Nauwkeurig klein gat draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 20 mei 2018 13:01 Vanwaar de "angst" voor Kobalt?..
Kobalt is gemeen spul. Dat stapelt zich langzaam op in het lijf over jaren tijd en leid tot kortademisheid, bulten, jeuk, etcetera. Vooral ingeademd kobaltstof is gemeen.

Wat mij betreft is die angst of tenminste een goede dosis voorzichtigheid dus best terecht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 20 mei 2018 09:24 Om het zilverstaal harder te krijgen ga ik het volgende proberen:
- minder heet stoken (kersen rood i.p.v. oranje)
Ik heb niet zoveel ervaring met harden, maar wel een boel youtube filmpjes hierover bekeken (de plannen waren grootser dan in de praktijk haalbaar bleek :P ). Daarin zag ik dat de juiste temperatuur bereikt is als het staal z'n magnetisme verliest. Dat heb ik gebruikt en werkte erg goed.

Een magneetje voorop een staafje RVS van zo'n 15 a 20 cm is daarvoor heel geschikt. Wel een gewone goedkope magneet gebruiken (bouwmarkt, speelgoed, etc). Neodymium verliest z'n magnetisme al vanaf 80 graden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een magneetje voorop een staafje RVS van zo'n 15 a 20 cm is daarvoor heel geschikt
da's een tamelijk zinloze exercitie om 2 redenen.. 1: RVS is niet magnetisch, 2: RVS kun je niet harden

Nou zijn er wel uitzonderingen op deze regel, 1: Martensitisch RVS is wel magnetisch, maar niet heel sterk, en 2 je kunt RVS wel Kolsteriseren, daar wordt het ook hard van, maar.. 't is een proces waarbij een stof die het RVS hardbaar maakt in het materiaal gediffundeerd wordt, vergelijken met het "opkolen" van staal om het oppervlakte te harden..

't verliezen van met magnetisme treed op bij 723°C, bij gewoon koolstof staal, dan veranderd het kristalrooster naar een Austeniet Structuur, maar.. die temperatuur is te laag om er zeker van te zijn dat alles geausteniseerd is, je moet echt wel een graadje of 100 daarboven zitten.

Zilverstaal is met 850° wel een "Makkelijk staaltje".. kersenrood is goed genoeg.. even op die temperatuur houden, en afschrikken..

echter.. als je HSS, of 1.2379 gaat harden, dan gaat de hardingstemperatuur naar de 1030-1100°C, en dan moet het ook tamelijk lang op die temperatuur blijven om alles om te zetten naar Austeniet.

In de praktijk kwam het erop neer, dat als ik dergelijke onderdelen (voornamelijk 1.2379) ging harden, dat het aan het eind van de middag in de oven geladen werd, de Timer werd ingesteld, en gedurende een paar uur werd de temperatuur van de oven opgevoerd naar 800-850°C, daarna "opdraaien" naar 1030°C, en dan gedurende een bepaalde tijd op die temperatuur houden om helemaal "Door te warmen".. die tijd was afhankelijk van de dikte van het onderdeel..

Dan Afschrikken in een zoutbad op 230 °C, aan de lucht af laten koelen tot 80°C, en dan in het zoutbad op 180°C gedurende een aantal uren om te ontlaten..
Dat hele proces nam ongeveer een hele dag in beslag.. na de eerste keer ontlaten namelijk moest het werk weer afkoelen tot 80°, en dan bleef het meestal een nachtje in het zoutbad, dus de volgende morgen haalde je dan de ontlaten werkstukken pas uit het zoutbad..

om te voorkomen dat het materiaal Koolstof zou kwijtraken aan het oppervlak , en zou oxideren werd het ingepakt in staalfolie Hardingszakken, die worden het eerst heet, en "verbranden zo de aanwezige zuurstof in de zak.. zodat het werkstuk niet oxideert..

Wat je met Harden van Staal bereikt is dat je Carbiden gaat vormen.. een gehard koolstofstaal heeft na het harden een Cementiet structuur (Fe3C, bij Chroomhoudende staalsoorten ga je chroomcarbiden vormen.

"een stukkie zilverstaal" is nog "effe snel" te harden.. alles hoogwaardiger dan dat.. en er komt nogal wat bij kijken..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 21 mei 2018 19:44
Een magneetje voorop een staafje RVS van zo'n 15 a 20 cm is daarvoor heel geschikt
da's een tamelijk zinloze exercitie om 2 redenen.. 1: RVS is niet magnetisch, 2: RVS kun je niet harden
Ik bedoelde dat als je een tooltje maakt van een staafje RVS (of ander metaal) met voorop het magneetje, je de handen niet brandt bij het testen ;-)
Dat je RVS niet kunt harden wist ik al...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc »

Kars-cnc schreef: 15 mei 2018 22:44
Hoe doen jullie dat; 0.01mm of minder ergens vanaf draaien? Ik heb altijd het probleem dat als ergens nog maar 1 a 2 honderdste vanaf moet, de beitel niet meer stabiel snijdt. Soms snijdt het een stukje maar deels wrijft het alleen maar langs het oppervlak.
Kars-cnc schreef: 16 mei 2018 23:49
Voor mij erg nuttige informatie allemaal. Ik ga eens op zoek naar een betere wetsteen, heb nu zo'n ding van de bouwmarkt en daar word je inderdaad niet vrolijk van...
Ook een shearbit lijkt me interessant om eens te proberen al is dat alleen bruikbaar voor buitendraaien lijkt mij.
Het is gelukt!!! Door een HSS bitje goed te slijpen en te wetten met een goed steentje kan ik nu met een afname onder de 0.01mm een (heel) mooi resultaat bereiken.

17118

Op de foto een stukje RVS 316 waarbij de laatste pass met een afname van ca. 0.005mm gedaan is. Het resultaat is vrijwel hoogglans. Ter vergelijking; de voorkant is af gedraaid met een CCMT0602 plaatje. Dit vond ik altijd al een prima finish...
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door motormuis »

daar parsten we los
ik gebruik als wetsteen een diamant blok uit gekocht op een beurs die zet ik in een houder gemaakt van kunststof (is mijn vak, de kunststof)
en ga dan met de beitel erlangs klaar

als je een natuursteen gebruik kan je met een druppel azijn erop een betere afname bereiken de azijn lost als het ware de kleine korreltjes beter uit de steen waardoor je steeds scherpe korrels heb

ook gebruik ik een polijstschijf lappenschijf met zwarte paste (voor het voor polijsten) je kan ermee ook hm heel scherp mee krijgen
maar zeker hss

beitelplatjes koop ik bij de chinezen (banggood .com) zijn goedkoop en houden met kunststof lang genoeg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door hfjbuis »

Ik heb inmiddels wat ervaring met beitelplaatjes

Ik heb CCMT060204 van eBay gekocht (merkloos) en die hebben geen langere standtijd dan mijn HSS beitels. Ik kan er wel 0.05 mm dikker mee afdraaien.
Ergens op een forum heb ik gelezen van iemand die ook staal en rvs draait met CCGT060204 . Dat zijn beitelplaatjes voor aluminium die aan de bovenkant gepolijst zijn. Ik heb die ook geprobeerd op Cr32M04 staal. Ik moet zeggen, een goed resultaat en de standtijd is veel beter dan de merkloze plaatjes of mijn eigen HSS beitels, ben nog steeds bezig met het eerste plaatje.
Omdat het resultaat zo goed was, heb ik ook een"merk" setje CCMT060204 besteld. Ook die zijn veel beter dan de merkloze ook en zijn maar een beetje duurder.

Ik heb gekeken hoe dun ik aluminium kan draaien voordat snijden veranderd in glijden
De CCGT060204 (gebruikt) snijd zelfs nog bij 0.001 mm. Kleiner kan ik niet gaan (CCGT060204-AK H01 CCGT21.51 van Korloy €9,-- de 10 op eBay)
De CCMT060204 (gebruikt) doet het tot 0.005 mm (CCMT060204 CCMT21.51 van Mitsubishi € 7,-- de 10 op eBay).
Uiteraard kun je voor de beste finish beter een nieuw plaatje gebruiken, dat maakt wel wat verschil.

Ik heb ze vóór deze test gebruikt in staal, en CR42M04 staal maar alleen gelet op de finish, niet hoe dun de afname kan zijn.

Dus voor wie niet zelf slijpen kan/wil, met name het CCGT060204 plaatje is veel belovend en koop alleen plaatjes waar het merk opstaat en gegevens over snijsnelheden en materiaal. Een fractie duurde in aanschaf (die van mij), maar stukken beter en uiteindelijk goedkoper.

p.s. mijn eerste beitelplaatjes waren ook van eBay € 4,-- de 10 op eBay.

Ik heb diamant schijfjes gekocht voor op de Dremel, die van € 1.50 de 10. Daar heb ik een Widia beitel mee geslepen!!!!. Bij de draaibank elf jaar geleden zo'n set gekocht, waardeloos, door de verkeerde (geen) vrijloop hoek, niet te gebruiken. Ik had gedacht dan krijg je zand met wat lak vast geplakt. Maar tot mijn grote verbazing slijpen die dingen gewoon deze Widia beitels. Ze slijpen (nieuw) wat grof, maar als het schijfje versleten is, wordt de finish beter. Dus de laatste pass met een versleten schijfje doen.

Ik ga hier ook mijn HSS beitels mee vóór slijpen, dat deed ik voor heen in de garage op een witte steen. Voorslijpen is bij mij een vrijloop hoek van b.v. 8 graden slijpen en daarna de snijkant op een iets kleinere snijhoek b.v. 6°. Die snijkant is dan zeer dun en die kun je in een paar seconde de Dremel weer scherp maken.

Behalve de dremel heb ik ook HSS beitels geslepen op de bandschuurmachine. Gaat ook zelf met een "gewone" schuurband.
Voor het handmatig slijpen is het gebruik van een mal/houder eigenlijk noodzakelijk. Die kun je zelf maken uit een stuk hout met de gewenste vrijloop hoek als basis. Maak een 2e houder voor de andere hoek, ik heb ze voor 60°, 55°, 6° en 2°. Leg ze op elkaar met een passing en je kunt heel makkelijk iets slijpen.
De radius slijp ik (niet altijd) op de basis uit de hand door de beitel super super voorzichtig tegen een oud en versleten schijfje te houden zodat er zo min mogelijk materiaal van af gaat. Voor mij is elke radius goed, hoe kleiner hoe beter.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurig klein gat draaien

Bericht door Kars-cnc »

De radius slijp ik (niet altijd) op de basis uit de hand door de beitel super super voorzichtig tegen een oud en versleten schijfje te houden zodat er zo min mogelijk materiaal van af gaat. Voor mij is elke radius goed, hoe kleiner hoe beter.
Ik had het idee dat een kleine neusradius, naast het zorgvuldig wetten van de snijvlakken, ook een grote verbetering gaf. In het verleden maakte ik altijd een neusradius aan een HSS bitje in de buurt van een CCMT0602-04 plaatje met het idee; als zo'n plaatje dat heeft zal dat wel goed zijn. Maar er over nadenkend; als je 0.01mm wil afnemen met 0.01 a 0.02mm voeding dan is een neusradius van 0.4mm wel erg groot en geeft een bijna radiale aansnijding. Bij het bitje op de foto heb ik de wetsteen 1 of 2 keer om de neus gehaald, meer niet.
Plaats reactie