multifix voor Emco Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Hessel Oosten »

Nog een paar puntjes om misschien in de overwegingen mee te nemen:

De aard van het werk gaat ook een beetje de toekomstige beitelgrootte bepalen.
Natuurlijk kan iets kleins (soms) worden gedaan met een hele grote beitel, maar dat is vaak toch niet zo praktisch.

Het kostenaspect van grote beitels is ook beduidend anders (kan maar een kant op …) dan van kleinere.

Het slijpen van een kleinere beitel is minder werk dan het slijpen van een grote.

H.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door spinningwheels »

Multifix a is ook weer niet zo heel erg groot natuurlijk, 20 mm max en in een V blok een boorbeitel van 25 ?
Een 10 mm beiteltje voor klein werk past daar ook nog prima in. eventueel gebruik je dan een stukje hoeklijn als onderleg zodat de beitel iets hoger komt en iets meer naar de buitenkant zodat de klembouten mooier pakken.
Eigenlijk lukt het meeste werk wel met een grotere beitel ,alleen is een boorbeitel van 20 wat lastig in een gat van 10 te krijgen, daar zal je er meerdere van nodig zijn .
Maar er word gebruikt zo veel aangeboden, en dan kosten die dingen ook niet zo veel meer, wel handig om er voor te zorgen dat je geen 20 verschillende soorten wisselplaten nodig bent.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door javanree »

Helemaal mee eens, houders kunnen niet gauw te groot zijn, in een A houder past ook prima een 10 of 12mm schacht
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik ga voor een deel mee met jullie redenering, maar wat moet ik nu op zo'n speelgoed ding met een 25mm of grotere beitel, dan staat meteen alles stil als je daar wat voor zet.
Ik twijfel nog steeds tussen Ab en A en ik zie geen enkel hard argument om voor de grootste te kiezen, evenals omgedraaid.
En die volgende draaibank, die gaat er zeker niet meer komen, ik heb er noch de plek voor, noch de tijd van leven, ik denk dat ik over een jaar of 10 tot 15 wel uitgehobby'd ben, ik denk dat ik dan toch echt te veel bibber, tenminste dat was zo bij mijn vader en waarom zou dat bij mij anders zijn. Ja, het kan ook al volgende week zo ver zijn natuurlijk maar daar denk ik verder maar niet over na. Als ik nog 15 jaar zo verder kan dan teken ik daar voor.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door javanree »

20 en 25mm schachten zijn voor een Emco 8 inderdaad overkill.
Maar 16 is toch wel fijn om te kunnen gebruiken : 10 en 12 mm zijn toch echt 'hobbymaten' , op marktplaats zie je de leuke dingen meestal niet kleiner dan in 16mm en sommige vormen beitels zijn ook niet kleiner beschikbaar.

Ik merk nu dat ik soms de Aa er af sloop om dan toch maar met de domme enkelvoudige klem en vulplaatjes een 16mm beitel op te kunnen spannen. En zoals eerder gezegd, grootte Ab is niet gestandardiseerd en dan zit je aan een leverancier vast, of dat voor jou in de toekomst een probleem gaat zijn kan ik moeilijk voor jou beoordelen maar het lijkt me wel iets om in de beslissing mee te nemen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door assink »

Heb ook voor een multifix A gekozen vanwege de betere verkrijgbaarheid van beitels in 16 en 20mm.
Vooral met afsteken is het wel fijn dat je een hoger mes kunt gebruiken, is weer steviger.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik heb de huidige snelwisselhouders van beide draaibankjes vandaag op Marktplaats gezet ,mocht er iemand hier interesse hebben dan laat maar weten.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik heb vanmiddag, terwijl ik 2 freesmachines aan het werk had, nog een keertje zitten meten en kom toch tot de conclusie dat een Multifix model A te groot is, dat gaat ten koste van het maximale bereik in diameter denk ik.
Ik neig daarom toch steeds meer naar het model Ab van Paulimot, die is net wat groter dan de Aa maar toch beduidend kleiner dan de A uitvoering.

Ik denk er nog wel over om die A uitvoering een keertje door de 3D printer te laten uitspugen, dan kan ik echt passen en meten.
Van de Ab uitvoering kan ik geen 3D model vinden, maar ik kan het misschien wel opnieuw tekenen of verschalen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door DaBit »

Als je beitelslede toch vervangen word door een vulblok kun je die A houder plaatsen waar je 'm hebben wil, dus ook aardig voorop de slede.

Ik heb verder niet gekeken of ik een reductie in diameter heb, maar al zou dat zo zijn dan verkies ik nog de stabiliteit, flexibiliteit en 'standaard-heid' van de A boven de fractie grotere maximale diameter van de kleinere maten. Iets van 120-130mm draaien kan ik nog steeds, dat is voor een Compact 8 al meer dan groot genoeg, en het komt bij mij maar vrij zelden voor dat werkstukken >80mm in diameter zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ja, dat geldt dan voor die machine die ik ga CNCen, maar zeker niet voor de andere en ik vind het wel zo fijn om 2 dezelfde basisblokken te hebben, dan heb ik ook automatisch meer schuitjes waar vaste beitels in kunnen zitten en blijven zitten.
En mocht ik meer schuitjes nodig hebben (en dat zal dan denk ik niet veel meer zijn dan één of twee bijzondere vormen, dan koop ik die wel bij Paulimot, of ik bouw iets bestaands om, kan ook altijd nog.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst bij Paulimot voor 1 setje model Ab met nog een extra houder voor een ronde beitel en een houder voor een afsteekmes.
Zodat de kas weer wat is bijgespekt, en ik dit setje in huis heb en er tevreden mee ben ga ik er nog eentje bijbestellen voor het andere bankje, maar dan moet ik eerst b.v. de huidge snelwisselhouders verkocht hebben.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Blazer »

ben benieuwd naar je bevindingen van het AB setje , dit staat ook nog op mijn lijstje .
ik wacht af :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door benkr »

Vandaag weer teleurgesteld door DHL, omdat ik op een industrieterrein woon brengt DHL op zaterdag geen pakjes bij ons (al meerder keren gemerkt).
De levering stond gisteren op vandaag tussen 09:00 en 15:00, vanmorgen was het opeens gewijzigd in maandag, en dat is beslist niet de eerste keer.

Grrrrrrrrr DHL.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: multifix voor Emco Compact 8

Bericht door Ballegooijen »

Bij PostNL is het niet anders hoor. Ik heb een app waarin de bezorging wordt aangekondigd b.v. tussen 10 en 15 uur. Om 15.01 krijg je dan een melding dat ze je gemist hebben, terwijl je gewoon thuis was. Ik denk dat de bezorger het dan prima vindt en denkt: ik ga naar huis, bekijk het maar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie