multifix voor Emco Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik wil op mijn Emco Compact 8, nadat deze geCNC'd is een multifix gaan plaatsen maar ik twijfel aan de grootte.
Mede met DaBit zijn verhaal in het achterhoofd, die na de kleinste te hebben gekocht, alsnog is overgestapt op een groter model twijfel ik enorm.
Ik kan ook DaBit zijn stuk waarin hij in detail ingaat op die afweging niet meer vinden, vandaar dat ik hier mijn vraag maar stel.
Voor zo ver ik kan vinden heeft Paulimot de beste prijzen voor een goed uitziend product, ik heb verder geen ervaring met hun spullen.
Ik twijfel tussen de Aa, de Ab en de A, graag jullie advies en mening.

17217
Laatst gewijzigd door benkr op 20 jul 2018 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb op mijn bankje (compact 5) de AA zitten. Ook bij Paulimont gekocht. Bevalt mij prima maar ik weet niet hoeveel de 8 groter is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Breaker »

AA is te klein voor een Compact 8, voor een Emco 5 CNC vind ik AA al wat klein, maar de AS die ik heb gekozen is geen universeel maat (dus merkgebonden), de A is dat wel, dus in dat geval kunnen schuitjes van verschillende makelij makkelijk gecombineerd worden:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t ... ix#p164799
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ja, maar zou die maat A niet juist te groot zijn, daar ben ik bang voor?
Daarom neig ik naar de Ab, die zit er tussenin.
Voor de prijs hoef ik het niet te doen, de Ab en de A zijn even duur.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Hessel Oosten »

AA m.i echt te groot voor EMCo Compact 8.

En kijk uit dat je niet zooooooo hoog komt, dat je als er een stevige beitel in zet, je niet eens meer op centerhoogte terug kunt komen !

H.

Edit: Ik schreef per ongeluk AA, maar bedoelde A.
https://www.wabeco-remscheid.de/catalog ... tahlhalter
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 19 jul 2018 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Ballegooijen »

Dat schiet lekker op Ben: Bij een is hij te klein en bij de ander te groot :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door spinningwheels »

Als je toch cnc gaat kan je beitelsupport wel in de kliko.
Geeft je een berg meer mogelijkheden.
Dan kan je A zeker wel kwijt lijkt mij.
Is dan wel een redelijk groot moederblok en schuitjes
Maar A komt ook nogal eens gebruikt voorbij rollen, en schuitjes heb je nooit teveel.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Breaker »

Inderdaad, juist het weglaten van die beitelslede (dat bovenste deel wat onder een hoek te zetten is) maakt het verschil qua hoogte tussen manueel en CNC. Kan je opeens een veel groter blok kwijt. Reuze handig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door spinningwheels »

Niet alleen hoogte, maar je zal zeker ook wat aan stijfheid winnen, het is immers een set geleiding waar toch altijd iets inzit minder.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door assink »

inderdaad. Beitelslede eraf en een multifix A plaatsen. Kun je tenminste normale maten beitels en afsteekmessen gebruiken.
Bij een A kun je tot 20mm beitels gebruiken, ik heb mijn set destijds bij Createtool gekocht in china.
Dit na mindere berichten over andere multifix klonen, hoe de Paulimot multifix is durf ik echter niet te zeggen.
http://www.createtool.com/list.asp?cid=33

PeWe tools op ebay verkoopt ook mooie sets en levert alle delen ook los. Hoe de onderlinge uitwisselbaarheid is durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door javanree »

Als je de beitelslede laat vervallen past een A prima , lekker stabiel
Als je de beitelslede wilt behouden en je wilt het ding optimaal benutten zul je zelfs met een Aa circa 1-2mm van de top van je beitelslede af moeten halen. En stabiliteit blijft toch een beetje een issue helaas...

Aangezien ik zuiver conventioneel werk heb ik voor Aa gekozen. Ik zou persoonlijk nooit een Ab of As nemen, aangezien je dan aan een leverancier vast zit ; Paulimot is duurder dan CreateTool maar heeft een paar unieke modellen houders die wel eens nuttig kunnen zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door spinningwheels »

Er zit maar een nadeel aan de maat A
Ten opzichte van de AA zijn de schuitjes 40 mm langer. En ook de hardafstand B is groter.
Dat zou dus je max draaidiameter iets beperken.
Maar je moet toch een opvulblok gaan gebruiken als de beitelslede komt te vervallen.
Plaats dan het moederblok als je de ruimte hebt twee centimeter naar je toe.
De kans is natuurlijk groot dat binnen niet al te lange tijd, je de Emco toch net een maatje te klein gaat vinden.
Dan heb je al een multifix en beitels die ook op een maatje meer past .
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door assink »

Je kunt voor de A kiezen tussen schuitjes van 75 of 90mm lang.
bvb A1675, of een A2090. 16 of 20 staat voor de max toolhoogte, en de 75 of 90 voor de lengte van het schuitje.
Als je beitelslede vervalt kun je altijd voor de korte schuitjes gaan, bij mij steekt in sommige gevallen de beitelslede nog onder de beitelhouder door en is een langere houder handiger.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik heb van zowel de Emco als van de SwissTec de beschikbare hoogte gemeten, bij de Emco heb ik ca. 58mm vrije hoogte en bij de SwissTec zelfs 80mm vrije hoogte.
Als ik in de tekening van Paulimot kijk dan heeft de A uitvoering voor de maat 's' max 39,5 mm staan, tel daar nog een paar mm bij op voor het hoger zijn van de beitelpunt dan de houder en je weet de vrije hoogte van de basis voor de multifix tot aan centerhoogte.
Bij de Emco houdt dan 15mm voor de basis van de Multifix wel op, bij de SwissTec mag dat gerust 30mm zijn, dan blijft er nog volop ruimte over.
Die 30mm laat ook makkelijk toe om in die adapterplaat een redelijke offset te maken om er voor te zorgen dat de beschikbare draaidiameter volledig benut kan gaan worden.

Ik voel daarom heel veel voor om voor de A uitvoering te kiezen en die te gaan monteren op de nog te CNCen SwissTec machine.
Het kan zijn dat het komt omdat die machine van een echte techneut is geweest die wist hoe je een machine moet afstellen, maar alles loopt veel fijner en met minder speling dan de Emco. Bovendien is de SwissTec echt van mezelf terwijl ik de Emco slechts in levenslange bruikleen heb, niet dat dat veel uitmaakt.
Plaats reactie