Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dit afsteekmes lijkt me wel passen in jouw bankje.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... et-hss-mes
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh.. Ger,
in de regel begin je beter met een lage snijsnelheid, en voer je em op tot het lekker snijdt..

als je te hoog begint.. dan stook je je tools al op voor je echt kan gaan snijden..
er zit niet voor niets op de meeste conventionele draaibanken zo'n mooi grafiekje met snijsnelheden/diameters..

Hoogte van het steekmes, of de steekbeitel.. een haartje onder center.. altijd goed.. "pukkeltje" in het midden hou je toch.. tenzij je ringen afsteekt.. :)
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

in de regel begin je beter met een lage snijsnelheid, en voer je em op tot het lekker snijdt..
Lol , lezen is ook een kunst , ik heb nergens gezegd dat je op ( te) hoge snelheid moet afsteken ( dat maken jullie er van ;-) ), ik heb alleen gezegd dat je niet op een heel laag toerental moet afsteken, ik heb dit ook onderbouwd vanuit professioneel oogmerk en meer dan 40 jaar ervaring ;-) ( mocht je het denken, ik ben geen hobbyist) , dat je met een te hoge snijsnelheid je beitel opstookt is evident, maar op een conventionele machine is het altijd een compromis , je gaat van een grote naar een kleine diameter, en aangezien je toerental gelijk blijft ( je kan met een variabel toerenregeling wel wat regelen , maar dat is met een asje van 8 mm geen issue natuurlijk) zit je er altijd boven of onder de ideale snijsnelheid ;-)
Ervaring leert dat je na lange tijd precies aanvoelt hoe snel je machine moet draaien bij welke diameter en welk materiaal soort , ook de eigenschappen van de machine zelf speelt mee natuurlijk, op een schaublin 150 maakt het weinig uit , die rammelt niet, daar druk je zo een radius van 30 met een profielbeitel in zonder protesteren , een cazeneuve die 3 x groter is ontploft zowat ;-)
Beitel onder het hart zetten is meestal ter compensatie omdat de beitel niet goed snijdt, gevaar is hierbij dat je beitel op het laatst onder het laatste stukje door getrokken wordt ( backlash wat een conventionele machine altijd heeft) met als gevolg je snijkant naar de vaantjes ( een zaag heb je echt niet nodig).

:lol: hier nog een filmpje hoe het niet moet
werkstuk veel te ver uitgespannen , beitel ook , waarschijnlijk onder het center , toerental waarschijnlijk te hoog, beitel snijdt niet etc etc , ik zou bijna zeggen , als je precies het tegengestelde doet wat je hier ziet , zit je aardig goed :lol:
Hier nog een filmpje hoe het wel moet , hij noemt ook wat toerentallen
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door spinningwheels »

Dat eerste filmpje, amper voeding er op, ( er heeft mij hier eens iemand gezegd een bijtel moet wel te vreten hebben en sinds ik dat in het achterhoofd houd werkt het veel beter)
Spuitbus WD 40 er bij, dus met lage voeding en die vette drap loopt het afsteekmes er een beetje tegenaan te aaien net zolang totdat het ding wel grip krijgt
In theorie kan ik praktisch alles
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door didado »

ger schreef:... want als het blauw of zelfs rood heet wordt verliest het zijn hardheid ;-)
Dat is maar deels waar. HSS wordt ontlaten bij minimaal 500C. Een beiteltje kan zonder problemen blauw (en nog heter) worden. Dan verliest hij geen hardheid. Dat maakt toolbit juist zo geschikt als snijgereedschap. Rood is wel te heet. Dat blauw-verhaal gaat op als je bijvoorbeeld zilverstaal als gereedschap gebruikt.

Temper the component immediately after quenching. Heat uniformly and thoroughly to the selected tempering temperature and hold at for at least two hours (one hour per 25mm of total thickness). Double tempering is essential and for tools cut by wire EDM triple tempering is strongly recommended.

Temperature [°C] 500 550 600 650
Hardness [HRc] 64 65 64 61
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

HSS wordt ontlaten bij minimaal 500C
Dat klopt in theorie als je je toolbit/hss gelijkmatig opwarmt, echter bij het slijpen krijg je heel makkelijk hotspots en als het blauw wordt volgt rood zeer snel, je hebt de temperatuur gewoon niet onder controle, advies is dan ook om goed te koelen en verkleuring zoveel mogelijk te voorkomen, eenmaal rood geworden en je kan opnieuw beginnen , dit in tegenstelling tot carbide/hardmetaal, dat zijn hardheid behoudt als het rood gloeiend is, (en je dan niet moet koelen i.v.m. breuk maar langzaam af moet laten koelen) ;-)
Je begrijpt net zo goed als ik , dat als een beginner een steekbeitel moet slijpen uit een stuk vierkant toolbit, dat hij behoorlijk wat materiaal moet weg slijpen, en dat het verleidelijk is om effe flink tegen de steen te drukken omdat het anders niet opschiet, voor je het in de gaten hebt is je toolbit rood gloeiend en onbruikbaar geworden, als je daarna afkoelt en netjes verder slijpt zie je er niets aan , alleen je beitel is onbruikbaar geworden, dus gewoon goed koelen is het devies ;-)
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door cnc junkie »

Bij een hm steekbeitel met wisselplaatjes is het de bedoeling om je voeding hoog te houden bij afsteken.
Omdat de spaan dan naar binnen gevouwen word, en zo smaller dan de groef word.
Op deze manier kan de spaan dan niet vast komen te zitten in de groef.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

nou, ik denk dat ik de eerste beitel heb opgestookt :lol:
nochtans speciale snijolie gekocht etc, mogelijk was het beiteltje al verneukeld.
Het werkstukje (dia 8mm x 6mm) wordt ook veel te heet en verkleurd het RVS.

vlakken, voorboren, boren, gaat allemaal prima, maar dat afsteken...
Ik heb zo'n beitel besteld bij HBM + extra messen, eens kijken of dat beter gaat.
De huidige beitel heeft een trapezium vorm, moeilijk mooi vlak te zetten met het stuk.
Ik zal misschien eens eerst een dikkere as vlakdraaien zodat ik met nieuwe mes goed er vlak tegen kan afstellen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Leeuwinga »

Probeer eens eens af te steken met bv. een stukje delrin.
En daarna messing en/of automatenstaal.
Rvst. is vaak het moelijkste om af te steken.
Je hebt ook nog vele kwaliteiten in Roest vast staal

Die kleine diamtrs kun je net zo goed even met de hand afzagen...
Cees
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En specifiek bij RVS, als je niet snijd, maar wrijft, verhard je het oppervlak, dan wordt het daarna alleen nog heel heet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

https://vimeo.com/113281472

niet goed te zien wat er gebeurt natuurlijk vanuit deze hoek, ik heb helaas maar 2 handen...
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

Stel dat ik AISI 303 neem, dat kan misschien ook al helpen bij het verspanen. Echter dit is minder corrosiebestendig, maar wat moet ik mij daar concreet bij voorstellen ? Het moertje dat ik wil maken heeft in feite maar een decoratieve functie binnenshuis. Kan dat vooralsnog gaan roesten ?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

AISI 303 is automaten kwaliteit , dat helpt enorm met verspanen , is idd wel iets minder corrosie bestendig, maar voor binnenshuis moet dat geen probleem zijn ;-)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door assink »

AISI 303 verspaant heel wat mooier dan 316 in ieder geval. Het is een mooi verspaanbaar met korte spanen. Het is alleen niet te lassen! Maar dat geldt zo'n beetje voor alle automaten kwaliteiten materiaal.
Plaats reactie