Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n toolsensor eigenlijk niet zo heel hard nodig op de draaibank vind ik (maarja, dat vind ik van de turret ook al, en daarin is vrijwel niemand het met me eens, snif).

Offset X doe ik met proefdraaien+micrometer of bekende diameter+voelermaat, offset Z ook met een voelermaat. Voor de wisselplaatspullen is dat eenmalig, voor de per-klus dingetjes indien nodig is het geen groot genoeg probleem om er elektronica voor in te zetten.

Toolhoogte gaat met een vast center en een willekeurig cameraatje (elcheapo endoscoopje) ook prima, maar ik moet er eigenlijk nog eens een blokje alu voor frezen. Zoiets als deze: https://www.youtube.com/watch?v=1MrjnIcscxI

Kwa elektrokastje: netjes!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Gek, op de frees vind iedereen het dan wel weer nodig :mrgreen: Ik had het vroeger 'in het groot' ook zo en was daar wel blij mee. Helaas valt het niet mee een en ander in LinuxCNC werkend te krijgen. Maar goed, het heeft geen haast. De turret was een van de redenen dit te doen, ik heb wat grote (100+) series onderdelen gepland, dan wil ik niet handmatig wisselen...

Nu eerst elektra op orde krijgen zodat we kunnen verspanen, die sensor komt later. Tooling is ook bijna compleet, wat binnnenbeitels, klauwplaat en nog wat spantangen onderweg.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

Op de frees heb ik een ER spantang en weet ik na elke toolwissel niet waar de punt van de frees zich bevind. Had ik gereedschaphouders gehad met de frees er vast in (HSK, ISO/BT, bla) dan zat ik daar ook nog vrolijk met een voelermaatje of had ik zo'n mooie meetkolom.

Verder is een gereedschapje inmeten op de draaibank ingewikkelder dan op de frees; je hebt de X-offset nodig, de Z-offset en je moet de centerhoogte stellen. Dat lukt niet met 1 simpel schakelaartje zoals op de frees.

Dat inmeten kom je tzt wel uit en anders ik wel.

Met 100+ onderdelen begint een turret zinvoller te worden idd, mits je weg kunt lopen en het apparaat z'n gang kunt laten gaan. Als ik er toch naast moet staan is een toolwissel met schuitje ook in 10 seconden gebeurd. Maar zoals ik al zei: slechts weinigen delen mijn mening :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Wat centerhoogte betreft :

- voor boortjes en 10mm VHM binnenbeitels in de turret : die staan altijd vanzelf op centerhoogte door constructie turret en normeringen voor beitels
- alle VHM buitenbeitels in de turret idem. Die zijn mits volgens de normering zodanig dat bovenkant beitel even hoog is als beitelpunt

Dus in mijn geval kan ik circa 90% van mijn tools zonder nadenken monteren en de centerhoogte klopt. Dat maakt wisselen al een heel stuk simpeler.

Ik snap verder prima dat niet iedereen even veel nut ziet in zo'n toolsetter. Maar het is ook een beetje een uitdaging voor mezelf om te kijken hoe ver ik kan gaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

Netjes, zo'n nieuwe kast, bovenkant horizontaal, da's handig voor de nuttige ruimte!
javanree schreef:Onderop aan de 'voorzijde' nette connectors voor de steppers en de sensors,
Is dat in de spanenbak of onder de machine? Met deze verbetering zou ik ze denk ik gelijk doorsteken in de kast vanonder de machine. Geen connectors nodig (kost best wat en gebruik je toch nooit) en alle kabels netjes weggewerkt.

De turret daar kan ik nog niet mee omgaan, waarschijnlijk waren mijn beitels te groot, en zeker te lang om niet klem te raken, ook geen ruimte voor een afsteekbeitel. De toepassing zal vast nog komen, maar op het moment zijn de schuitjes een verademing.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Qua turret : ik heb wat 12mm beitels gekocht op eBay welke ik ingekort heb. Dan past het. Voor afsteken wil ik nog bij RGDTools hun speciale Myford afsteekbeitel bestellen, die zou moeten passen en heeft centerhoogte perfect voor de turret (gemailed met ze om dat te checken) https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Lat ... --665.html

Op de kast komt behalve een hoofdschakelaar/noodstop alleen een VESA houder voor de touchscreen, de rest wil ik glad houden. Achterkant krijgt netwerk, USB, VGA en power connector voor de monitor, meer niet. Ik had het idee om met connectoren de besturingskast makkelijk afneembaar te houden, maar het zou misschien ook niet gek zijn alleen aan de stepper zijde een connector te gebruiken (daar zitten nu stevige 4-polige connectoren)
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

javanree schreef:Op de kast komt behalve een hoofdschakelaar/noodstop alleen een VESA houder voor de touchscreen, de rest wil ik glad houden. Achterkant krijgt netwerk, USB, VGA en power connector voor de monitor, meer niet.)
Ethernet?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

netwerk == ethernet , zeker niet vergeten :)

Vandaag een mooi pakketje binnen uit Belgie :
Afbeelding

Ik heb nu dus 2 passende drieklauwplaten, waarbij dit waarschijnlijk een echte Emco is die helaas de buitenbekken mist, de Rohm heeft een set omkeerbekken. Dank nogmaals aan Danny en Breaker voor de tip :idea:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb laatst de bekjes opgemeten.. ik ga binnenkort eens een poging doen om zelf bekken te maken, waar ik zachte bekken van Aluminium op kan schroeven.. als dat lukt.. dan gooi ik de tekeningen wel op't Forum.. altijd handig.. want er zijn er hier wel meer met een Emco Compact 5 al dan niet CNC.. :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Dat zou zeer interessant zijn :) Setje grondbekken uit mooi stukje 1.2311 en dan wat alu of automatenstaal opschroefstukken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. 'k heb hier nog een stuk 1.2510 staan.. ook een mooi stukje staal, want prima te vlamharden.. leg em gewoon even bij de Smid in het vuur... koolt ie gelijk wat op..

Alu 2007 of 6082 zijn prima te gebruiken, want ze verspanen goed.. korte spaan.. Ik gebruik 2007 veel voor allerhande gereedschappen, en voor de uurwerkringen in mijn horloges.. spul is heerlijk kortspanig.. daar kun je echt volgas doorheen..

zodra ik die bekjes heb, ga ik een doos stukjes alu bestellen, en dan voorbewerken tot zachte bekjes..
op de stalen bekken komt een nokje voor de centrering.. hoef je alleen maar een groef te frezen in de bekken.. #lekkersnelklaar
M5 gaatjes erin..al mijn spanmiddelen hebbem M5.. kwestie van de boel universeel houden.. :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Vanwege een verhuizing te lang niets gedaan aan de machine.
Hoewel de schuur (a.k.a. "de werkplaats") nog niet af is toch maar weer eens wat gedaan : het goedkope LPT breakout board beviel om meerdere redenen niet zo (te weinig inputs om een toolsensor aan te sturen , verkeerd uitschakelen van LinuxCNC joeg de VFD op hol en er waren te weinig GND aansluitingen wat de bedrading een puinhoop maakte) dus heb ik de knoop doorgehakt en maandag een 7i76E besteld. Vanmiddag stond DHL al op de stoep :shock:

Afbeelding

Kaart inmiddels al kort getest, nieuwe LinuxCNC basis config start zonder errors dus dat begint goed.

Zodra het eerste deel van de schuur geisoleerd is kan ik de tafel construeren (doorlopende tafel 80cm diep tegen een van de korte wanden) waar de CNC machines opkomen. Dik 2m breed voor een 3040 router en de Emco 5 met eronder genoeg ruimte voor wat gereedschapskarren, een kruk e.d. Als dat klaar is wil ik de elektrokast gaan opbouwen, die staat nog altijd leeg in een hoekje :oops:
JurgenR
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2016 13:55

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door JurgenR »

Excuses voor het omhoog gooien van je topic, maar was even benieuwd of de tekening bovenaan pagina 4 van de gibs de correcte is. Gister een oepsje gehad met m'n Emco 5 waardoor 1 gib is gesneuveld (waarschijnlijk ook ouderdom). Nou moet ik 2x de korte variant hebben en zag dat je die mooi op tekening had gezet, maar dat er ook kleine aanpassingen nodig waren.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Nee tekening is nooit aangepast. Lees dus even mijn en Breaker's opmerkingen erna over de gemaakte aanpassingen (schroefgaten verzinken en/of gibs dunner maken)
Plaats reactie