Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Bedankt voor de link ; mijn motor loopt al 2700 rpm bij 50Hz dus ik durf niet zo ver te gaan
Zojuist getest met 75 Hz, dan is het (theoretisch) dik 4000 rpm, dat is meer dan genoeg voor mij verwacht ik (en gelijk aan max toerental van de originele motor) :

Als ik dan de riem steeds in AC1 (grote diameters, 350-1350 RPM) of AC3 leg (600-3000 RPM) kan ik prima uit de voeten. Eens kijken of ik zoiets in LinuxCNC ook kan regelen, dat als ik vertel welke riem ik gebruik automatisch min en max RPM bekend zijn en de VFD dus niet in de stress schiet vanwege te hoog of te laag gevraagd RPM.

Hier het ontwerp voor de gibs

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Eerste gib gemaakt volgens tekening (de korte) en kom er achter dat de gaten 5.5mm voor vastzetten in zadel op tekening te dicht tegen opstaande randje zitten. Moeten circa 0.5mm meer naar hart van de strip verplaatst.
Als ik komend weekend beide klaar heb zal ik een aangepaste tekening posten voor geinteresseerden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

javanree schreef:Eens kijken of ik zoiets in LinuxCNC ook kan regelen, dat als ik vertel welke riem ik gebruik automatisch min en max RPM bekend zijn en de VFD dus niet in de stress schiet vanwege te hoog of te laag gevraagd RPM.
Ik zou LinuxCNC lekker niet laten weten welke riem je gebruikt hebt, maar een regellus opzetten die het toerental regelt. Een encoder op je spindel heb je ook, neem ik aan. En zo niet dan wil je die eentje :mrgreen:

Met die regellus word de VFD zodanig geregeld dat het toerental klopt met de ingegeven Sxxxx snelheid. Vraag je dan 2000rpm met de riem in AC1, tsja, dan gaat-ie gewoon niet harder dan 1350rpm. Meestal nog geen direct drama.

Stukje HAL van mijn Emco:

Code: Selecteer alles

..
loadrt limit2 names=spindlespeed-limit,pidout-limit
loadrt scale names=spindlebar-scale,spindlespeed-invert,mot-spindlepos-invert,mot-spindlespeed-invert
loadrt abs names=spindlespeed-abs
loadrt near names=spindle-near
loadrt pid names=spindle-pid,orient-pid
loadrt biquad
loadrt orient names=orient
loadrt mux2 names=spindlevel-mux
..
..
addf spindlespeed-limit servo-thread
addf pidout-limit servo-thread
addf spindle-offset.update-output servo-thread
addf spindle-offset.update-feedback servo-thread
addf spindleenable-or servo-thread
addf spindle-near servo-thread
addf biquad.0 servo-thread
addf spindle-pid.do-pid-calcs servo-thread
addf orient-pid.do-pid-calcs servo-thread
addf orient servo-thread
addf spindlevel-mux servo-thread
addf spindlebar-scale servo-thread
addf spindlespeed-invert servo-thread
addf spindlespeed-abs servo-thread
addf mot-spindlepos-invert servo-thread
addf mot-spindlespeed-invert servo-thread
..
..
..
# spindle
setp hm2_5i25.0.encoder.00.counter-mode 0
setp hm2_5i25.0.encoder.00.filter 1
setp hm2_5i25.0.encoder.00.index-invert 0
setp hm2_5i25.0.encoder.00.index-mask 0
setp hm2_5i25.0.encoder.00.index-mask-invert 0
setp hm2_5i25.0.encoder.00.scale  [SPINDLE]ENCODER_SCALE
setp hm2_5i25.0.encoder.00.counter-mode 1
setp hm2_5i25.0.encoder.00.index-invert 1
setp hm2_5i25.0.pwmgen.00.scale [SPINDLE]PWM_SCALE
setp hm2_5i25.0.pwmgen.00.output-type 2
setp hm2_5i25.0.pwmgen.pwm_frequency [SPINDLE]PWM_FREQ
setp hm2_5i25.0.gpio.004.is_output 1
# set PID loop gains from inifile
setp spindle-pid.Pgain [SPINDLE]VEL_P
setp spindle-pid.Igain [SPINDLE]VEL_I
setp spindle-pid.Dgain [SPINDLE]VEL_D
setp spindle-pid.FF0 [SPINDLE]VEL_FF0
setp spindle-pid.FF1 [SPINDLE]VEL_FF1
setp spindle-pid.FF2 0.0
setp spindle-pid.maxerrorI [SPINDLE]VEL_MAXI
setp spindle-pid.maxerror [SPINDLE]VEL_MAXERR
setp spindle-pid.maxoutput [SPINDLE]SPINDLE_MAXTORQUEOUT
setp spindle-pid.bias [SPINDLE]VEL_BIAS
setp spindle-pid.error-previous-target 1
setp orient-pid.Pgain [SPINDLE]POS_P
setp orient-pid.Igain [SPINDLE]POS_I
setp orient-pid.Dgain [SPINDLE]POS_D
setp orient-pid.FF0 [SPINDLE]POS_FF0
setp orient-pid.FF1 [SPINDLE]POS_FF1
setp orient-pid.FF2 0.0
setp orient-pid.maxoutput [SPINDLE]POS_MAXVEL
setp orient-pid.error-previous-target 1
setp biquad.0.f0 200.0
setp biquad.0.Q 0.5
setp biquad.0.type 1

net spindle-on motion.spindle-on => spindleenable-or.in0 => not.0.in => and2.0.in0
net spindle-cmd-rps motion.spindle-speed-out-rps => spindlespeed-invert.in
net spindle-cmd-rps-inverted spindlespeed-invert.out => spindlespeed-limit.in spindle-near.in1
setp spindlespeed-invert.gain -1.0
setp spindlespeed-invert.offset 0.0
net spindle-cmd-limited spindlespeed-limit.out => spindlevel-mux.in0
net spindlevel-cmd spindlevel-mux.out => spindle-pid.command
net spindle-fb-rps hm2_5i25.0.encoder.00.velocity => biquad.0.in => spindle-pid.feedback
net spindle-fb biquad.0.out => spindle-near.in2 => mot-spindlespeed-invert.in
net spindle-cmd spindle-pid.output => pidout-limit.in
net bla11 pidout-limit.out => hm2_5i25.0.pwmgen.00.value
setp spindlespeed-limit.maxv [SPINDLE]SPINDLE_MAXACCEL
setp spindlespeed-limit.max [SPINDLE]SPINDLE_MAXRPS
setp spindlespeed-limit.min [SPINDLE]SPINDLE_MINRPS
setp pidout-limit.maxv [SPINDLE]SPINDLE_PIDRATELIMIT
setp pidout-limit.max [SPINDLE]SPINDLE_MAXTORQUEOUT
setp pidout-limit.min [SPINDLE]SPINDLE_MINTORQUEOUT
setp spindle-near.difference 3
net spindle-near-speed spindle-near.out and2.0.in1
net spindle-at-speed and2.0.out motion.spindle-at-speed
net orient-angle motion.spindle-orient-angle orient.angle
net orient-mode motion.spindle-orient-mode orient.mode
net orient-enable motion.spindle-orient orient.enable orient-pid.enable spindlevel-mux.sel spindleenable-or.in1
net spindle-pos hm2_5i25.0.encoder.00.position orient.position orient-pid.feedback mot-spindlepos-invert.in
net orient-command orient.command orient-pid.command
net orient-output orient-pid.output spindlevel-mux.in1
net spindleenable spindleenable-or.out => hm2_5i25.0.gpio.004.out => => spindle-pid.enable => hm2_5i25.0.pwmgen.00.enable => biquad.0.enable
net spindle-in-pos orient.is-oriented => motion.spindle-is-oriented
setp orient.tolerance [SPINDLE]ORIENT_TOLERANCE

net spindle-index hm2_5i25.0.encoder.00.index-enable => motion.spindle-index-enable
net motspindlespeedinvert mot-spindlespeed-invert.out => motion.spindle-speed-in
setp mot-spindlespeed-invert.gain -1.0
setp mot-spindlespeed-invert.offset 0.0
net motspindleposinvert mot-spindlepos-invert.out => motion.spindle-revs
setp mot-spindlepos-invert.gain -1.0
setp mot-spindlepos-invert.offset 0.0
Beetje ingewikkeld, maar volgens mij volg jij dat wel.
Dit doet uiteraard veel meer dan enkel de spindelsnelheid regelen; het maakt ook orienteren van de spindel mogelijk, dus M19 R0 Q10 om de spindel naar 0 graden (locatie indexpuls) te bewegen, M19 R120 Q10 om de spindel 120 graden te verdraaien, etc. Verder zit er een hoop ongein in om die Chinese servo van me niet constant in error te laten springen, maar die ongein kan bij jou geen kwaad.

Ik gebruik een Mesa kaartje waar de encoder op aangesloten is, maar via een software-encoder componentje en een parallelle poort werkt het ook met encoders tot grofweg 500 pulsen per omwenteling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

Bijna een blaar op mijn vinger van de code invoeren, maar na een avondje achter de freesmachine heb ik de concept gibs klaar. Beter goed gejat dan slecht bedacht ;-)

Ik had het maximale bereik nodig (~200 mm) om het in een keer te frezen.
12012

Gibs passen bijna goed, ik moet nog een halve mm van de zijkant schaven, om vrijloop te hebben (dus naar 15,5mm)
12013

De vrije ruimte tussen de geleiding en de dwarsverbindingen van het bed is ongeveer 10mm, met een dikte van 8 mm en een normale inbus van 5mm hoog, is er ruimte tekort. Bolle kop inbusbouten of verzonken bouten lossen dat op, maar die heb ik allebei niet liggen in M5. Stiftschroeven had ik nog wel.
12014

