*&%## windows update

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

*&%## windows update

Bericht door Sven »

Eerder vandaag moest windows weer eens een update doen, daar kwam het achter toen ik voor het eerst sinds maanden weer eens aan de cad moest.

Uren later werd het tijd voor het befaamde opnieuw opstarten.

Wilnie.

Een paar acties later is mijn linuxpartitie onbenaderbaar en wordt als ¨leeg¨ weergegeven als ik linux bootrepair heb opgestart van dvd.

Dat klote windows laat zich toch elke keer weer als onbetrouwbaar kennen.
Je kan gewoon helemaal niets doen zonder iets anders in gevaar te brengen.

Is er dan geen andere optie dan al de taken die je op windows moet doen onder te brengen op een pc die je in een uithoek van je huis neerzet zonder internetverbinding en al je werk weer via usb heen en weer slepen?

En deel van dit werk komt misschien door mijn onbekendheid met de windows-linux combinatie maar gvd wat ben ik pissig!

Samen op een laptop lijkt in ieder geval geen fijne combi.
Maar een werkbaar alternatief is er ook niet.
Twee laptops heen en weer slepen is ook niet alles.

Edit: Testdisk geeft aan dat de partitie niet hersteld kan worden.
Ik neem aan dat boot-repair die partitie niet om zeep heeft geholpen?
Laatst gewijzigd door Sven op 18 mar 2018 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: *&%## windows update

Bericht door andrefc101 »

Zal wel een nadeel zijn van voor een dubbeltje op de eerste rang.....
neem een pc voor Linux, en een (oud) ding voor Windows en weg zijn je problemen.
Ik ben ook geen groot fan van Windows, maar mijn "zakelijke" pc, waar de boekhouding op draait onder W10, update vanzelf en ik heb er eigelijk nooit geen problemen mee.
Ik draai o.a. Fusion 360 onder OSX, ook nooit geen problems.
Just my 2 cents in deze...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: *&%## windows update

Bericht door mjeuring »

andrefc101 schreef: 18 mar 2018 13:50 ik heb er eigelijk nooit geen problemen mee.
"Nooit geen", dus precies wat Sven zegt :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: *&%## windows update

Bericht door Sven »

Dubbeltje op de eerste rang? Hoezo?

Ik had win op de werklaptop er bij gezet omdat het me na onderzoek de beste optie leek.

Ik hoefde maar 2 pakketten op win te gebruiken en nu nog maar 1, en dat is cad (alibre).
Alibre kan tegenwoordig maar op 1 pc dus meenemen is prettig.
Een tweede laptop meezeulen is niet fijn maar wordt met dit gezeik misschien wel de beste optie.
Maar zin heb ik er niet in....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: *&%## windows update

Bericht door javanree »

Maak een virtual machine, met Virtualbox. Kun je Alibre overal draaien, zonder een dualboot...
Zo draai ik een oude AutoCAD versie en wat andere Windows-only CAD/CAM dingen in een VM, die ik overal kan draaien.

Ik zou voor VirtualBox kiezen omdat het gratis is en prima op zowel Linux als Windows werkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: *&%## windows update

Bericht door DaBit »

Nou, Windows doet helemaal niks met partities met een onbekend filesysteem erop tenzij je er expliciet om vraagt en 83x op 'ja, dat weet ik zeker' geklikt hebt. Ik heb het ook nog niet meegemaakt sinds zowel Linux als Windows geleverd werden op een kilo floppies, en ik ben zo'n beetje al die tijd al dual-booter (VM's gebruik ik ook, maar soms kom je daar niet mee weg)
Hooguit dat Windows de Linux bootloader vernaggelt, maar die is vanuit de Linux liveDVD te herstellen als het moet (die bootrepair, of vanuit de command prompt met grub-install /dev/linuxpartitie). Ergens vermoed ik dan ook eerder een user-error tijdens die 'een paar acties later' dan een Windows-error.

Post eens die bootinfo summary die BootRepair voor je aan kan maken? En als je opstart, kom je dan wel zo ver dat Linux iets van 'cannot mount root filesystem, press ctrl-D to drop to root shell' of iets van die strekking roept?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: *&%## windows update

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 18 mar 2018 15:29Nou, Windows doet helemaal niks met partities met een onbekend filesysteem erop tenzij je er expliciet om vraagt en 83x op 'ja, dat weet ik zeker' geklikt hebt.
Tot en met Windows 7 was dat zo, maar Windows 10 'drive initialization' heeft ook bij mij al eens tot een corrupte Linux disk geleid.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: *&%## windows update

Bericht door benkr »

Ik heb zelf ook geen enkel probleem met W10, maar ik heb vorige week nog een PC (Core I5 van een jaar of 5 a 6 oud) onder handen gehad die na de laatste W10 update niet meer wilde draaien, steeds na 1 tot 10 minuten een vastloper.
Een andere collega die Laptops aan de lopende band repareert vertelde dat dit geen uitzondering is, maar met regelmaat voorkomt, W7 er op en het hele probleem is en blijft weg.
Dus ja, W10 heeft soms wel rare streken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: *&%## windows update

Bericht door DaBit »

Hmm, ik herken het niet ondanks dat ik aardig wat computers weet te staan waar Ubuntu en Windows 10 vrolijk naast elkaar draaien. Magoed, als je ooit een paar rode appels gezien hebt wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat alle appels rood zijn...

Maar wat raakt er dan corrupt? En 'drive initialisation' klinkt overigens niet als iets wat met een update gebeurt.

Ik heb op m'n laptopje wel een ander raar geintje sinds Windows 10: als ik de computer aanzet en ik kies direct Linux dan kan-ie z'n rootfs niet vinden. Dan moet ik eerst een keer Windows opstarten, reboot, en dan pas start Linux. Zal wel ergens wat met die UEFI-ellende te maken hebben, maar het heeft me nog niet hard genoeg gestoord om er een oplossing voor te vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: *&%## windows update

Bericht door Kjelt »

Ik gebruik daar altijd een tweede ssd voor, kan dan tijdens het opstarten kiezen van welk medium ik wil booten. Zou er zelfs een e-sata ext hdd of usb3.0 ext ssd voor kunnen kiezen.
Partities geven altijd ge*eik, daar ben ik jaren geleden mee gestopt toen ik win7 hdd naar ssd wilde overzetten.
Met W10 nog 0 problemen (afkloppen), heb pc en 2 laptops draaien.
Het is het meest betrouwbare os tot nu toe, wat wel vervelend is zijn de vele langdurige updates maar dat is uiteindelijk voor je eigen veiligheid en betrouwbaarheid gedaan.

Wel wil je je realiseren dat er tienduizenden verschillende mogelijke hardware configuraties mogelijk zijn en dat niet alles 100% kan werken. Vooral met oudere niet gangbare hardware kunnen issues ontstaan. Op een gegeven moment wil je echt weer eens nieuwe hardware kopen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: *&%## windows update

Bericht door Sven »

Gelukkig, ik geloof dat ik niet gek ben. Nouja, niet over dit onderwerp.

Voorzover ik me kan herinneren heb ik alleen maar iets gedaan met de melding dat grub niet wist wat het moest doen.
Toen ik deed wat ik volgens info op internet vond (boot-repair) was direct daarna mijn linux niet meer benaderbaar of beschikbaar.

In mijn toch wat beperkte lochica vond bootrepair geen linuxinstalatie en heeft het geen grub gefixt.

Nou, hoe dan ook, ik ben linux weer gaan installeren en heb nu weer een dualboot.

De volgende keer probeer ik windoos ffing update helemaal klem te zetten. Ik dacht dat ik dat al had gedaan maar toch.
Bleh.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie