tekeningen files omzetten naar machinetaal,

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

ad laanen

tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door ad laanen »

Hallo,
Zit zoals denk ik iedereen met het probleem van files omzetten naar machinetaal.
M'n tekening gemaakt in inventor kan ik in vele vormen saven maar niet in het formaat van wat de frees kan begrijpen....
Ik zoek dus een programma waarin ik bijvoorbeeld een DWF kan omzetten naar G code.

Heeft iemand een suggestie,
PS van leeuwinga CNC kreeg ik een hele goeie tip,
ACE convertor,(van DXF naar G-Code)
Ik hoor het graag..
Groet,
Ad Laanen
chof
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2007 21:40
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door chof »

Met inventor kun je de tekeningen in DXF bestand opslaan.
En met DXF kunnen verschillende programma's wel G codes maken.

Ik teken eerst met inventor, maak er een werktekening van
maar zonder de maten er bij te zetten
Dan sla ik het op als DXF
En roep het DXF bestand op in Lazycam van Mach 3
Of eventuele andere programma's die met DXF werken

Groetjes,

Christiaan
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door audiomanics »

Met ArtCam importeer ik DXF of enig ander vectorbestand.
Daarin maak ik de toolpaths met de geselecteerde frees en hoef dan gaan rekening te houden met freesdiameters of vormen, die staan in ArtCam. Vervolgens la ik de toolpaths op in 3D-Gcode via een postprocessor, aangepast voor mijn machine.. of voor andere machines als ik daar de postprocessor voor geschreven heb (zoals de High-Z )

Deze workflow scheelt veel werk en fouten zijn bijna uitgesloten.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ad laanen

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door ad laanen »

Hallo,
Ik kan in inventor wel in DWG opslaan,,,,
Maar weet niet hoe in DXF,,
chof
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2007 21:40
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door chof »

Je moet de werktekening ( zonder de maten )
"opslaan als" dan kun je kiezen hoe je het wilt opslaan.
De alle eerste keer vraagt inventor een paar dingen.
Dan klik ik steeds op volgende.

Later slaat inventor het direct op als DXF
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je van een tekening naar G-code wilt, dan is DXF wel het beste formaat.

zelf gebruik ik sinds een week CamBam, met dit programma kun je verschillende bewerkingen loslaten op verschillende delen van je tekening..

Elk Cad programma kan DXF's uitgeven, ik heb zelf Alibre Design en CadStd, ook die kunnen DXF uitgeven.

Ace Converter?.. kweenie.. ik heb er zelf nog nooit een goed G-code programma uit gekregen..

voor CNC werk heb je OF heel veel ervaring in programeren nodig, of goede software..
ad laanen

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door ad laanen »

Hallo,
Ik krijg het niet voor mekaar om een tekening als DXF te saven,
morgen krijg ik het boek binnen van inventor 11, van bol.com
wellicht dat ik daar verder mee kan komen,of weten jullie iets,,,
groet,
AD Laanen
chof
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2007 21:40
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door chof »

Tot en met inventor 10 werk het .
klik op "save copy as "
Dan kun je kiezen bij "opslaan als"
DWG staat boven DXF .
Als je daar op klikt moet het werken
Tenminste bij Inventor 10
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door Leeuwinga »

Er bestaan een grote verscheidenheid van software om DXF om te zetten naar G kode files, wellicht dat we eens een inventarisatie hiervan kunnen maken, ben wel eens benieuwd wie waarmee werkt. De volgende pakketten heb ik ter beschikking.
Lazycam, Cambam, Steetcam, Bobcam, Artcam, Deskcnc, Mastercam en Turbocadcam ( de laatste is mijn favoriet, je kunt hierin tekenen en aansluitend voor zowel frees als draaiwerkzaamheden G kode,s generen, daarbij kun je zelf machine afhanelijke kodes defineren. Ook zit er een uitgebreide gereedschaps menu bij welke je zelf ook kunt editten). Vlgs mij is dit het laagst geprijsde cad-cam pakket welke wordt uitgebracht door Imsi soft.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

chof schreef:Tot en met inventor 10 werk het .
klik op "save copy as "
Dan kun je kiezen bij "opslaan als"
DWG staat boven DXF .
Als je daar op klikt moet het werken
Tenminste bij Inventor 10
Net even gekeken, bij Inventor 11 werkt het nog net zo.. Autodesk is wat dat betreft een heel conservatief bedrijf, je kunt in autocad (of Mechanical desktop ) je werkruimte in 5 seconden omtoveren naar de werkomgeving van Autocad 8 ( ooit eens lang geleden ( 18 jaar geleden ) les in gehad op school )

die inventarisatie van software lijkt me ook wel een goed idee, ik heb zelf thuis CadStd om te tekenen, en CamBam om er G-codes van te maken..

CadStd kost 29 euro, CamBam is ( nog ) Gratis...
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door ludo »

heb verschillende cadcam programma's maar tot op heden kan ik er nog maar weinig mee aanvangen,het werken met deze programma's is niet zo eenvoudig .Er zijn zoveel mogelijkheden dat je er bijna dagelijks mee moet bezig zijn want na enkele weken ben ik alles al terug vergeten.(zal den ouwe dag zijn) . De meeste werkjes die ik heb gedaan zijn vrij conventioneel,hiervoor heb ik een eigen visual basic program gemaakt.Zal het ooit wel eens op cnc zone zetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ludo,

Heb je CamBam ook bij die verzameling CadCam pakketten zitten?

Ik heb 't vorige week gedownload, en ik ben er mee aan de slag gegaan, je kunt er contouren mee selecteren, en daar een bewerking op loslaten, op de site staan ook een aantal Tutorials om je op weg te helpen..

zelf heb ik jarenlang met een Heidenhain besturing gewerkt, met deze besturing is het kinderlijk eenvoudig om zelfs de meest gecompliceerde contouren te programeren, zolang je maar die maten hebt om alles eenduidig vast te leggen..

Nu zit ik met mijn eigenbouw machine vast aan G-codes.. dus geen dialoog meer, maar met CamBam is het voor mij weer een koud kunstje om gekke dingen te maken..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door ludo »

ja cambam heb ik ook.Ik ben er eigenlijk nog te weing mee bezig geweest om een oordeel te vormen.Als ik het goed begrijp moet je met een ander program eerst een dxf file maken en in cambam laden?.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekeningen files omzetten naar machinetaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

kan, maar moet niet.. CamBam heeft een "rudimentaire Cad-functie" ingebouwd zitten..

DXF staat voor Drawing eXchange Format, 't is een formaat uitgegeven door Autodesk, de makers van AutoCad.. DXF is een formaat dat door ELK Cad pakket gegenereerd kan worden, en ELK Cam pakket kan het importeren.

als je een tekenpakket hebt, dan kun je dus de dingen die je wilt maken, tekenen, en vervolgens opslaan als DXF, in je Cam software open je dit DXF bestand, en maakt aan het programma duidelijk wat je er mee wilt doen, vervolgens maakt het Cam programma er dan een NC-File van, een programma met G-Codes ( ISO-Code ), dit is voor de CNC machine begrijpelijke taal, en daar kan ie jouw onderdeel mee gaan maken..

't lijkt een heel proces, maar in 't bedrijfs leven gaat het er ongeveer zo aan toe.. op een tekenkamer bedenkt een constructeur, of engineer hoe de onderdelen eruit moeten zien, op de werkvoorbereiding kan men dan de DXF's door de "Cam-trekken" en die programma's uploaden naar de machines, 't knaapje in de werkplaats vervolgens, die mietert de juiste tools en instellingen in de machine, en Los geht's..

als je er behoefte aan hebt, wil ik wel een Tutorial in elkaar draaien om je op gang te helpen.. op 't CamBam Forum is ook iemand die met de handen in het haar zit omtrent het genereren van G-Codes..
Plaats reactie