingen in een soort plaatmateriaal wat aan beide kanten een glad wit oppervlak heeft en inwendig een zachte kunststof is, ik weet ook niet wat het precies is en hoe het heet.
Ik weet wel heel zeker dat het voor een frees geen grote belasting is om hier wat vormen in te frezen, dus ook aan de machine hoef ik geen al te hoge eisen te vragen.

In het oorspronkelijke topic, dit dus: viewtopic.php?f=2&t=14903&start=28 heb ik wat foto's geplaatst van hoe het was toen ik er aan begon, ik wil hier verder gaan met wat ik er van aan het maken ben.

Inmiddels heb ik de meest essentiële dingen gewijzigd / verbeterd en ben ik de machine langzaam aan weer aan het opbouwen.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- De ondersteunde ronde lineaire geleidingen heb ik anders geplaatst zodat ze (later) goed afgeschermd van stof en spanen hun functie kunnen vervullen, ze zaten zo gemonteerd dat ze echt al het geproduceerde stof en zo binnen kregen wat de werking geen goed deed.
= Ik heb het ontwerp zodanig aangepast dat werkstukken nu van voor naar achteren kunnen worden doorgeschoven, dat betekent dat met wat truukjes er eigenlijk onbeperkte lengtes kunnen worden bewerkt.
Alle bevestigingen van de tandriemen heb / ga ik maken op een degelijke manier zodat de riemen goed gespannen kunnen worden en dat het geheel er stabiel van wordt en blijft.
- De elektronica wordt ondergebracht in een aparte behuizing, en niet zoals het was een los zwervend printje wat eigenlijk overal verkeerd ligt.
- Vooral de Z-as, maar ook de Y-as heb ik constructief flink verbeterd binnen de mogelijkheden van de bestaande constructie, die is zeker niet ideaal maar wel ruimschoots voldoende voor het beoogde gebruiksdoel.

Ja, door hier mijn vorderingen met jullie te delen zal ik best wel flink wat commentaar over me heen krijgen, maar daar zit ik niet zo mee, mijn doel is er voor te zorgen dat Tony kan gaan frezen en dat gaat gebeuren, zeker weten.
Bijkomend resultaat is dat ik mijn BF25 eindelijk echt gebruik, daar had ik geen enkele reden voor tot ik met dit project begon, toen moest er gefreesd worden en wel met de BF25 want die was er klaar voor, alleen ikzelf eigenlijk nog niet maar dat komt nu dus vanzelf verandering in.

Als eerste wil ik met jullie delen hoe ik de behuizing voor de elektronica heb gemaakt, er zit nu nog niets in, maar de buitenkant heb ik vandaag afgemaakt.

16306

16307

In de behuizing komt de VFD, de Leafboy 77 kaart en de voeding.
De stappenmotoren hebben ingebouwde drivers dus die hoeven niet te worden ingebouwd.

Verder hier nog een plaatje van de opnieuw opgebouwde Z-as die bijna klaar is, alleen de meenemer voor de tandriem moet er nog op komen.

16308

En natuurlijk moet de riem die de hele Z-as beweegt, de Y-as er ook nog op, maar dat komt nog.

Voor de Z-as moeten er nog een paar tandwieltjes binnenkomen en dan kan ook die afgemaakt worden, al met al begint er nu echt schot in te komen.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Tonybryden »

Ziet er netjes uit benkr, tony zal er heel blij mee zijn.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

super super er is heel veel aan veranderd ik heb al eerdere foto's gezien maar het blijft steeds veranderen en het wordt beter en beter.
als in de toekomst alles klaar is kan ik rustig testen de drukte is in maart voorbij maar ik zal niet veel moeten testen ik zeker dat alles 110% goed staat en er geen problemen meer zullen optreden de juiste man op de juiste plaats heeft grote voordelen.
persoonlijk ben ik een leek op dit vlak en nu heb ik mijn les geleerd en zal ik steeds vragen stellen hoe en wat.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Tussen alle nare dingen door ben ik toch weer flnk bezig met Tony zijn machine.Vtijwel alle mechanica is gemaakt en getest, in principe moet ik nu alles nog een keer demonteren en op de juiste manier weer in elkaar zetten, lineaire lagers smeren, veerringen en sluitringen plaatsen, evt. boutjes met LocTite vastzetten enz. enz.
Ook moet ik de complete bedrading nog maken.
Als eerste wil ik nu de machine aan het bewegen hebben zodat ik kan zien of alles naar behoren loopt.
Maar het einde komt in zicht.
Ik zal binnenkort weer wat foto's plaatsen.

Nog een vraag: wat voor vet kan ik het beste in de lineaire lagers en karretjes doen?
Dik vet wordt afgeraden, maar wat dan wel?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door audiomanics »

benkr schreef: 28 mei 2018 19:28Dik vet wordt afgeraden, maar wat dan wel?
Dik vet, zoals dat kogellagervet? waarom zou dat afgeraden worden? zo snel bewegen die karretjes niet bij een portaalfrees.. 100m/min haal je niet, en vanaf ongeveer die snelheid zou ik aan ander vet gaan denken..
In feite is zo'n karretje niet anders dan een kogellager, toch? Mijn HiWin karretjes doen het er al bijna 15 jaar mee...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Dit heb ik er van gevonden:
Lubrications

Not all Linear Bearings need lubrication Some bearings need lubrication to run smoothly. Use white lithium grease, tri-flow or 3-in-1 oil.

Don't use dry lubricants, PTFE-based greases or thick, high temperature greases like wheel bearing grease, because they may stop the bearing balls from circulating. Also don't use spray lubricants, as it contains an agent that helps it spray evenly but does no good to precision ball bearings.

Apply the lubricant inside the bearings. If you try and put it on the rod, the bearings just wipe it off.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de 2 mm (geschatte diameter) kogeltjes niet zo heel fijntjes meer rollen in dik vet.
Vandaar hier de vraag, ik denk zelf aan siliconenvet of zoiets.
Ik heb nog een bus staan die ik vroeger standaard gebruikte om de mechanische delen van videorecorders te smeren, "Kent White Grease" dat was werkelijk perfect spul, ik denk er dat in te spuiten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Dat zijn Hiwin wagens toch?
Die adviseren hun eigen G05 bij normale toepassingen:
https://www.sorotec.de/shop/Schmier---P ... iermittel/
Ik heb zo'n tube gekocht zie weinig verschil met de kroon vet die ik eerder had voor mijn oude machine maar ik ken de exacte samenstelling natuurlijk niet.
Het vet is lichtbruin middeldik iets dikker als zuurvrije vaseline.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Breaker »

Ik heb Griffon kogellagervet gebruikt om de KO-moeren te smeren, daar zitten kogels van 1,59mm in, wat soepel loopt. Voeg soms een likje toe. Het is 'zuurvrij smeervet op basis van lithium'.

12169
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Of het HiWin wagentjes zijn weet ik niet, het staat er niet op dus ik denk dat het een kloon is.
Van een van de wagentjes, die van de Z-as ontbraken er zeker 15 a 20 kogeltjes maar speling was nog steeds niet te voelen, de kogelbanen die het dichtst aan de open zijde van het wagentje zitten waren grotendeels leeg maar dat kun je heel slecht zien, ook in de beide onderste kogelbanen ontbraken een paar kogeltjes.
Ik had nog een rond lineair lager liggen waar zo ongeveer dezelfde diameter kogeltjes in zaten, ik denk 0,01 mm kleiner, die heb ik er toch maar ingeduwd, baat het niet, het schaadt zeker niet.
En ik ga ze smeren met mijn Kent White Grease vet net als de LMU12 lagerblokjes.

Ik vind het verbazend hoe stabiel het geheel is geworden en dan staat het nu nog maar heel provisorisch in elkaar, ik ben er toch wel van overtuigd dat het straks best een stabiel machientje is geworden.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag begonnen met de motoren aan te sluiten, meteen een probleem. De motoren hebben van die hele kleine aansluitklemmetjes op hun ingebouwde driver zitten, bij de eerste motor zijn zeker 3 van de 6 schroefjes dol gedraaid, die aansluitklemmen er af en andere aansluitklemmen er op, kost weer een hele boel tijd. Gelukkig heb ik wel hele mooie aansluit connectoren liggen, met push bevestiging voor de aansluitdraden van Phoenix Contact.
Foto volgt.

Ik moet nog op zoek naar soepele kabel, 2 dikke draden voor de voeding en minimaal 3 dunne voor de stuursignalen (+5V en Step en Dir). Ik denk er over om soepele UTP patch kabel van Lapp te gaan gebruiken, dan kan ik voor de voeding 2 draadjes parallel gebruiken. Het moet wel zoiets worden, dikker past niet in die kleine connectortjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

De machine heeft inmiddels met alle assen via Mach3 bewogen, loopt als een trein(tje).
Ik heb vanmiddag alle home sensoren er op gemaakt, nu voor de X-as de ondersteuning voor de kabelketting nog maken en de afscherming van de geleiders van de X-as nog en dan nog wat meten en stellen en dan is het gebeurd, eindelijk.
Ik zal binnenkort wat foto's maken om jullie deelgenoot te maken van mijn verzinsel, ik ben er zelf best wel tevreden mee, ondanks alle beperkingen van de 12mm ondersteunde geleidingen is het geheel best wel stabiel en zeer zeker ruimschoots geschikt voor het doel waar de machine voor gekocht is.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Inmiddels is de machine mechanisch bijna af en ben ik een voor een alle restproblemen aan het aanpakken, tijd voor wat foto's dus.

17149
De hele machine

17150
X-Y-Z as in meer detail

17154
Z-as compleet

17155
Z=as in meer detail

17157
Y-as detail

17156
Y-as detail 2

17152
Y-as borstelstrip die leter weer verwijderd is omdat dat te veel wrijving gaf

17153
Y-as detail zonder borstelstrip

17151
Fijninstelling voor het haaks stellen van de X-as t.o.v. de Y-as

17147
Mini klem voor het fixeren werkstukken

17148
Voorbeeld opstelling miniklemmen
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Tonybryden »

Je heb er geen half werk van gemaakt benkr.
Ziet er weer bruikbaar uit, Tony zal er blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Puik werk geleverd Ben !!! TOP.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie