Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Een 7i76 heeft 1 hardware-encoder kanaal. Als je daar genoeg aan hebt dan kun je het daar ook mee doen, maar het zal wel wat krapjes worden.

Als je voor de gewone 5i25/6i25 + 7i76 gaat dan zou je TTL-encoders ook direct op de 2e poort van de 5i25 aan kunnen sluiten. Daar heb je ook nog 17 I/O lijntjes waar je wat zinnigs mee kunt doen. RS422 encoders kan via een RS422 receiver-IC zoals de SN75176, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.
Dat heb ik op mijn freesmachine gedaan; de SINO lineaal op de X-as is een TTL type. De 7i85S was bedoeld als nette vervanger van encoderkabels-direct-op-subD25-gesoldeerd, maar het is er nooit van gekomen. Dus die heb ik maar op de Emco nuttig ingezet :lol:

Aan de andere kant is een 7i85S geen heel duur bordje (iets van 65 euro), en pluggable connectoren zijn ook wel prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

enkelsteens?.. of halfsteens? heb je wel of geen spouw in die muur?.. zo ja.. dan heb je een steens muur, zo nee.. dan is ie halfsteens..

"Steens" is de LENGTE van en baksteen.. dus met Waalformaat is een Steens muur 22 cm dik.. een anderhalf steens 33 + 1 stootvoeg, enzovoort
Tot zover de les bouwkunde.. Ik heb het isoleren van mijn werkplaats ook op de planning staan.
Wat is wijsheid in deze?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DirkSchipper »

Wijsheid is dampdichte folie op de goede plek!
Dat is aan de warme kant van de isolatie.
Dat voorkomt dat er vocht waterdamp van uit de warme kant bij de koude kant kan komen, want daar condenseert het vervolgens, en rotten je balken etc. weg ... :cry:

Het dak heeft dikkere isolatie nodig (want aan het plafond is het altijd warmer).
Ik heb mijn platte dak met 45 cm PIR geïsoleerd van buiten af (zodat het hout aan de warme kant zit ivm. condens/rotten).
Daarvoor heb ik mijn (nog goede) dakleer opgeofferd (nieuw gelegd).
Eerst al het oude dakleer verwijderd, dan dampdichte folie (goed de naden dicht tapen).
Dan PIR erop, en die PIR weer met schroeven en grote drukringen aan de planken geschroefd.
Voor die PIR heb ik de variant met een bitumen-coating gekozen, daar kun je het dakleer goed aan vast smelten.
Je kunt tegenwoordig ook zgn. EPDM folie kopen ipv. bitumen dakleer. Hoef je niet met een vlam aan de gang.
Maar het is wel duurder.

De rest heb ik van binnenuit geïsoleerd met 2,5 cm PIR. Platen van 60 cm breed, dan een houten regel, en dan weer PIR.
Daar heb ik platen underlayment tegen aan geschroefd.
Tussen underlayment en PIR weer dampdichte folie.

Ik heb ook de betonnen vloer op dezelfde manier geïsoleerd (maar ik heb en krijg geen hele zware draaibaken en portaal-frezen ...).
Anders loop je de kans op koude voeten, en altijd een vochtige vloer (condens).

Qua verlichting gebruik ik TL's 6 stuks (58 W per stuk). Dat is voldoende om het in de winter op een lange koude zaterdag tot boven de 20 graden te krijgen. De radiator doet het dan al niet meer, want diens thermostaat staat ingesteld op 15 grC.
Ik ben er HEEL gelukkig mee!

N.B.
PIR is ook vrij duur, maar er zijn genoeg handelaren die 2e keus verkopen. Soms niet van 1e keus te onderscheiden, behalve qua prijs ... :P
N.B.2
Mijn muur is een 2x half steens, zonder echte spouw maar ook niet vast aan elkaar gemetseld.
De buitenmuur is waalformaat, de binnenmuur dubbeldik waalformaat kalk-cement steen.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door motormuis »

dirk waar zit je bij Venlo vlak over de grens is een bedrijf die verkopen isolatiemateriaal tegen betaalbare prijzen
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DirkSchipper »

Ik zit in Utrecht (staat/stond ook al in mijn gegevens rechts ;-) ) .

Net een tikkie te laat die info over een goedkoop adres. Mijn isolatie zit er al dik 2 jaar in .... :mrgreen:
Maar altijd handig voor anderen om te weten ...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

Bedankt voor de tips ; voor als eerst Mesa 7i76E besteld bij EUSurplus, de 7i85S komt wel als ik ook de linealen ga bestellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, die 7i76E vind ik er ook leuk uit zien. En het zou moeten werken om daar naderhand linealen op aan te sluiten, hetzij via een 7i85S, hetzij door direct de expansieheaders te bekabelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Dabit, potentiële opvolger voor je emco?
https://link.marktplaats.nl/m1354489449

AI handyturn lijkt het, met camlock spindel, mooi compact dingetje wel denk ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik heb de kiet te koop staan en de volgende kiet onder voorbehoud verkoop eigen woning. Is momenteel dus effe niet handig. Maar verder vind ik zoiets wel wat ja. Stiekem gebruik ik de draaibank best veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Toch wel met grote werkplaats mag ik hopen? :lol:
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hrscharft »

Nieuwe kot nog steeds in het mooie brabant?

of ergens anders wat moois gekocht?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 15 dec 2018 17:06 Ik heb de kiet te koop staan en de volgende kiet onder voorbehoud verkoop eigen woning. Is momenteel dus effe niet handig. Maar verder vind ik zoiets wel wat ja. Stiekem gebruik ik de draaibank best veel.
Wat heb je gekocht,? een loods waar toevallig ook nog een huisje bij staat ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Nah, helaas niet. We zijn met z'n vieren en ik heb niet alles te zeggen. Ik moet in grootte terug naar een garage. Weliswaar niet de krapste, maartoch. Voordeel is dan wel weer dat zaken als fietsen en noppenbrommer een ander plekje krijgen, dus die ruimte win ik. Ga ik er in ieder geval kwa bruikbare vierkante meters niet hard op achteruit. Verwarming en een plee is ook wel prettig.

Waar ik me meer zorgen over maak is dat het hobbyhok straks vastzit aan het woonhuis. Da's niet handig met mijn neiging om de volumeknop van de muziek ooit op standje 11 te draaien. En ik denk dat ik compressor, zijkanaalblower, etc. ook maar beter ergens in een stil hokje zet.

Ver weg is het niet, van Oss naar Berghem. Paar kilometer. Magoed, ik heb nog niks zolang het huidige huis niet verkocht is. En als ik daar niet de prijs voor krijg die ik hebben wil gaat het geintje niet door.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal


Ik zag deze thread en dat gaat over de spindelmoeren, ik heb een draaibank gekocht een tijd terug en de voeding van deze machine heeft een koperen half moer die je kan ontgrendelen, zodat de voeding stopt, dit onderdeel is versleten de schroefdraad is ver weg, mensen maakten dat nooit schoon en dus de metaalsplinters deden hun werk.

Is er nog aan te komen misschien? of laten maken, ook de moer die jullie hier beschrijven zit er in deze is heel maar de ronde deel wat in de wagen van de bijtel valt heeft nogal speling, zag hier er schroefdraad in zitten.

Ik moet de draaibank een keer in elkaar zetten en in de keuken plaatsen, schuur is vochtig dus dat is er niet goed voor.

Het is een Ferm MD-350.

vrg kees
Plaats reactie