Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

CCW draaien zal geen zwaar verspanen zijn. Kwestie van voorzichtig proberen denk ik

Wat de toerentallen betreft : ik had het plan huidige riemschijven allemaal te laten zitten, dan kun je heel breed gaan qua RPM range. Alleen is het dan aan de bedienaar van te voren de juiste overbrenging te kiezen... ook niet echt handig, bovendien geen feedback naar de machine. Geloof dat ik hier nog een keertje goed over na moet denken.

Zekeringen / automaten : nog niet ingetekend. Volgens mij minimaal :
- 6A traag direct na de net entree
- 5A snel voor de 36V/11A voeding
- 1A snel voor de 5V/2A voeding
- 0.3A snel voor naar het breakout board

Eventueel in de toevoer naar de stepperdrivers nog voor iedere driver een? 4A voor de X en Z driver, 2.5A voor de T driver (T = turret besturing), allemaal traag ; volgens mij heb ik dan alles?

Inmiddels ontdekt dat ik toch mogelijk een foutje heb gemaakt ; de 36V is niet handig gekozen... veel sensors gebruiken 10-30V ; mijn 5V is te laag, mijn 36V is te hoog. Als ik dan toch al een dubbele voeding moet, misschien beter toch het volgende :

5V/24V (met minimaal 2A 24V en 1A 5V) gecombineerd, 24V voor de turret stepper is voldoende.
48V/5A voor de X- en Z-as (misschien heel iets naar beneden schroeven, zeg 45V, om de drivers te sparen, 50V is echte piek spanning)
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door michel pet »

hoeveel amp heb je nodig op de 5 volt en de rest anders kan een stepdoun werken die kosten niets en gaan tot 3 amp gekoeld.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Of voeden via USB?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Zo gister breakout board en de 36V voeding binnen gehad, komende week maar eens gaan testen met de toolturret stepper. Materiaal voor een adaptertje voor de turret (Dank Arie voor de DXF !) is onderweg, komende week de router aanslingeren. Overigens maar goed dat ik de 36V voeding even op de werkbank heb getest, ding rammelde verdacht bij uitpakken, bleek de fan niet aangesloten :shock:

Voorlopig pak ik de 5V wel van een labvoeding, totdat de bestelde 5/24V voeding binnen is.
Helaas is budget even beperkt, er is nu 1 DM556 driver onderweg, kan ik straks ook met de 1.2Nm stepper gaan testen welke op de X-as moet komen. Voor de Z-as neem ik een zwaardere 1.9Nm stepper, maar weer met een DM556

Ik neem morgen de ER11 spantanghouder wel even mee naar de CNCZone dag. Inmiddels al aan het schetsen voor een mooie toolsetter, welke wel geheel zelfbouw zal worden gezien de prijzen van bijvoorbeeld een Omron D5F
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door michel pet »

stepdown kost geen drol.
je kan van je 36 volt naar 5 volt of welke spaning je maar wild met de pot meter instelbaar.

http://www.ebay.com/itm/2pcs-DC-DC-3A-B ... xyFjNSNsbM
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Het is even stil geweest... onderdelen verzamelen duurde wat langer dan gedacht.
Inmiddels is het meeste binnen :

2Nm NEMA23 stepper voor de Z-as met een DM542 driver
1.26Nm NEMA23 stepper voor de X-as met een DM542 driver
0.5Nm NEMA17 stepper voor de turret met een DM422C driver
2 Omron sensoren (E2E X1C1) voor het homen van X en Z
Set ER25 spantangen, wat beitels en een originele Emco vierklauw (machine kwam met enkel ER25 houder en slechts 3 spantangen) Dus qua tooling ben ik nu, na de ER11 houders, redelijk compleet :)
Daarnaast een 48V 400W voeding, een 5/24V voeding, breakout board en een mooi Intel Atom bordje waarop LinuxCNC geinstalleerd gaat worden. Alleen nog een PicoPSU zodat het ding op de 24V voeding kan draaien (die heeft genoeg capaciteit)

Helaas blijkt een van de DM542's een DoA, dus dat wordt weer wachten :cry:

Ondertussen de Emco geheel gestript en een paar tegenslagen ontdekt... de gibs die slede op het bed houden vertoonden ruim 0.1mm speling. Ik heb brons 22x7 besteld om een set nieuwe te maken.

Maar goed, hier wat foto's :

Afbeelding
Testopstelling van de electronica ; alles behalve een stepper driver werkt naar behoren. Nu de aansturing vanuit LinuxCNC nog...

Afbeelding
Het gestripte en schoongemaakte bed. Gelukkig geheel zonder beschadigingen

Afbeelding
Gedemonteerd saddle. Kogelomloop is prima in orde, de gibs helaas niet... hopelijk over 2 weken het brons binnen om een set vervangende strips te maken. Deze zullen ook meteen iets dikker en breder worden (past net) voor beter contactoppervlak.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Chibs »

Wat bedoel je precies met speling? Die schroef je toch gewoon aan tot het strak zit? Overigens zaten er op de plastic gibs van mij ook nog zwarte metalen gibs die de boel aandrukten. (Ben momenteel ook bezig met een Emco 5 CNC aan het ombouwen :) )

Ook leuk om de 10020 Santa-fe er achter te zien. ;)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Bij mijn machine waren er alleen kunststof strips en die kon ik niet strakker draaien... in het zadel is de sleuf dieper als dat het bed dik is. De nieuwe bronzen strippen zullen een stapje krijgen van circa 0.25mm , zodat ik voldoende nastelruimte heb in beide richtingen.

De originele Emco stepper bevestigingsplaten zijn mij met 2.5mm dikte wat te ielig, dus een setje nieuwe uit 5mm plaat zijn onderweg. Hiermee komt ook meteen de pulley gunstiger te zitten op de motoras, zodat ik daar hopelijk weinig aan hoef te doen (pulleys moest ik omdraaien omdat mijn motorassen anders te kort zijn voor het borggaatje)

Adaptertje om de stepper op de turret te monteren gefreesd , handig die DXF van Arie Kabaalstra , kon zo in CAMBAM :lol: Alleen de gaatjes nog even door boren (freesje 2 was te kort) en achterkant kamertjes boren voor de inbusjes. Daarna even op de draaibank om een borstje eraan te draaien waarmee plaatje mooi gecentreerd op de turret past.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice.. ik dacht al.. ik ken dat plaatje ergens van..

Mooi dat ik je er mee kon helpen..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Dit project heeft even op een laag pitje gestaan omdat ik even op wat punten vast zat :

- De pulleys met tandriemen voor X- en Z-as lagen met de nieuwe steppers niet meer mooi in lijn met de pulleys op de kogelomloopspillen
- De aandrijving van de hoofdspindel was even een poosje onbeslist

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en kon ik een mooi 0.37kW motortje op de kop tikken met een perfect matchende VFD.

Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is straks dat ik via modbus de VFD ga aansturen, kabeltje daarvoor is nog in de maak. Motortje heeft dezelfde B14 flens, past dus perfect zoals het origineel. Plan is de tussenas te laten vervallen en de overbrenging zal meestal op AC2 of AC3 staan. En de spindel kan nu dus beide kanten op draaien.

Het probleem van de tandriem pulleys is opgelost door nieuwe en vooral dikkere motor mounts te laten laseren. Deze zijn uit 5mm staal en daarmee is de offset netjes weggewerkt.

Afbeelding

Enige grote resterende issues :

- Er moeten nog nieuwe gibs gemaakt worden voor het support, de twee kunststof strips aan de onderkant welke het support op het bed houden vertoonden circa 0.1mm speling.
- Er moet een nieuwe besturingskast komen. Idee is zelfde als het origineel maar dan lager, er hoeft geen display/keyboard in gemonteerd. Scherm maak ik er los aan met een VESA mount, daarnaast breng ik 1* VGA, 1* ethernet en 2* USB naar buiten voor keybord, muis, netwerk en andere eventueel nuttige dingen. Touchscreen lijkt in combinatie met LinuxCNC nog geen hele grote meerwaarde te hebben dus laten we voorlopig achterwege.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

javanree schreef:Touchscreen lijkt in combinatie met LinuxCNC nog geen hele grote meerwaarde te hebben dus laten we voorlopig achterwege.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Met AXIS als userinterface heeft het geen meerwaarde, maar met touchy of gmoccapy als UI wel degelijk.

Ik heb nu ook nog een gewone muis+toetsenbord aan de Emco8 hangen, maar eigenlijk is dat heel veel minder prettig dan het touchscreen op de frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat ik ook voor de draaibank een XHC-04 gepland heb ; leek mij een goedkopere optie dan zelf met een pokeys oid wat in elkaar te klussen om een handwieltje te krijgen...

Ik merk nu met de 3040 dat ik keyboard en muis amper meer gebruik na het homen, rest kan ik vrijwel alles via de pendant doen; starten, nullen, pauze, snelheden aanpassen (alleen ijlgang niet)

Als iemand nog een goed adresje heeft voor de speciale Emco riempjes voor de X- en Z-as verneem ik het graag... voor spindel heb ik reeds vervangende riemen besteld maar kan de stepper riemen niet vinden
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

VDH in Utrecht eens bellen/mailen.. daar heb ik mijn riempjes ook vandaan. (aandrijfriemen)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Na wat bellen en een rondje Google uiteindelijk een goed adresje gevonden voor de stepper belts :

http://www.bearingshopuk.co.uk/mxl-480/

Zelfs met verzending goedkoper dan bij VDH of Emcoparts
Inmiddels de motor op z'n plek gemonteerd, voorlopig met de oude 6*450 riem, en het past heel mooi. Genoeg ruimte voor het support. Nu nog een keer een kapje maken dat de motor beschermt tegen spanen, hoewel het een IP55 motor is wil ik het lot niet tarten...

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie