Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag de machine weer uitgelijnd en een gatenpatroon laten frezen, bleek er nog steeds een behoorlijke afwijking en stappenverlies op te treden in eigenlijk alle assen.
Omdat de snelheden onwaarschijnlijk hoog stonden deze maar eens flink naar beneden gezet, voor de X en de Z-as was het probleem helemaal weg, voor de Y-as bleken er nog 2 keer fouten te zijn opgetreden in 140 gaten frezen in een 5 cm raster. (in de oude en toch al verklootte plaat die als spoilboard dienst gaat doen.
Daarom de Y-as nog maar een stuk langzamer gezet, staat nu op 5m / min max. dat is nog steeds niet traag voor deze machine.
Morgen nog een keertje 140 gaten frezen en afwachten of het dan klopt.
Ik heb trouwens vandaag ruim 200 gaten gefreesd zonder koeling, de motor werd niet meer dan handwarm. Voor mij betekent dit dat wanneer de koeling wel is aangesloten die altijd ruim voldoende zal koelen.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

ben
de cnc speelt wel echt wel met jou voetjes en geeft niet toe dat alles goed moet gaan een keikop zoals zijn toekomstig baasje geeft ook nooit af.
maar ik weet zeker dat alles goed komt neem even de tijd en alles komt in orde vanaf september oktober dan begint het weer een rustige zomer om van te genieten en zeker met deze temperaturen .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag toch weer een paar uurtjes in de schuur doorgebracht.
De machine freest nu een betrouwbaar en reproduceerbaar gatenpatroon, precies zoals ik bedoeld had.
Morgen of zo nog een keer het spoilboard vervangen en een nieuw gatenpatroon frezen, inserts er in en klaar is Ben.

17257

Het was wel heftig in de schuur, 2 machines volop aan het frezen, het kon niet op vandaag.

17258
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

goede morgen allemaal
wat lees ik nu ben alles loopt op zijn laatste pootjes mooi boor patroon de laatste hand komt dichter en dichterbij merk ik dan is het weer tijd om iets anders te gaan doen voor jou wand stil zitten dat is ook niet aan jou besteed warm of koud maakt niet zoveel uit voor jou.
maar zo zie je maar de juiste man op de juiste plaats en dan komt alles goed en natuurlijk de nodige tijd er voor geven brussel en parijs is ook niet op 1 dag gemaakt .
maar ik zie het steeds en steeds beter worden en de laaste 100m voor de witte streep nog een jump en er over .
ik ben echt blij dat er van iets dat totaal foute boel was nog iets zeer goed kunt maken met de nodige tijd natuurlijk maar ik ga wel eens iets prive bespreken met ben als de tijd er voor is natuurlijk daar mag hij ook de nodige tijd voor nemen.
alvast bedankt ben en het cnc team hier
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

brussel en parijs is ook niet op 1 dag gemaakt .
Dacht altijd dat het Keulen en Aaken waren?? :lol:

Maar goed, ik denk dat Ben ondertussen wel blij zal zijn als de machine de deur uit kan! Veel energie heeft het volgens mij gekost maar het resultaat mag er dan ook zijn! Proficiat Ben!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Tonybryden »

Ach Brussel en Parijs is ook goed toch😁.
Keulen en Aken ligt er naast😂.
Goed werk ben, heb je netjes voor elkaar gekregen.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

een gezegde van de Belgen Brussel en Parijs en als ik op mijn donder van mij papa kreeg dan mocht ik zeker dan je het tot in Keulen kon horen daarom wordt ook gezegd ik hoor het tot in Keulen donderen in België .

maar daar gaat het niet om het gaat om het super werk dat ben gedaan heeft van rommel naar top gemaakt en dat vind ik top top anders lag het nog steeds in het hoekje van de garage en zo stap voor stap naar de poort en daarna naar de oud ijzer handelaar voor een prikje .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de grondplaat )spoilboard) vervangen en daarin de frees zelf 140 gaten laten maken, ging probleemloos.
Daarna ook nog 140 inserts in die gaten geplaatst, dat was helemaal geen leuk klusje, de eerste paar wel, dan is het allemaal nog nieuw en proberen, maar ik was toch heel blij toe die laatste er in ging.

17278

17279

Nu nog een paar dingetjes controleren en afwerken, dan kan Tony aan het werk.
O.a. moet ik die verbrande draad nog herstellen, werkt verder wel helemaal.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

zeer mooi nieuws ontvangen via mail wat kan ik nog meer zeggen als dank u BEN en de mensen van dit forum dat van iets wat niet 100% was nog iets zeer mooi gemaakt hebben is dank u dank u . nu begint de opdracht aan mij om alles te leren maar dat zal wel los lopen na veel oefenen en ik weet als er een probleem is dat ik op dit forum en BEN kan rekenen als er zich een probleem voor doet. het zijn mijn eerste stapje in de cnc wereld en persoonlijk ben ik heel zenuwachtig maar dat zal wel los lopen oefening baart kunst zeggen ze altijd .
DANK U AAN BEN EN DE MENSEN VAN HET FORUM
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Veel succes Tony en veel plezier met je "nieuwe" machine!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Ziet er goed uit, klasse job Ben. Waar haal je die mooie inserts vandaan?

Tony veel plezier en ja het kost wat tijd met oefenen en spelen. Stapje voor stapje soms weer een stapje terug. Begin eerst maar met wat droog te oefenen zonder frees in de spindel zo zijn we allemaal begonnen ooit.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ik heb het laatst nog geprobeerd met een viltstift in de spindel, kwam er toen achter dat ook een viltstift geen 10.000 rpm wil draaien. alle inkt zit nu in mijn freescabine tegen werkelijk alles aan gespetterd. En die punt kwam er echt nog met een rotklap uitgevlogen, gelukkig had ik het deurtje een beetje dicht.

Maar de hint om niet te beginnen met je duurste frees is zeker een goede hint, in het begin breek je ze toch allemaal, duur of goedkoop maakt niet uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

:lol: meer het idee gewoon spindel er uit of hoog genoeg dat hij nergens tegenaan kan komen en eens kijken of je 2D bewegingen die je bedacht had ook kloppen.
@Ben: bij een tekenwinkel eens een recht koolstof staafje kopen, die zijn er ook met een houten omhulling, daar schijnen kunstenaars mee te schetsen die kunnen wel tegen de centrifugale krachten ;-) :lol:
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

daar heb ik een voordeel mee ik laat mijn frezen meebrengen van mijn vouw haar land daar betaal ik maar 4€ voor een frees van 3 en 4 mm deze gebruik ik altijd volgende week vertrekt zij dan zij er een 10 meebrengen dan hoop ik al iets gefreest te hebben . ik zal nog wel een goede les krijgen voor ik het huisje verlaat bij Ben en een paar draaien rond mjin oren dat het er zeker goed inzit LOL. enkel mijn probleem is dat ik per min meer en meer zenuwen heb en eens als ik er voorsta dat ik mij meerdere malen moet omdraaien en koffie moet gaan drinken om de stress doen afnemen maar dat zel ik zelf moeten overwinnen.

maar nog maals Bedankt Ben en het forum
Plaats reactie