Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door DaBit »

Dilemma, dilemma. Ik heb voor het maken van ronde dingen al tijden een 4e as in de planning en daar ook het merendeel van de benodigde componenten voor bij elkaar gesprokkeld. Maar ga ik kijken wat dat ding gaat wegen, dan is dat toch niet geheel praktisch om die telkens de tafel op en af te tillen, en als ik heel eerlijk ben dan wil ik er voornamelijk mee doen wat je met een draaibank ook doet.
Waarom koop je dan niet gelijk een draaibank? Ruimte. Een beetje leuke draaibank is al gauw best een fors ding en het is gewoon vol in mijn schuurtje. Kan met een betere organisatie wel anders, maar het liefste ga ik dan eerst verhuizen of gooi ik de huidige schuur plat en bouw wat nieuws. Is ook allemaal langetermijnwerk.

In plaats van een 4e as maar een draaibank bouwen dan? Tsja, ik ben wel in staat om zo'n ding te construeren. Ik heb alleen geen idee hoe groot ik 'm nou eigenlijk precies nodig heb, welk toerenbereik, etc., want ik heb exact 0 minuten draaiervaring. Met frezen had ik eerst BF20, daarmee heb ik geleerd wat ik wel en niet wilde, en toen bouwde ik een machine op maat.

Datzelfde geintje is met een draaibank eigenlijk misschien ook nog niet zo'n stom plan. Ergens een tafelmodelletje vandaan toveren, grootte Emco compact 8 oid, een jaartje, 2 jaartjes ervaring opdoen zodat ik weet wat ik wel en niet wil, dan een leuk CNC-bankje bouwen en de bestaande draaibank doorschuiven naar de volgende. CNC nog niet eens omdat ik nou perse CNC-gestuurd wil draaien, maar op de frees is intikken van G1 X-10 om 10,0mm op te schuiven knap praktisch en dat gedoe met tandwielen om langs/dwarsvoeding te regelen kan elektronisch ook veel makkelijker (voor mij dan tenminste).

Ga je wat googelen, dan is het met gebruikte Europese machines toch niet allemaal koek en ei. Als zo'n ding 35 jaar oud is dan heeft-ie ook 35 jaar slijtage en oeps-momentjes achter de rug, wat je niet terugziet in de prijs die het op moet brengen. En wat nou net niet de bedoeling is, is zo'n ding opknappen.

Als de insteek nou is dat zo'n ding voornamelijk bedoeld is om te leren draaien, zelf ervaren wat ik wel en niet wil, en het gemiddelde onderdeel komt niet op de 0,00001mm zoals een adapterring, verloopbus, etc.: zijn die Chinezen dan echt zo slecht?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Michel

Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door Michel »

Het gereedschap is zo goed als degene die er mee werkt........... :mrgreen:

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

't kan vriezen, het kan dooien..

die C1 die ik in eerste instantie kocht om te gaan Ver-cnc-en.. da's niet veel soeps.. die hou ik vooralsnog als "klusbankie".. ik mishandel het ding ook als vlakschuurmachine.. doe er slijpwerk op.. kortom.. alles waar een draaibank niet vrolijk van wordt..

een 2de Hands Emco 8 in goede staat zou ik verkiezen boven een nieuwe Chinees.. hoewel ik de laatste keer dat ik bij Herman Buitelaar was wel aangenaam verrast was van sommige machines.. qua prijs, en qua "Feel"

'k zou de "gok" wel aandurven met een HBM 180...
Op Marktplaats staan momenteel ook een paar Ferm Bankjes.. ik heb in het verleden ook wel gewerkt met een Ferm.. mankeerde weinig aan.. 'k gebruikte dat bankje toen om Medische instrumenten aan te passen en te repareren..
voor 400,- ben je het mannetje..

er staat ook een Myford voor 500,- in Leende.. da's niet al te ver bij jou vandaan toch?

Zoals Michel ook stelt.. 't is de man achter de machine die uiteindelijk het resultaat bepaalt..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Michel schreef:Het gereedschap is zo goed als degene die er mee werkt........... :mrgreen:
It is a poor workman who blames his tools...
Da's altijd al zo geweest, en zal altijd zo blijven.
Arie Kabaalstra schreef:'t kan vriezen, het kan dooien..
die C1 die ik in eerste instantie kocht om te gaan Ver-cnc-en.. da's niet veel soeps..
Wat is er nou precies 'niet veel soeps' aan? Niet goed rondlopen? Geleidingen niet vlak en recht?
een 2de Hands Emco 8 in goede staat zou ik verkiezen boven een nieuwe Chinees.. hoewel ik de laatste keer dat ik bij Herman Buitelaar was wel aangenaam verrast was van sommige machines.. qua prijs, en qua "Feel"
Ik zat ook niet zozeer te denken aan een nieuwe Chinees. Dan zou ik al gauw op iets van een Sieg C6 uitkomen, toch weer 1200 euro voor die er staat, met beiteltje hier, ditje zus en datje zo dus >2000 euro. Dat kan ik er niet voor vrijmaken de komende paar maanden en stop ik zowiezo liever in iets anders tegen de tijd dat ik weet wat ik nou echt wil.

Die 400-800 euro klinkt meer in de richting voor een 'leer-bankje'.
er staat ook een Myford voor 500,- in Leende.. da's niet al te ver bij jou vandaan toch?
De hamvraag bij die dingen blijft: is de staat van een machine die 35 jaar van hand tot hand gegaan is met de nodige oeps-momentjes nou echt zoveel beter dan van een recentere Chinees? Als je wat rondleest kom je tegen 'Ja, die machines zijn echt veel beter, loopt veel rustiger', gevolgd door 'weet iemand waar ik het bed kan laten slijpen en wat dat kost, want de mijne is bij de klauwplaat wat versleten'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik denk dat het net als de meeste tweedehand spullen gewoon draait om zo veel mogelijk van die dingen gaan bekijken, met cash of pas op zak en toeslaan als het een goeie is.
Eventueel iemand meenemen met verstand van zake of iemand zoals ik die nergens verstand van heeft* maar wel heel, heel erg goed kan kijken en ziet wat veel mensen ontgaat.

* ik onderdrijf een beetje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een grotere draaibank is gewoon stabieler. Ik heb zo'n Emco Compact 8 staan en zie toch dingen die ik liever niet bij een draaibank zie. Bij wat onrond materiaal, bijvoorbeeld een zeskantje staal van een rond stukje voorzien zie ik gewoon de beitel en beitelhouder inclusief het support bewegen. Ook als ik een gat uitdraai is het dieper gelegen stuk kleiner qua diameter dan het stuk rechts.. En ja, de spelingen zijn er zover uitgedraaid dat de handwielen nog net niet te vast staan.. Bij een wat forsere bank verwacht ik dat toch niet zo snel.
Of een Chinees dat veel slechter zal doen?? Gietijzer is gietijzer en haaks is haaks.. En lagers zijn altijd wel te vervangen, eventueel..
Voor wat ik aan chinees spul heb voel ik me in ieder geval niet bekocht..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Danny

Bericht door Danny »

Als het kleine werkstukjes zijn kan je een klauwplaatje aan je freesspindel bevestigen en je draaigereedschappen op je freestafel monteren.
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Die ferm bankjes zijn prima te gebruiken voor klein werk, maar...

Er zijn twee soorten Ferm:
http://link.marktplaats.nl/m980573496

of

http://link.marktplaats.nl/m980591822

De tweede heb ik mee gewerkt en is zeker niet verkeerd. De eerste heb ik bezichtigd tijdens de koop, overal dooie punten, gierende lagers, etc. niet fijn...

Als ik jou was zou ik marktplaats gewoon dagelijks in de gaten houden, ik zie vaak wel ''koopjes'' van goede kwaliteit voorbij komen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

audiomanics schreef:Een grotere draaibank is gewoon stabieler. Ik heb zo'n Emco Compact 8 staan en zie toch dingen die ik liever niet bij een draaibank zie. Bij wat onrond materiaal, bijvoorbeeld een zeskantje staal van een rond stukje voorzien zie ik gewoon de beitel en beitelhouder inclusief het support bewegen. Ook als ik een gat uitdraai is het dieper gelegen stuk kleiner qua diameter dan het stuk rechts.. En ja, de spelingen zijn er zover uitgedraaid dat de handwielen nog net niet te vast staan.. Bij een wat forsere bank verwacht ik dat toch niet zo snel.
Of een Chinees dat veel slechter zal doen?? Gietijzer is gietijzer en haaks is haaks.. En lagers zijn altijd wel te vervangen, eventueel..
Voor wat ik aan chinees spul heb voel ik me in ieder geval niet bekocht..
Kees
't gekke is.. ik heb een Contimac 8 ( Emco Compact 8 kloon) gehad.. en die was werkelijk spatzuiver.. Ik draaide er ook regelmatig passingen mee.. en met een hoektafel ook freeswerk..
ger

Bericht door ger »

Ik heb een jaar of 8 geleden een HBM 210 aangeschaft ( de laatse van dat model) en het ding is ook spatzuiver, het enige wat ik veranderd heb zijn de draaibare hendeltjes aan de handwielen ( zat wat te veel speling op naar mijn zin) , en een blokkeer hendel gemaakt voor de losse kop ( puur omdat ik dat handig vind :P )
Het ding wordt dagelijks gebruikt , het enige probleem wat ik ooit heb gehad is de aan/uit schakelaar die tevens als noodstop gebruikt wordt niet meer goed werkte , die heb ik vervangen , is gewoon standaard spul wat je overal kan kopen ;-)
Zoals eerder opgemerkt , 90% is de persoon die er mee werkt wat het eindresultaat bepaald .

Deze gast ( hij is al eerder voorbij gekomen ) werkt grotendeels met chineese machientjes, maar het ziet er toch wel goed uit :P
https://www.youtube.com/channel/UCworsK ... 6-BnIjS2MA

( En ja , ik zou ook graag een Schaublin willen hebben , maar een in goede staat , is wat te duur voor me ;-) )
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je niet kunt draaien, hoe moet je dan beoordelen of het broddelwerk wat je produceert, aan de draaibank ligt of aan de draaier.
Het probleem bij goedkope draaibanken is de evenwijdigheid van de zwaluwstaart. Je kun stellen wat je wilt, maar als de basis passing niet klopt, kun je nooit de speling er uit stellen.
Over het algemeen is dat bij de grotere emco's meestal wel redelijk in orde dacht ik.

Volgens mij heb je destijds aan die BF20 ook het e.e.a. verbeterd aan de geleidingen.

En dan heb je dus gelijk het grootste probleem van oude machine's, ook een versleten schaublin of deckel is dus eigenlijk gewoon €0.16/kg schroot.
Met dat verschil dat een schaublin of deckel van 40 jaar waarschijnlijk nog niet versleten is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fcnh
Donateur

Bericht door fcnh »

Heb me net ook zo'n sieg c6 aangekocht, puur op goed geluk met als info wat fotootjes en een paar getallen op een site.
Als je hem dan geleverd krijgt zie je toch dat het eigenlijk speelgoed is. Ik wil niet zeggen dat hij voor de prijs slechter is dan andere in zijn soort maar als je het grote spul gewoon bent...
Als je groter kan plaatsen en krachtstroom hebt, niet twijfelen. Kost niet veel meer tweedehands. Zo niet moet je je afvragen wat je allemaal wil draaien want je loopt heel snel tegen de limieten aan volgens mij. Misschien niet op nauwkeurigheid maar op de grote van het draaiwerk.

Zelf had ik geen keuze, geen plaats en moest handmatig naar de kelder.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

We hebben hier eerder een discussie gehad.. ik zal geen namen noemen.. maar iemand zonder enige ervaring op het gebied van verspaning meende dat een chineesje nieuw uit het krat beter was dan een oude Schaublin, Deckel of Hembrug.. nou.. ik durf het aan.. hij op een Deckel.. ik op een chinees.. Ok.. da's 20 jaar ervaring tegen net zelfstandig kunnen poepen.. :lol:

de machines van de "gerenommeerde merken" zoals Weiler, Emco, Myford, Schaublin, Boley en Hembrug.. ja.. die dingen gaan anderhalf leven mee.. en soms nog meer.. ik heb het genoegen mogen smaken om aan oude Hembrug DR1's te draaien.. of aan een Bridgeport Series 1 Freesbank, Schaublin VM 130.. ook een oud beestje. maar wat een fijne machine..

't nadeel is.. als ze nog zuiver zijn.. dan worden ze niet verkocht.. , worden ze wel verkocht.. dan betaal je de hoofdprijs..
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Het is al weer een 20 jaar geleden dat ik met mijn ouwe heer eens bij een handelaar ben wezen kijken die voor weinig guldens nieuwe chinees draaibankjes verkocht.
Uur in de auto en met 5 minuten de toko weer uit, en die ouwe een uur lang op de terug weg zitten mopperen en schelden.
Hij was als draaier begonnen bij de Artillerie Inrichting Hembrug ergens in 1935 of zo. had er wel een klein beetje kijk op.
Misschien zijn die China dingen nu iets minder slecht, maar toentertijd was het zonde van het materiaal waar ze van gemaakt waren.
En hoeveel groter is een AI of een vergelijkbaar ding nu dan een tafelmodel, scheelt niet zo heel erg veel.
Als zo,n ding naar een zolderkamertje moet heb je wel een uitdaging, maar in een schuurtje gaat het al snel.
OK kost een beetje meer maar houd ook de waarde vast.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie