Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Beginnetje van de elektra:

Afbeelding

Hout? Ja, vind ik praktisch. Schroeft lekker.
Plaat past mooi achter de 'spanenbak' als ik die verstevig met een framepje van wat koker, een monitortje ervoor, en ik heb weer mooi een apparaat in 1 geheel.

't is weer een samenraapsel van spulletjes die ik al had. Moet ook; ik heb voort teveel spulletjes. Ook maar een keer gebruiken.
Moederbordje heeft nog ooit dienst gedaan in de BF20, die dubbele solidstate-relais heb ik er nog wel een stel liggen, voedingkje is eigenlijk wat licht (42V/50W) maar zal met een extra condensator (en beetje elektronica opdat-ie niet in de hiep gaat) de truuk wel doen, etc.

Op het moederbordje zitten twee parallele poorten gemonteerd als insteekkaart, de derde is eventueel via een pinheader beschikbaar. Die twee heb ik ook nodig omdat ik anders ingangen te kort kom.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Dan vind ik 83 hendeltjes, tandwieltjes, slipkloppelingen, etc. toch vele malen eenvoudiger als dat wat jij op de foto laat zien.
Ik vind het wel interessant, en wil eigenlijk toch wel een CNC gedoe ding in de schuur. maar wat moeilijk.
Probeer wat te tekenen met fusion, wat als het tekenen al niet lukt hoef ik aan de rest niet eens te beginnen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Afbeelding
Leuk die Russische interface.. :|
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:Dan vind ik 83 hendeltjes, tandwieltjes, slipkloppelingen, etc. toch vele malen eenvoudiger als dat wat jij op de foto laat zien.
Ik vind het wel interessant, en wil eigenlijk toch wel een CNC gedoe ding in de schuur. maar wat moeilijk.
Ja, ieder zo z'n sterke en zwakke punten. Ik ben nou eenmaal van origine een computer/elektronicanerd en doe dat metaalgedoe er voor de lol bij in m'n vrije tijd. Bij jou is het waarschijnlijk precies andersom.

Nadeel van dat CNC-gedoe is dat je het niet echt in hapklare brokjes toegediend krijgt; het is meteen heel veel ineens. Maar als je er dan mee overweg kunt heb je naast wat je nu kunt ook opeens veel meer mogelijkheden. Continu variabele voeding op de assen, geen verdeeltafel meer nodig voor iets ronds, veel meer vrijheid kwa vormen, etc.

Ik krijg trouwens dingen als Fusion e.d. niet onder de knie als ik er geen toepassing voor heb. Gewoon droog oefeningetjes zitten doen werkt bij mij mij niet. Ik heb zo'n idee dat dat bij jou niet veel anders werkt, en dan kun je het als het niet lukt beter niet opgeven, maar weer oppakken als je er een doel voor hebt.
audiomanics schreef:Leuk die Russische interface.. :|
Kees
Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef:Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is daar ook een windows versie van?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mjeuring schreef:
DaBit schreef:Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is daar ook een windows versie van?
Wat denk je zelf LinuxCNC :?: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

DaBit schreef:
audiomanics schreef:Leuk die Russische interface.. :|
Kees
Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
Heb je toevallig een linkje van die interface files?
Mijn Emco gaat ook LinuxCNC draaien, dit ziet er wel gelikt en bruikbaar uit !

Ben trouwens wel benieuwd waarom je denkt met 1 printerpoort niet uit te komen... Met mijn Compact 5 met turret red ik het nog prima met 1 volgens mij :

inputs
- X-as home
- Z-as home
- turret home
- spindle pulse
- E-stop

outputs
- X-as step/dir
- Z-as step/dir
- turret step/dir
- aansturing VFD PWM/CW

8 uit- en 5 ingangen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hout? Ja, vind ik praktisch. Schroeft lekker.
Plaat past mooi achter de 'spanenbak' als ik die verstevig met een framepje van wat koker, een monitortje ervoor, en ik heb weer mooi een apparaat in 1 geheel.
Dus eigenlijk zoals een EMCO Compact 5 CNC, maar dan groter.. :lol:

Ik ken de mogelijkheden met de GUI van Linux CNC niet.. maar op mijn EdingCNC Compact 5 vind ik een Mepscherm, ondanks mijn vroegere bedenkingen toch wel een uitkomst.. dat scheelt namelijk weer het maken van een Softkey-toetsenklavier, vijf , zes... en je hoeft het "gewone klavier" ook niet ergens dicht bij de kijkbuis te monteren..
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef:
mjeuring schreef:
DaBit schreef:Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is daar ook een windows versie van?
Wat denk je zelf LinuxCNC :?: ;-)
Daarom zei ik ik "durf het bijna niet te vragen..." :mrgreen:
Er zijn meer programma's die voor verschillende platforms uitgebracht worden. Calibre b.v.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

Nou ja, download GCC en G++ voor windows en kijk of je kan porteren....


Ik vres dat je RealTime problemen krijgt met de drivers van Windows
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef:
DaBit schreef:Ja, degene die het gemaakt heeft is een Rus en ik zocht een plaatje. In het Engels doet-ie het ook hoor.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is daar ook een windows versie van?
Het is in Python geschreven, dus het zou zomaar kunnen dat het of standaard al onder Windows wil (heb je wel GTK nodig denk ik), of anders via Cygwin.
Have fun: https://github.com/cnc-club/linuxcnc-features
javanree schreef: Ben trouwens wel benieuwd waarom je denkt met 1 printerpoort niet uit te komen... Met mijn Compact 5 met turret red ik het nog prima met 1 volgens mij :
Ik heb zowiezo al een bultje encoders: 2x handwieltje voor X- en Z-as, 1x encoder op de spindel (toekomst), en van die simpele 'audioversterker-encodertjes' voor ijlgang/voeding override e.d. kan ook geen kwaad.
Arie Kabaalstra schreef: Dus eigenlijk zoals een EMCO Compact 5 CNC, maar dan groter.. :lol:
Vorm volgt functie :mrgreen:
maar op mijn EdingCNC Compact 5 vind ik een Mepscherm, ondanks mijn vroegere bedenkingen toch wel een uitkomst..
Ja, dat weet ik. Op mijn frees heb ik ook een mepscherm, en da's knap ideaal.

Maar zoals eerder gezegd: ik stop de centen nog even liever in andere zaken en ik moet even rustig aan doen met geld uitgeven anders word de dame boos.
Een 15" Dell-monitortje heb ik nog liggen. Moet de truuk maar even doen, samen met een oerdegelijke tikplank type 'prehistorisch, kun je iemand mee doodmeppen'. Mepscherm kan altijd nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Zo, de kerst weer overleefd. MAar vandaag weer even kunnen hobbyen.

Motortjes kunnen draaien:
Afbeelding

D'r mist nog het een en ander op het ultrasimpele breakoutbordje, maar motortjes kunnen laten draaien is erg praktisch dus dat eerst maar.

Er zit veel verschil in 'soepel lopen' tussen de drives. Er zit een DM556 op die heel soepel loopt, en een gerepareerde DM805 die zich een stuk rauwer gedraagt. Als het spul in elkaar zit toch eens die Protuner erop los laten.

Verder een lief klein voetje gemaakt voor de Emco bij een forumlid:
Afbeelding

Het was de bedoeling om de vlakken nog na te schrapen, maar dat bleek na meten met een stalen rei en blauwsel compleet onnodig.... :shock: :shock: :shock:

Arme motortje stuurde een beetje minder lekker op de terugweg:
Afbeelding

:lol:

Kogelomloopje is ook binnen, en dat is een verrekt leuk ding. Voelt voorgespannen aan en de lagertjes aan weerskanten zijn ook een maatje of wat beter dan gemiddeld. Moet ik wel in ieder geval aan de vastlagerkant nog een blok voor maken.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door FSSF »

Kicke 8) Zowel wat er weer gemaakt is als het vervoer ervan :lol:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

Contragewicht voor je tweetakt? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie