Ombouw Emco Compact 5

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door benkr »

ligt het wel aan je draaibank
Nauwkeurig meten is een ware kunst die je echt moet leren. Meet eens hetzelfde ding een aantal dagen of uren na elkaar opnieuw, bijkijk dan je metingens eens, meet je telkens hetzelfde?
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Dat zou ook nog kunnen ja, qua tolerantie kom ik wel steeds dichter in de buurt maar elke rotatie is wel anders op de meetklok, de ene keer 0,01 teveel, dan te weinig en dat gaat maar door tot je het helemaal niet meer weet :roll:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zo iets gehad na de jaarlijkse schoonmaakbeurt. Uiteindelijk bleek er een vuiltje te zitten in het huis/borging van de spindel. Telkens als het vuiltje tussen de spindel en het huis kwam, zat de cutting depth er 0.05 mm naast resulterend in 0.1 mm fout in de diameter. Nadat ik de stappenmotor had verwijderd en de gibs los gezet had, kon ik soms ook weerstand voelen bij het verdraaien van de spindel.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

hfjbuis schreef: 06 mei 2018 01:10 Ik heb zo iets gehad na de jaarlijkse schoonmaakbeurt. Uiteindelijk bleek er een vuiltje te zitten in het huis/borging van de spindel. Telkens als het vuiltje tussen de spindel en het huis kwam, zat de cutting depth er 0.05 mm naast resulterend in 0.1 mm fout in de diameter. Nadat ik de stappenmotor had verwijderd en de gibs los gezet had, kon ik soms ook weerstand voelen bij het verdraaien van de spindel.
Ja dat was in het begin inderdaad, toen voelde je 'm echt haken op sommige punten. Heb dat zo goed als mogelijk schoongemaakt, nu loopt ie over de hele lengte vrij soepel zonder te haken. Heb met 2 verschillende meetklokken gemeten maar er valt geen pijl op te trekken, lijkt erop alsof die pitch compensation ook geen effect heeft :shock:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Ballegooijen »

Re: Emco Compact 5 onderdelen
Bericht door mjeuring » 06 dec 2014 11:08

Damic schreef:
@mjeuring; Mag ik dat op grabcad dumpen? Ingepakt is het 2.7MB en forum lust dit niet :(
Intussen staat het hele 3d model van mijn Emco Compact 5 CNC (met tool turret) op Grabcad:
https://grabcad.com/library/emco-compact-5-cnc-1 en ook bij files sectie van de Yahoo groep: https://groups.yahoo.com/neo/groups/Emc ... sers/files
Ik krijg de files niet gedownload. Is er een andere manier om ze te verkrijgen?

Groet,
Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Zo goed als mogelijk is misschien het probleem. Ik leg alles in heet afwas water met flink wat dreft en schrob het met een borsteltje. Met name de spindel en spindel moer en huis. Maar mogelijk zit daar het probleem. Die spindel moer moet natuurlijk wel goed gefixeerd zijn. Ik weet niet hoe het zit bij jou emco, maar ik heb mijn draaibank aangepast. Die fixatie met 2 trekboutjes en een duw boutje is maar niks. Leuk dat je daar de speling mee kunt afstellen, maar zeer slecht voor de stijfheid.
Ik heb er een vulplaatje onder gelegd, met de freesmachine op dikte gefreesd.
Wat betreft de reproduceerbaarheid van het positioneren, afgaand op de digitale uitlezing van spindel (niet de echte verplaatsing) zit ik er meestal maar 0.002 mm naast. Als ik de tool verwijder weer terug plaats en 0.02 mm dunner draai, meet ik een diameter afwijking van gemiddeld 0.007 mm over 10 metingen en 0.03 mm worst case. Dat is toch 0.0035 mm her plaatsings-nauwkeurigheid of 0.015 mm worst case waar alles in zit inclusief de meet onnauwkeurigheid. Eenmaal ingesteld, draai ik toch meestal binnen 0.01 mm de juiste diameter, zonder nastellen. Als dat op mijn Chinese HBM 300 kan, moet die bank van jou dat ook kunnen!
Je kunt er een meetklok op zetten met een bereik van een paar millimeter. Dan kun je over een grotere lengte meten wat de tool doet. Daar moet een goed resultaat uitrollen.
Mogelijk heb je ergens speling of mis je stijfheid. Als je dan de zaak belast, kantelt de beitel en omdat het draaipunt laag ligt achter de beitel, neem je wat extra materiaal weg. Ik heb de carriage van mijn bank aangepast. Nu heb ik een speling in de 0.002 mm en een zeer stijf geheel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Er is nog een mogelijkheid, het kan ook aan het bed liggen. Draai eens 10 cm vliegend (geen tegen center) met een 0.01 mm pass, alle gibs vast aangedraaid met de langsvoeding. De eerste pass moet absoluut recht zijn. Zo niet, dan heb je problemen met het bed. Bij mij is dat meestal een putje. Eigenlijk is dat een "vulkaan" omdat het materiaal ergens naar toe moet. Daardoor wordt de carriage opgetild met meer of minder aanzat tot gevolg. Ik behandel de putjes met een zeer fijne diamant slijpsteen grid 400 alleen het putje!
Doe de zelfde test met 0.1 mm aanzet. Het verschil wordt veroorzaakt door speling of flex. Is alles goed, dat één van de gibs weer normaal afstellen en herhalen. Mogelijk brengt je dit op het spoor of in ieder geval weet je dan waar je niet hoeft te zoeken.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

@hfjbuis

Dank voor de duidelijke uitleg en suggesties, intussen had ik ineens geen stroom meer op mijn elektronika dus dat moest ik eerst even fixen. Gelukkig was alleen het 220volt snoer het probleem.
Vanochtend de afwas meer eens gedaan :P de spindel loopt nu inderdaad stukken soepeler en heekt niet meer op bepaalde punten, hier is een foto van de moer en het huis:
Afbeelding

Zojuist alles terug gezet en vol goede moet weer gaan meten met de meetklok, maar nog steeds hetzelfde probleem :cry: als ik in stapjes van 1mm ga, dan schuift ie in de meeste gevallen 0,99 op, maar soms ook 0,98 of 0,97. Heb nu een paar stepjes extra per mm gegeven, dit is natuurlijk niet de oplossing maar vooralsnog ziet het er op de klok dan wel goed uit..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Ballegooijen »

Ik probeer er achter te komen waar je deze spindel en blok kan kopen. Wie heeft de juiste tip?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Ballegooijen schreef: 08 mei 2018 13:52 Ik probeer er achter te komen waar je deze spindel en blok kan kopen. Wie heeft de juiste tip?
Ik heb ze af en toe wel eens op eBay gezien, maar of dat nog goeie zijn is de vraag natuurlijk :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

- Dit is toch de spindel van de CrossSlide, niet de TopSlide?
- Dat is geen kogelomloop maar toch een "flinke" spoed, Wat is de spoed?
- Wat is de afwijking bij een volledige rotatie van de spindel, als die hoewel fout, telkens hetzelfde is, is de spindel krom of beschadigd, of zit het probleem bij de fixatie van de spindel aan de kant van de handel?
- De foto is toch van vóór het schoonmaken (hoop ik)?
- Zijn de geleiding (gibs) ook schoon en vrij van beschadigingen, zo ja, heb je het probleem ook, als de gibs strak staan afgesteld?.
- Heb je het probleem ook als de gibs van de topslide helemaal vast staan.
-Als zowel de topslide als de crossslide helemaal vast staan, hoeveel speling meet ja dan op de topslide?

huub
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Deze spindel is idd van de crossslide, voor zover ik het weet is het een kogelomloop. De spoed is 2,5mm per omwenteling heb net even gekeken maar per rotatie lijkt ie aardig te kloppen, op 4 rotaties (10mm dus) wijkt ie ongeveer 0,005mm af.

De foto was inderdaad voor het schoonmaken, stond er van te kijken hoeveel rotzooi daar uit kwam :shock: wat betreft de gibs, die op de crossslide(X-as) staan vrij strak. Maar op het bed voor de langsvoeding zitten helemaal geen gibs:
Afbeelding

Deze 2 kunststof stripjes zitten er tegen geschroefd zodat het geheel niet los komt van het onderstel..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

- Meet het eens in de andere richting, asymetrisch fouten geven aan bij welke contactvlakken je het moet zoeken
- Zit er nog een vulring in, meet eens zonder, een scheve draaiende vulring geeft ook problemen
- Heb je het probleem ook als je zonder stappenmotor met de handel de spindel verdraaid
- Zit de stappenmotor rechtstreeks op de spindel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5

Bericht door hfjbuis »

Mitch803 schreef: 08 mei 2018 19:35 Deze spindel is idd van de crossslide, voor zover ik het weet is het een kogelomloop. De spoed is 2,5mm per omwenteling heb net even gekeken maar per rotatie lijkt ie aardig te kloppen, op 4 rotaties (10mm dus) wijkt ie ongeveer 0,005mm af.

De foto was inderdaad voor het schoonmaken, stond er van te kijken hoeveel rotzooi daar uit kwam :shock: wat betreft de gibs, die op de crossslide(X-as) staan vrij strak. Maar op het bed voor de langsvoeding zitten helemaal geen gibs:
Afbeelding

Deze 2 kunststof stripjes zitten er tegen geschroefd zodat het geheel niet los komt van het onderstel..
Deze stripjes zorgen er voor dat de carriage tegen het bed getrokken word. Als ze onder spanning staan, is het zaakje spelings vrij, maar als ze belast worden, dan buigen ze door. Het gevolg is een afwijkende draai diameter afhankelijk van de belasing. Even een harder laagje en de diameter klopt niet meer. Ook een slechte finish bij de hardere materialen (staal) en problemen met afsteken kun je er van krijgen. Nu kun je voor speling corrigeren, maar voor flex niet. Ik heb bij mijn draaibank deze glijders vervangen door Messing, op maat (0.002 mm) gefreesd. Het duurt wel een middag voor het past (frezen passen en opnieuw frezen), maar dan houd je een speling over die weg is als het bed geolied wordt en een zeer stijf geheel. Kijk maar eens op http://www.mwt.messageboard.nl/forum/viewforum.php?f=6 daar staat de uitleg, foto's en tekeningen.

0.005 mm over 10mm ligt binnen de meetnauwkeurigheid. Dat is in ieder geval niet je probleem. Maar is elke rotatie dan wel "precies" 2.50 mm m.a.w. zie je alleen afwijkingen als je niet een hele slag draait. Staat de aandrijvende as uit het center van de spindel, zit er nog een overbrenging tussen. En zit er nog ergens een vulring tussen?
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie