Werking snelwisselhouder

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door javanree »

De aangeboden houder van je eBay link ziet er in elk geval identiek uit, maar of ze identiek zijn is natuurlijk onmogelijk te beoordelen vanaf de foto. Maar ik denk dat ik de gok wel zou wagen ;)

Meer houders is natuurlijk makkelijker omdat je minder hoeft te wisselen. Aan de andere kant , ik merk dat ik 80% van mijn werk doe met slechts 2-3 beitels. Meer schuitjes kan altijd nog... bovendien als je goede beitels koopt met hardmetaal plaatjes ligt bij allemaal centerhoogte gelijk. Dus die kan je dan wisselen in een blok zonder opnieuw afstellen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door assink »

Ik zou ff iets langer sparen voor een multifix. Tot die tijd kun je je de shims onder je beitels plakken met secondelijm.
Met wat warmte heb je deze er zo weer af. Zo kun je "snel" wisselen tussen je beitels.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door Laro »

Ik heb afgelopen week de set via ebay besteld. Alles is gisteren binnengekomen.
Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, ziet het er op het eerste gezicht goed uit.
Waar ik me wel enigszins over verbaasde is dat het systeem zo klein lijkt ten opzichte van de oude revolver en de slede. Op de website wordt dit formaat (Aa) geadviseerd voor beitelsledes van 80mm, en dat is die van mij.

De beitel komt nét voorbij de slede, maar het houd niet over.
De prop op de slede heeft een buitendiameter van 26mm. De diameter van het multifix blokje is 31mm. Ik zou het multifixblok ongeveer 20mm moeten uitdraaien naar die diameter, maar dat lijkt me best veel.
Ik heb geen freesbank, en ook geen vierklauw, maar ik zou de prop ook weg kunnen slijpen, of bijvoorbeeld halveren.

Op de website van de originele multifix wordt het uitdraaien ook beschreven, maar daar is de vereiste diameter een stuk kleiner. http://www.multifix.eu/de/zubehoer_span ... alterkopf/

De spullen komen van ebay, maar het betreft deze winkel:
http://www.paulimot.de/rund-ums-drehen/ ... groesse-aa

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het pas maken, en of jullie denken dat ik niet toch beter een stap groter moet kopen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Werking snelwisselhouder

Bericht door spinningwheels »

AA lijkt mij wat klein, krijg je de beitels wel op centerhoogte?
Max 12 mm beiteltjes, een A heeft 16 mm .
Zal op de site wel te vinden zijn wat de hoogte is
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie