Nauwkeurig klein gat draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2226
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Ballegooijen » 16 mei 2018 19:24

Hier nog een artikel over het slijpen en wetten van beitels.
Weliswaar beitels die voor houtbewerking gebruikt worden maar het principe is hetzelfde.

http://www.cursusmeubelmaken.nl/tips-en ... an-beitels
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc » 16 mei 2018 23:49

DirkSchipper schreef:
16 mei 2018 14:54
hugo stoutjesdijk schreef:
16 mei 2018 13:42
Nu zal er wel allerlei aanvullende kennis losbarsten, geeft niets daar steken we weer wat van op. :mrgreen:
Dat zou ik ook helemaal niet erg vinden, alhoewel je een goede start hebt gemaakt! :P
Ja Dirk, we hebben je topic over kleine gaten draaien flink een andere kant opgestuurd 8)

Voor mij erg nuttige informatie allemaal. Ik ga eens op zoek naar een betere wetsteen, heb nu zo'n ding van de bouwmarkt en daar word je inderdaad niet vrolijk van...
Ook een shearbit lijkt me interessant om eens te proberen al is dat alleen bruikbaar voor buitendraaien lijkt mij.

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 17 mei 2018 00:33

Kars-cnc schreef:
16 mei 2018 23:49
Ook een shearbit lijkt me interessant om eens te proberen al is dat alleen bruikbaar voor buitendraaien lijkt mij.
Ook bij het binnendraaien kun je de techniek van een hele kleine vrijloophoek gebruiken. Werkt daar net zo goed!

DirkSchipper
Berichten: 546
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 17 mei 2018 07:57

Kars-cnc schreef:
16 mei 2018 23:49
Ja Dirk, we hebben je topic over kleine gaten draaien flink een andere kant opgestuurd 8)
En dat vind ik helemaal iet erg! :P
Ik zuig al die info wel op, en vroeger of later doe ik er wat mee.

Als je je realiseert dat ik ooit als EEG-laborant in een ziekenhuis ben begonnen, via 's avonds HEAO naar de ICT ben overgestapt, en nu een CNC frees en een draaibank heb staan. En die laatste twee voor 95% gebaseerd op info uit dit forum ... Je zult mij niet horen over 'nutteloos zo'n forum'. ;-)

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8915
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 17 mei 2018 13:13


Gallerij Link

Hierbij dan even een fotootje van mijn Micro-binnendraaibeitels, de houders zijn gemaakt van ø12 H7 1.2510 (zilverstaal).
De Beiteltjes (inzetjes) zijn geslepen van ø4mm VHM rondstaf, soms een oud bot freesje, of een stukje Rondstaf gewoon kant en klaar ingekocht.

Slijpen doe ik op een goedkoop draaibankje, met een diamantschijf erop, hoeken en schuine kanten kan ik met de Conus slede zo instellen.

Zeker met die kleine beiteltjes is het op centerhoogte zetten heel belangrijk.. te hoog of te laag, en de beitel krijgt gigantisch op zijn flikker.. precies goed, en hij snijdt netjes vlak.
De Linkse beitel is speciaal geslepen voor het vlakdraaien van kamers, door de grote hoek kan ik de beitel aan de omtrek invoeren, en dan naar het midden draaien.
Dit is voor achterdeksels van horloges.

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 17 mei 2018 14:50

Hier mijn 4 mm HSS 60° binnendraai draadsnij beitel.
De houder is gemaakt uit 20 x 15 staal
De beitel uit 4mm HSS, einde roodgloeiend verhit, gebogen, roodgloeiend verhit, afgekoeld in water
Geslepen op de dremel, vrijloophoek zijkanten 16 ° m.b.v. mallen gemaakt uit eikenhout en MDF (Eikenhout werkt beter).
Kan vanaf zo'n 7 mm gebruikt worden voor gaten tot 20 mm diep.
Gebruikt voor aluminium, messing en automatenstaal en trespa.
Door de punt te buigen, hoeft er niet zoveel geslepen te worden


Gallerij Link

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8915
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 17 mei 2018 17:45

als je toch je beitels van HSS maakt.. Zilverstaal is in wezen ongehard HSS, dus je bestelt gewoon een stukje, Draait de vorm er deels in, beetje frezen, beetje slijpen.. dan harden en naslijpen.. easy as 355/113 :lol:

VHM rondstaf is goed te slijpen met die HBM Diamant schijven.. duur zijn die dingen ook niet..

er staat nog ergens een verslag van een gereedschapslijpmachine hier op het forum, en anders is dat een leuk ontwerpklusje.

ik heb een Creusen slijpmachine waar ik een aantal slijphulpen aan wil gaan fabriceren.. met geslepen rondstaf en bronzen bussen kom je al een heel eind.. draadspindeltje voor de verstelling.. Noniusringetje erop met maatvoering en je bent't heertje.. :)

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 17 mei 2018 19:37

Ik gebruik zilverstaal voor het maken van tandwiel cutters en timing belt pulley cutters (L,Xl). Op de draaibank draai ik daar het profiel in (CNC programma). Daarna gloeien en afkoelen in olie en het is hard genoeg. HSS is volgens mij harder dan zilverstaal. HSS gebruik ik voor tools die slechts uit rechte vlakken bestaan en dat kan ik dan "eenvoudig" slijpen.
Op de draaibank slijp ik ook m.b.v. CNC en een pencil grinder (Flexibele tool van de dremel maar kan ook met een € 10,-- tooltje van de action):
- HSS freezen aan de onderkant, kan ook gewoon zonder CNC
- Boren en centerboren van 0.6 to 13 mm met dezelfde instellingen
- Verzink boren
- Zaagfreesjes
Dat doe ik maar af en toe omdat daarna de draaibank uit elkaar moet om de slijpresten te verwijderen.
Dat gaat bijzonder goed en is een stuk goedkoper dan nieuw kopen.
Op zich is het eenvoudig, het is toch maar of langvoeden of langsvoeden en ondertussen roteren. Ik denk dat ook de frezen aan de zijkant (spiraals gewijs) geslepen zouden kunnen worden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Geweldig off topic. Waar ging het ook al weer over!

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 19 mei 2018 09:53

Arie Kabaalstra schreef:
17 mei 2018 17:45
als je toch je beitels van HSS maakt.. Zilverstaal is in wezen ongehard HSS, dus je bestelt gewoon een stukje, Draait de vorm er deels in, beetje frezen, beetje slijpen.. dan harden en naslijpen.. easy as 355/113 :lol:
VHM rondstaf is goed te slijpen met die HBM Diamant schijven.. duur zijn die dingen ook niet..
@Arie,
Je hebt gelijk, ik heb net nog even opgezocht, Zilverstaal is gehard net zo hard als HSS. Toch is de stand tijd van mijn zelf gehard zilverstaal minder als van HSS.

Ik gloei totdat het staal oranje kleurig is, dat is met mijn brandertje binnen 5 minuten gebeurd en vervolgens gaat het direct al roerend in de olie (motor olie 20W40). Ik doe niet na laten (zijn maar kleine 25 mm inzet stukjes) en gebruik geen groene zeep om verlies van koolstof aan de oppervlakte van het staal tegen te gaan.
Hoe doe jij het?
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 19 mei 2018 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

DirkSchipper
Berichten: 546
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DirkSchipper » 19 mei 2018 17:22

Grappig, ik kan zelf wat aanvullen in deze discussie. :P :mrgreen:

Zilverstaal is allereerst een naam voor staal met een vrij hoog koolstof-gehalte en daardoor goed hardbaar, maar het is eigenlijk ook altijd rond-staf met een hoge maatnauwkeurigheid.

Het harden van zilverstaal gebeurt niet al te heet (donker kersen rood), en relatief rustig koelen in olie. Niet in water!!! Dan wordt de huid glashard en springen er schilvers van pakweg 0,05 mm dik vanaf. Weg maatvoering, en te bros om te gebruiken. Maar in olie gekoeld wordt het rete sterk/hard.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8915
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 19 mei 2018 22:53

Toch is de stand tijd van mijn zelf gehard zilverstaal minder als van HSS.
Ja.. 1.2510 of 1.2842, "zilverstaal" is een Koudwerk staal.. geschikt voor stansmessen, trekdoorns, uitstoters, ponsnippels, schaarmessen, tappen, ruimers en draadsnijplaten.
Ik heb 1.2510 zeer veel toegepast voor het maken van Ponsnippels, trekbussen en dergelijke, omdat het vlamgehard kan worden, als een stempel in de productie schade opliep aan nippels of snijbussen, dan werd er een tijdelijke bus gedraaid van 1.2510, die werd gehard, ontlaten, nagedraaid, en gemonteerd om de order af te maken.. normaliter werden dit soort delen van 1.2379 gemaakt.. een beduidend sterker en slijtvaster koudwerkstaal, maar met een hogere hardingstemperatuur, en bovendien moest dat getrapt gehard worden om 58HrC te halen, een 1.2510 onderdeel?.. Kersenrood stoken.. in de Olie dompelen., even blank schuren, en strogeel stoken.. klaarrrr.. dat betekende dat je doorgaans binnen 2 uur een nieuw onderdeel in het stempel kon zetten, zodat de order afgemaakt kon worden. dan hadden we in de Gereedschapmakerij alle tijd om een 1.2379 bus of nippel te maken, en te harden. dat harden.. dat duurde bij elkaar toch al snel een dag.. en in die tijd stond het stempel gewoon met zijn tijdelijke 1.2510 onderdeel onderdelen uit te stampen.. na de order. 1.2510 onderdeel eruit.. 1.2379 onderdeel erin. (de 1.2510 onderdelen werden wel op voorraad gehouden, zodat er bij schade meteen gewisseld kon worden, en dan ben je nog sneller weer op gang..

als je echt HSS wilt hebben. dan moet je 1.3343 bestellen.. dat is een staal dat een temperatuur tot 550°C kan hebben.. nadeel van HSS is alleen.. je kunt het eigenlijk niet meer vlamharden..

Als je een brandertje hebt, dan kun je ook gewoon een VHM plaatje insolderen.. da's eigenlijk wel makkelijker.
Op zich heb ik met zelfgemaakte gereedschapjes uit 1.2510 wel aardige resultaten behaald, maar dat was alleen met verspanen van Aluminium en messing..

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 20 mei 2018 09:24

@Arie, @Dirk
Ik gebruik zilverstaal alleen voor tools die je moet/kunt draaien(tandwiel cutters, radius cutters etc) , voor vlakke tools slijp ik HSS. VHM zou wel een optie zijn, maar dat kan ik niet draaien of frezen. Een diamant slijper heb ik ook (nog) niet. Bovendien ben ik "als de dood" dat in dat VHM iets van kobalt in zit. Om die reden slijp ik ook geen HSS-E

Ik heb gelezen dat je zilverstaal ook een tijdje op temperatuur moet houden alvorens af te koelen. Voor 8 mm zou dat 5 minuten zijn, voor 20 mm 10. Dat ga ik eens proberen.

Ik was in de veronderstelling dat afkoelen in olie sneller ging dan in water i.v.m. de stoomvorming van water. Blijkbaar koelt water toch sneller af.

Om het zilverstaal harder te krijgen ga ik het volgende proberen:
- minder heet stoken (kersen rood i.p.v. oranje)
- 5 minuten op die temperatuur houden
- afkoelen in dunne olie / afkoelen in water
Als dit de stand tijd niet verbeterd, heb ik weer een middag om en moet ik het resultaat accepteren, ook niet verkeerd.

Bedankt voor alle informatie en adviezen,

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8915
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra » 20 mei 2018 13:01

Vanwaar de "angst" voor Kobalt?.. en niet voor Mangaan, Chroom, Molybdeen, Vanadium of Wolfram?..

je hoeft niet bang te zijn dat er "iets" van Kobalt in VHM zit.. Kobalt is het bindmiddel in VHM..

Nikkel zit niet in de meest voorkomende gereedschapstalen, maar de bovengenoemde elementen?.. zo'n beetje allemaal zonder uitzondering..
Ik heb gelezen dat je zilverstaal ook een tijdje op temperatuur moet houden alvorens af te koelen
http://www.premium-staal.nl/images/file ... 1.2842.pdf
Hier staat alles wat je wilde weten, maar niet durfde te vragen, .. voor vlamharden van zilverstaal komt het niet zo kritisch..

Afschrikken in Water maakt het staal veel brosser.. en dat wil je eigenlijk niet.. zoals eerder beschreven, heb ik heel wat stempeldelen van 1.2510 gemaakt. en die werden altijd in Olie afgeschrikt.... en.. ontlaten die hap.. anders heb je er nog niets aan.. en 58 HrC is goed te behalen.. en da's hard..

hfjbuis
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis » 20 mei 2018 14:10

Arie Kabaalstra schreef:
20 mei 2018 13:01
Vanwaar de "angst" voor Kobalt?.. en niet voor Mangaan, Chroom, Molybdeen, Vanadium of Wolfram?..
Ik heb in mijn vroegere werkomgeving al eens (niet zelf) te maken gehad met een kobalt vergiftiging. Dat wil ik absoluut voorkomen.
Uiteraard is de rest van het spul ook niet gezond, maar....
Arie Kabaalstra schreef:
20 mei 2018 13:01
Afschrikken in Water maakt het staal veel brosser.. en dat wil je eigenlijk niet
Tot nu toe heb ik nog geen problemen met de brosheid gehad, al zou je die wel verwachten omdat ik niet doe ontlaten. Dan is het goed mogelijk, dat ik het staal nu niet hard genoeg krijg en daar zie ik een kans op verbetering. Als een andere methode van harden een hardere tool op levert, weet ik dat het beter kan en aan welke schroeven ik kan draaien om het te verbeteren.

Plaats reactie