Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

bedankt ben dat je al zover bent maar het is onherkenbaar met deze ombouw ik heb mijn lesje geleerd nu weet ik waar een machine te laten bouwen neemt wel tijd in beslag maar je weet wel wat je krijgt voor jou geld een top machine dat kon ik vroeger niet zeggen nooit mee gewerkt en ik heb op het punt gestaan om alles eraf te halen en dan was enkel de spindel nog te verkopen maar gelukkig via deze site was er een redder in nood die er iets zeer goed van gemaakt heeft
super ben nu moet ik nog goed gaan studeren en dan zal het wel lukken.
bedankt al vast
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag geprobeerd de machine ook elektrisch af te werken.
Het homen werkt nu goed, de machine beweegt op een behoorlijke snelheid en freesd zo ongeveer op maat, ook draait de spindelmotor nu, alleen nog even de verkeerde kant op, maar dat is zo veranderd.
Wat nu echter heel goed opvalt is het feit dat de Z-as ontzettend zwaar is (5kg) en dat die zodra de spanning er af gaat met een rotklap naar beneden lazert, dat kan niet de bedoeling zijn.
Na opgemeten te hebben wat de Z-as weegt, 5kg dus, eerst eens bekeken hoe groot een (loden) tegengewicht van 5kg zou zijn, dat is zo ongeveer 8 x 8 x 8 cm, dat is zo'n enorme puist op die Z-as dat ik toch besloten heb dat de huidige tandriem aandrijving er af gaat en daar voor in de plaats een trapezium spindeltje komt, die is zelfremmend en zal dus, ook met de spanning er af, ook op zijn plaats blijven staan.
Laat ik nou toevallig zo'n spindeltje hebben liggen, dus al vast maar begonnen om dat op maat te draaien en er aan beide kanten een vlak stukje aan te draaien voor de lagertjes. Ook de moer een flink stuk afgedraaid zodat ook die wat handelbaarder is geworden.

17155
De oude situatie, de nieuwe situatie volgt als die klaar is.
Laatst gewijzigd door benkr op 07 jul 2018 22:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Ben, kun je er niet een gasveer bijzetten om het gewicht wat op te vangen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Daar heb ik wel aan gedacht, maar die haalt ook meteen heel veel snelheid uit de machine, bovendien vraag ik me af of het afdoende zou zijn.
Naar beneden heb ik nu heel ruim voldoende kracht, maar naar boven gaat nu al redelijk moeilijk (ik kan de Z-as redelijk makkelijk tegenhouden), als daar nog wat extra kracht bijkomt van de gasveer heb ik dus kracht te kort, daarom is die keuze bij mij afgevallen.
En de trapeziumdraad spindel is eigenlijk ook zo gemaakt, een paar uurtjes werk en het werkt weer.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Robbie »

Hallo Ben,

Op mijn Emco FB Z-as zat standaard een trapezium spilletje met een spoed van 1,5 mm, dat is zoals je schrijft zelfremmend en de Z-as zal dus niet uit zich zelf zakken.
Met een stappenmotor er op kwam die as aan een max snelheid van 600mm/ min, dat schiet niet op (n motor max ~ 400 rpm), daarna stappenverlies.
Dat zinde me niet en vervolgens een KO 16*5 mm gemonteerd, dat gaat als een speer met max 10 m/min ( n motor max 2000 rpm) en de z as zakt niet.
Omdat de ronde kolom wat speling had, heb ik hem heel strak afgesteld waardoor die nooit zal zakken, hij haalt daarna de 10 m/min nog steeds.
Mijn conclusie, vergeet een trapezium spil en neem meteen een KO.
Ondertussen had ik ook gespeeld met een gasveer, de slag was te kort, dus heb ik de bruikbare slag verdubbeld dmv een stalen kabel over een rol (daarmee is de kracht van die veer ook gehalveerd).
Die gasveer zit er nog steeds op en hindert de stappenmotor en ko niet, volgens mij kan die gasveer wel weer weg.
Aangezien de Z-as nog steeds strak staat, zal die niet uit zichzelf zakken. Wanneer de machine uit staat, kan ik de X en Y as (ook met KO 16*5) "gewoon" verplaatsen.
Bij de Z-as lukt me dat niet, omdat die heel strak staat. De gasveer speelt op die Z-as uiteraard nog steeds mee, maar de effecten lijken me minimaal.

Succes,
Rob.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

ik volg alles goed op zo leer ik ook weer bij en ik vertrouw ben voor 100% dat alles goed zal komen en ik weet ook voor 100% dat deze bij hem niet mag vertrekken voor de cnc 100% in orde is dat vertrouwen heb ik in ben .
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door DirkSchipper »

Om te beginnen zou je die fles koelvloeistof eraf kunnen halen en ergens anders plaatsen, hang hem desnoods aan het plafond. Met een paar langere slangen moet dat nauwelijks een probleem zijn. Dat scheelt meteen een kilotje ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De resolutie met die tandriem constructie lijkt me nogal grof, als het werkt geeft het wel een heel grote snelheid. (ik gok dat het bereik ongeveer 2 omwentelingen van de stappenmotor is)
De simpelste oplossing hier is misschien naar een stappenmotor kijken met planeetvertraging. Dan hoef je het minste aan de constructie te doen.
Maar een schroefspilletje is ook heel logische oplossing natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Sven »

Maar 5 kilo? ; )

23 kilo, ter info:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t= ... er#p152064
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

@ dirkschipper --》die fles koelvloeistof staat boven de Z-as, maar doet niet mee in het gewicht, de fles staat eigenlijk op de Y-as.

Het spindeltje zit er al half op, het grootste probleem is een constructie te maken die nauwelijks ingrijpt op de al bestaande delen. Ik denk dat het wel goed komt en dat het morgenavond een heel eind af is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door FSSF »

Sven schreef: 09 jul 2018 08:45 Maar 5 kilo? ; )

23 kilo, ter info:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t= ... er#p152064
Maar 23 kilo?

Paar honderd kilo, ter info

Afbeelding

En nu?

Ontopic, je maakt er toch weer aardig werk van Ben, mag Tony blij mee zijn 8)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Sven »

Voor geval dat Ben er wat aan heeft, bij mijn draadje staat nog wat info ter info over gasveerkeuze, die mis ik bij jouw paar honderd kilo ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

De nieuwe spindel voor de Z-as is nagenoeg af, heeft al weer bewogen maar moest weer uit elkaar omdat de flex koppeling waardeloos was, gaat er nu eentje in met zo'n kruisje in het midden.
Ook is er nog een probleempje met het plaatsen van de frees-spindelmotor, die heeft nog een klein beetje ruzie met de montageplaat waar de stappenmotor op gemonteerd zit, ik kom net een klein beetje ruimte te kort om de motor er af te kunnen halen en weer terug te kunnen plaatsen, kost wat tijd maar ook dat komt goed, niet dat het een absolute must is, maar makkelijk is het zeker als de motor er eenvoudig af kan.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag de zaak weer opgebouwd, kon nog niet proefdraaien omdat de Loctite waarmee ik de koppeling tussen de trapezium spindel en de motor heb verlijmd nog niet was uitgehard.
Maar dit is het geworden:

17194
Plaats reactie