Oud vs nieuw.
12015

Ik had een spindelaanpassing gevraagd bij een bedrijf hier in de buurt, gelijk gevraagd naar de gibs uitgevoerd in brons, maar daar schrok ik best van. Weet nog niet of ik ook hier met nylon blijf werken of toch nog overstap naar brons. Zei je eerder dat je 22x7mm gebruikte als basis? Want op tekening staat dikte 8mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

:shock: Helemaal niet aan gedacht :oops:
Toen ik brons bestelde bleek 22*7 niet op voorraad, 22*12 wel. Dikker is beter toch, dus tekening aangepast.
Ik denk dat ik in mijn setje maar potgaten maak om de inbus licht te verzinken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

De gibs met alle stelschroeven zijn toch iets dikker en zelfs met afgeplatte koppen is er eigenlijk net te weinig ruimte. Daarom toch 1,5mm verzonken. Met brons kan het wel dieper met normale inbus potgaten, maar ik denk dat het met nylon verstandig is om het materiaal overal zo dik mogelijk te houden om de druk zo goed mogelijk te verdelen.

Daarnaast de gibs iets versmalt naar 15.5mm.
12075
12076

Past nu heel mooi en glijdt soepel heen en weer met weinig speling.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Eindelijk weer een paar stappen verder...
- Bronzen gibs gemaakt en geinstalleerd
- Steppers gemonteerd
- Omron E2E-X1C1 limit switches van eBay gescoord, tijdelijk met ductape geinstalleerd om te kijken wat werkt

Het beestje doet het :) Filmpje van het homen https://youtu.be/sD-67NbTCnY

Helaas is de snelheid vrij pover, maar als ik hoger ga stallen de steppers. Nog iets om later uit te zoeken.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Chibs »

Gefeliciteerd! Ligt het nou aan mij of lijkt de Z-as aan het begin van een move een kleine swivel te maken? De mijne gaat niet veel sneller dan 900-1000mm/min maar dat is voor het meeste werk tot nu toe voldoende.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Hij is aan het homen in het begin. Dus hij loopt 2 maal naar de home switch. Voor de rest kan ik tot nu toe niets geks ontdekken qua bewegingen. Ook met een meetklok lijkt alles spatzuiver.
Na wat verder zoeken vermoed ik dat oa de voedingsspanning van slechts 24V zorgt voor de lage snelheid... vanavond eens proberen met een 48V voeding of dat de boel kan versnellen. Voor de X vind ik het snel zat maar de Z-as mag wel wat harder. 900 haal ik bij lange na niet, ik zit op iets van 300mm/min en dat is veel te traag.

Volgende stap wordt het werkend krijgen van de turret... vooral qua software een flinke uitdaging.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mijn Emcootje op 75V lopen.. en ik loop 1500mm/min op de Z en 2000mm/min op de X.. en da's best rap voor zo'n klein bankie..
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

75V op een DM542 :shock: ? Ik vind mijn 48V al aan de hoge kant...
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Chibs »

De mijne loopt op 80v, hij stalt niet rond de 1400mm/min maar zo nu en dan wil 'ie bij een lange opdracht wel eens een paar stapjes missen, vandaar dat ik maar gewoon een limiet op 900mm/min heb gezet. Overigens wel met middelmatige motoren, dus als ik die ooit een keer upgrade verwacht ik ook wel iets meer.
Uiteraard niet op een DM542, die gaat maar tot 50v ;)

Kijk vooral ook even goed naar step timings en acceleratie, daar kan je motor ook gewoon van stallen. Voorheen had ik de step timings overgenomen van een LinuxCNC tabel, maar die bleken uiteindelijk toch te optimistisch.

De turret is goed te doen, lijkt uitdagend maar valt uiteindelijk best te doen. :) Nog makkelijker als je er een encoder aan hangt. Je kunt ook overwegen om er gewoon een quick change post (b.v. Multifix) op te zetten, in sommige gevallen handiger (Afhankelijk van wat je doet, b.v. boring bars hebben erg weinig houvast op de turret) en je zit niet met het limiet van maar 6 tools, wat toch erg weinig is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Bedankt voor de tips. Ik vond de Leadshine timing van de LinuxCNC wiki al vrij conservatief, maar ik kan er eens mee spelen en er 10-25% marge op zetten. Maar ik verwacht meer van 45V ipv 24V , volgens een berekening mag mijn 2Nm motor tot 70V hebben. Daarnaast wil ik microstepping eens terugschroeven, van 1600 steps/rotation naar 800 of 400 om te kijken of het helpt.

Andere drivers gaat voorlopig niet gebeuren, dat is het mij even niet waard (de DM542's kon ik heel voordelig krijgen, DM856 is toch een flink stuk duurder en vereist weer een andere voeding)

De turret is voor mij een must en ik verwacht weinig problemen met het beperkte aantal tools. Lange boring bars komen er sowieso niet in, zulk werk heb ik niet gepland voor het machientje.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

javanree schreef:Maar ik verwacht meer van 45V ipv 24V , volgens een berekening mag mijn 2Nm motor tot 70V hebben.
Niet de motor, maar de controller is het beperkende component voor V max.
Plaats reactie